Marketing en visuele stijl van onze fabrikanten

Gestart door Alan On Track, 14 augustus 2021, 13:49:58 PM

evan

Citaat van: Alan On Track op 16 augustus 2021, 11:14:50 AM


Ik weet niet hoe het er bij de Belgische merken aan toe gaat, maar ik weet dat verschillende Britse en Amerikaanse 'kleinere' fabrikanten zo goed als het hele ontwerpproces doorgaan in China, en dus de bouwtekeningen niet noodzakelijk in eigen huis maken. Voor de kwaliteit van de modellen hebben we uiteindelijk eveneens Chinese handjes te danken. Ik heb de indruk dat het merk zelf relatief weinig creatief betrokken is bij de productie van hun modellen, en dit vooral bekostigen, overzien en superviseren? Wat de doosjes betreft denk ik dat deze ook gewoon via de fabriek worden gekozen. Uiteindelijk hebben VBV, B-Models, LSM krèk dezelfde verpakkingen (voor locs vaak zelfs even groot), gewoon in een andere kleur. Als ik dat zo zie denk ik dat daarvoor gewoon met een standaard template wordt gewerkt, waar gewoon logo en bouwtekening aan moeten worden toegevoegd. Ik kan mis zijn, en verbeter me in dat geval, maar ik geloof dat de aspecten waar onze merken het best scoren ook deze zijn die zij uitbesteden aan China.

Dat klopt volledig wat je zegt.  Daarom komen ook vaak dezelfde kwaliteitsproblemen voor en als je dat merk of leverancier er op aanspreekt, staan ze er met een mond vol tanden omdat ze eigenlijk hun eigenlijk product amper technisch kennen qua ontwerp. 

Gebarsten tandwielen, loszittende cardanaandrijvingen, zwakke motoren, loszittende onderdelen, summiere handleidingen.  Allemaal dezelfde fabrikanten decennia lang.  Ik zeg Fabrikanten en niet merken he.   Alleen laten kleinere merken zich vangen en misleiden door die fabrikanten veelal uit china. 

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Metpetergaathetbeter

wat vandaag mooi is kan binnen x jaar passé zijn.

Ik  werk in een supermarktketen en de verpakking van voedingszaken dat veranderd ook  regelmatig. Ik durf daar geen tijd op zetten maar ik denk dat het iets van een 5 jaar moet zijn. Vreemd genoeg vind ik die verpakking steeds mooier dan de vorige, vreemd genoeg vond ik die vorige ook veel mooier dan deze daarvoor,.............. Als je begrijpt wat ik bedoel.

Personlijk vind ik de verpakkingen van loc's vroeger ook al/wagons nu de mooiste.....zal mijn smaak zijn zeker, anderen zullen ongetwijfeld het anders vinden, anderzijds heb ik de indruk dat die van Roco. Liliput,... gebruiksvriendelijker vind.

Als je wilt scoren moet het een compromis van beiden.

@dani wat dat winkeltje betreft service,........ brengt zichzelf op. Ik ben al modelwinkels binnengegaan waar de eigenaar er eigenlijk tegen zijn goesting zat omdat die liever naar "De ronde van Frankrijk"zou gekeken hebben. Of je kijkt op de site open, eens je daar arriveert te moeten vaststellen dat meneer zijne inventaris bezig was en de winkel eigenlijk niet open was. Ik uit mijn krammen geschoten met de woorden : "Ge kunt zien dat ..............(niet voor vermenigvuldiging vakbaar degenen die mij een beetje kennen weten de woorden die ik heb gebruikt en wie de man in kwestie was). Ik zei :"Tel gij maar voort...ik trek mijn plan, eens ik gedaan heb maak mijn rekening, gij content ik content). Pas op als op die site had gestaan Gesloten wegens inventaris had ik daar geen probleem over gemaakt en er ook niet heer gereden.

