Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Ben down -er komt geen baan ovaal

Gestart door Peter, 14 augustus 2021, 15:24:51 PM

Peter

Ondanks alle goede wil van echtgenote en mezelf zal er geen echte baan (zeg maar ovaal) komen
Met veel goede wil en proberen de rolmeter uit te rekken  ::) ::) ::) en te verbeteren is er gewoon geen ruimte voor
De lengte is lang genoeg (3,00 m) doch de breedte is met heel veel goede wil tot maximum 80,00 cm) (eigenlijk slechts 70,00 cm) te brengen en dat is veel te weinig om zelfs het standaard Roco ovaal van R3 te plaatsen. R2 is zelfs te veel en daar kunnen dan verschillend modellen niet door.
Die zulle noodgedwongen in een wandkast komen en af en toe is rijden.
Het zal dus een rangeer terrein  worden (voor en achteruit rijden en maneuvers doen.
Alle maal ZEER spijtig maar dat wisten we min of meer van tevoren, MAAR ondanks dat wonen we hier heel graag
Droevig maar ik leg me er bij neer.
Met vriendelijke groeten
Peter

svvander

Een paar kleine baantjes? Kan ook leuk zijn (al dan niet in modulevorm). 3m daar kan je echt wel al iets mee doen. Of je gaat enkele schaalgroottes naar beneden. In N heb je ook leuk materiaal he.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Havoc

Smalspoor, trams, metro, point-to-point, .... Durf wedden dat er nog meer kan.

De R3 is maar een beetje meer dan 800 voor een cirkel. Kan je geen hondebeen maken en er bvb 2 kleine stukjes aanzetten als je rijdt? Dan ben je daar enkel als je rijdt iets breder dan 800. Meer dan 100 moet je er niet extra aanhangen (met een goeie vangrail).
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Peter

#3
Nee veranderen naar spoor N zie ik niet zitten. Mijn vader zaliger had zo'n baan  en dat was niets voor mij.
Trouwens ik heb te mooie modellen (niet veel!!) in H0
Met vriendelijke groeten
Peter

Metpetergaathetbeter

je zou ook iets kunnen bouwen om te rangeren ?

Alberke

Waarom zou je rondjes rijden? Je kan toch evengoed een recht stuk baan bouwen, zie Evan  ;)
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Alan On Track

Wat je eventueel ook kan doen is een baan maken die helemaal rond de kamer gaat, met een uitneembaar stuk waar de deur is. Een beetje zoals Pierre bijvoorbeeld gedaan heeft met zijn 'Hoogbaan'. Dan maak je de baan zo breed of zo smal als je wil, maar kan je alsnog rondjes rijden. Op die manier kan je denk ik het meeste halen uit een kleine modelbouwruimte.   
Modelbouw is een kunst

755philippe

Peter,
In het assortiment van Faller(als ik mij niet vergis) is er een klein draaischijfje van 3 sporen naar 1en/of desnoods een gewone draaischijf van Roco en je introduceerd die in een route kan je toch de ene lok na de andere afwisselend laten rijden over verschillende sporen. Dit vraagt natuurlijk wel even om na te denken over een nieuw plan en kost natuurlijk wel wat maar dit kan in onze hobby geen probleem zijn want een lok kost ook wat. Me deze opstelling kun je toch heel wat rangeerwerk verrichten en de ene na de andere lok wisselen. Een pendelsturing over verschillende sporen is ook mogelijk en zonder draaischijf zoals bv een klein fabrieksemplacement en dan heb je GEEN bochten nodig. Je pendelt van A of B naar sporen C,D of E en omgekeerd. Hier heb je toch wat mogelijkheden denk ik. Ik zou zelfs zeggen waar geen plaats is, is er toch altijd een mogelijkheid mits wat creativiteit. Het zijn maar een paar ideeën.
Mvg


755philippe