Ik ga ervan uit als je je klant behandelt zoals jezelf behandeld wilt worden je al voor 98% juist zit. Je hebt er altijd die je nooit zult kunnen.........maar dan heb je toch al een hele moeite gedaan.

Persoonlijk vind ik nog steeds Jocadis het vb van hoe het eigenlijk altijd zou moeten, zelfs al was die heel kwaad het bleef een aimabel man die je begreep en ook respecteerde. Velen beginnen woorden te gebruiken van waar je als klant denkt "man met wat zijde gij bezig !

Peter

Ik moet je groot gelijk geven Evan. Je weet trouwens waar ik koop.
Een beetje (soms veel) goedkoper.
Verzendkost 3,5 euro bij aankoop boven 100,00 euro
Gratis ruilen binnen de 14 dagen indien het je niet bevalt.

Uitstekende service bij herstellingen en twee jaar waarborg is bij hen geen loze belofte
Met vriendelijke groeten
Peter

Metpetergaathetbeter

#48
Citaat van: evan op 16 augustus 2021, 11:40:30 AM
Gebarsten tandwielen, loszittende cardanaandrijvingen, zwakke motoren, loszittende onderdelen, summiere handleidingen.  Allemaal dezelfde fabrikanten decennia lang.  Ik zeg Fabrikanten en niet merken he.   Alleen laten kleinere merken zich vangen en misleiden door die fabrikanten veelal uit china.
hoef je ook niet anderen deden dat wel en kregen het verwijt "je mag blij zijn dat die dat wil maken!".

Belangrijker is wat je klanten willen,aanraden. ermee staan lachen en uw eigen goesting doen dat gaat ALTIJD in uw eigen vel bijten. Kijk op verschillende media en fora en je blijft dezelfde na(a)m/en tegenkomen. Ook zolang iets niet echt opgelost raakt het niet meer kopen is vaak gehoord. Commercant raakt nog altijd zijn aantallen kwijt/vergeet wel mits hij die anderen ook bijgehad had hij veel meer reeksen/modellen had kunnen uitbrengen. Hij had er alleen beter op kunnen zijn en wellicht had het hem nauwelijks geld gekost. Trouwens die merken worden eerder genoemd wegens die problemen dan dat het fraaie modellen zijn". Mensen die niet de problemen kennen kopen en haken daar na ook af wegens het zoeken naar oplossingen en moeten dan lezen wat al jaren geschreven wordt.

Denken op korte termijn te vaak geen long time vision zeg maar !

Wellicht zijn die tandwielen niet slecht hé versta mij niet verkeerd maar zijn ze niet genoeg/van de kwaliteit waarvoor ze moeten dienen.

Een goed commercant luistert naar zijn klanten en probeert daar naar te handelen, zelfs al gaat het iets meer kosten de klant zal altijd meegaan in het verhaal(en zelfs graag iets meer betalen als die weet dat het kwaliteit is, je er ook meer kan meedoen dan ne keer naar te kijken en nog niet zeker zijn dan als hij dan wel eens rijdt het horen van brekende/afbreken/springend tandwielen) en altijd beter van als de klant de deur achter zijn "gat" toetrekt, zeggen of denken :"Wete gij wat ik denk, kus mijn k....n!"

Ik heb al veel modellen laten staan die ik wel graag had willen kopen om deze redenen. En helaas voor die die het beter blijven weten steeds meer en meer andere potentiêle klanten. Ik koop nog dingen daar maar enkel als er geen aandrijving inzitten, fraaie modellen betallen zichzelf weer eens er de kwaliteit inzit die er zou moeten inzitten nog veel meer !

Martin Welberg

CiteerMet alle respect voor de lokale producenten die ons de laatste jaren prachtige Belgische modellen hebben kunnen aanbieden, maar wanneer je bijvoorbeeld hun websites/namen/logo's vergelijkt met de 'grote' buitenlandse merken, of zelfs met die van kleinschaligere Belgische niet-modelspoorgerelateerde bedrijfjes oogt het toch niet altijd even professioneel. Ook wat reclame betreft zie je veel minder verschijnen. Ik krijg op sociale media bijvoorbeeld dagelijks advertenties te zien van fabrikanten als Roco, Märlklin of Piko, terwijl ik deze merken niet noodzakelijk volg. Nogmaals, ik denk niet dat dat noodzakelijk een probleem is, de modellen van Belgische merken vinden in mijn ogen gemakkelijk de weg naar geïnteresseerden, maar ik vraag me af of een betere marketing en visuele stijl niet zou helpen om meer mensen warm te maken voor de hobby. Wat denken jullie?

Vind eigenlijk wel dat er redelijk veel wordt bijgehaald die niet tot de eerste vraagstelling hoort.

Metpetergaathetbeter

Martin maar het speelt helaas allemaal mee. Trouwens proficiat voor je fraaie dingen die je maakt, we hoeven niet altijd met "bloempotten te smijten" hé ?

svvander

Goh, ik volg Evan ook wel... het één zonder het andere kan niet (en dan is de vraag: een mooie doos of een degelijke inhoud). Klopt volkomen en ik snap dat het niet zo zwart-wit is, dit is ook niet wat wij met onze bescheiden commentaren willen beweren... verre van.

Maar het valt "ons" wel heel hard op. De vraag die vaak gesteld wordt is misschien wel de eerste zin van een cursus marketing: "Kan een goed product zijn weg vinden naar de consument, zonder goede reclame?" Of "Zal een minder product ook verkopen, met een blits logo en mooie verpakking?". Het antwoord ligt volgens mij er tussenin: zonder reclame kan je geen nieuwe klanten winnen (ervan uitgaande dat je nog geen klandizie hebt). Verkoop je direct een sterk product, met sterke prijs/kwaliteit-eigenschappen... en een heel mooie campagne daarrond... dan ben je volgens mij vertrokken. Is het moeilijk om dit te bekomen? Nee, maar het is wel een investering (tijd en financieel). De vraag die ik mij hier dan weer stel: willen de merken/fabrikanten/leverancier deze investering wel maken, als de markt voor hen openligt (lees heel weinig concurrentie).

We gaan is ff terug in de tijd: Voor de meeste onder ons die Belgisch wilden rijden was er quasi niets op de markt. We waren blij met wat er was of bouwden het zelf (ik zeg nu wel "we", maar jullie weten wel waar ik naar doel). Een jaar of 20 geleden kwam Roco met de 59 op de markt, spotgoedkoop, reed goed... een succesje. Maar nu laten we deze loc gewoon links liggen waarom? "Ja, is niet correct in verhouding, hij ziet er nogal plastiekerig uit, de kap schijnt door, de lichten staan niet juist...". Toeval wil (of niet?) dat de concurrentie met een beter model op de markt komt, helemaal exact qua schaal etc. en daar geven we dan zonder zeuren een 3-voud aan uit. Ik neem het nu even in mijn geval: mijn eerste Roco 59 AC digitaal koste mij €89, mijne 59 van Märklin kostte €269 als ik het mij goed herinner.
Wat ik wil aantonen: het aankoopgedrag van de consument wijzigt ook. Een fabrikant, leverancier of eender wie verhandeld op professionele wijze en die de trends die leven onder de mogelijke klanten volgt, kan er geld mee verdienen als hij er correct op inspeelt. En zolang de concurrentie niet volgt of beter doet, heeft deze vrij spel. En ook hier: is het met een blitse reclame-campagne of met een supergoed product of een beetje van beiden? Wie beslist er uiteindelijk of je iets al dan niet koopt?
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

svvander

Martin zijn producten en filmpjes zijn eigenlijk reclame en promotie op zich (zowel voor zijn producten, als voor onze hobby). Zelf mijn vrouw die niets te maken heeft met mijn hobby, vind de filmpjes van Martin super. Dat zegt ook veel!
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Metpetergaathetbeter

die 59 Roco is denk ik minsten 20 jaar ouder dan jij beweert, had men toen die gemaakt zoals hoorde en niet te groot om te kunnen goedkoop werken met het concept van een DB 215-16-18 dan had hij kleiner geweest dan zijn broertjes die later uitkwamen bij Roco (zoals in het echt ook was). Korte termijn visie, vroeger kwam je er mee weg nu niet meer. Misschien heeft de 29 een iets grotere betekenis want eens die er was en het feit dat hij DC was. kwalitatief OK was, ging de markt van Belgisch rijden voor iedereen open en ging men gestaag Belg.modellen maken i.p.v verschilderde!
Ook Liliput/invoerder Dacker) was reeds die opengaande wereld aan het bewandelen met hun stopmers en de typische Colli's, werkwagons en anderen

Dirky

Tja Alan, ge zult dit draadje nekeer opnieuw moeten starten denk ik...  ;D ;D ;D

Het lijkt me weer uit te draaien op een wedstrijd "wie schrijft de meeste berichten"...

Martin Welberg

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 16 augustus 2021, 12:12:40 PM
Martin maar het speelt helaas allemaal mee.

Ow, kwaliteit speelt wel mee maar niet in de marketing en visuele stijl die weel Belgische fabrikanten erop na houden..

Metpetergaathetbeter

#56
geen kwaliteit leveren is de slechtste marketing die je kunt doen. Als U zaken levert die na 3 maand spontaan uit elkaar vallen dan is dat de slechtste markelting die je kan doen want waarom gaan mensen nog zaken kopen als de kwaliteit er niets is. Marketing is alles wat zich tss de 2 oren van de klant afspeelt om zich een idee te vormen  van wat hij van uw produkt vind/verlangd

Marketing is voor ogen hebben wat je gaat maken een mooi duurzaam produkt/ duur speelgoed met twijfelachtige kwaliteit wil leveren/rommel verkopenhelaas deze mogelijkheden komen bij een doelgroep modelspoorliefhebbers terecht. Die blijven liefhebbers zolang je kwaliteit geeft voor hun zuur verdiende/gespaarde centen en die zullen net ietsminder geven om de verpakking ('t is eigenlijk gewoon verpakking) of een logootje. Zoals Natan kwaliteit voor geld.......zou eigenlijk het oogpunt moeten van iedere  fabrikant zijn vooraleer je eraan begint Beter een tragere zekere start dan er één met heel obstakels,klachten,..... Je maakt zelf de keuze. Een goed commercant luistert altijd naar wat klanten willen en dat is overal in de wereld hetzelfde goede betaalbare kwaliteit...eens je daarvan afwijkt begeef je je in drijfzand.....alleen aan hem/U of je toegestoken hand wilt vastgrijpen.....of je liever verder door het drijfzand wenst te gaan en soms loopt dat niet goed af......

Martin Welberg

Volgens mij begrijp je niet helemaal wat ik bedoel. Ik heb nergens gezegd dat kwaliteit niet van belang is. Ik merk alleen op dat kwaliteit niet het enige is in marketing wat van belang is.

janieburton

#58
Citaat van: svvander op 16 augustus 2021, 12:27:41 PM
"Zal een minder product ook verkopen, met een blits logo en mooie verpakking?".

Heineken bier is hier een voorbeeld van. (sorry even "off topic")
 

Havoc

Citaat van: janieburton op 16 augustus 2021, 23:25:50 PMHeineken bier is hier een voorbeeld van. (sorry even "off topic")
Spijtig genoeg komt het in de meeste blinde proeverijen wel hoog bovenaan. Tegenover de gesuikerde limonade die de belgische pils geworden is. :(
Met vakantie voor onbepaalde duur.