Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Marketing en visuele stijl van onze fabrikanten

Gestart door Alan On Track, 14 augustus 2021, 13:49:58 PM

Alan On Track

Een interessant onderwerp dat intussen al in enkele draadjes aan bod is gekomen is de manier waarop Belgische fabrikanten hun modellen aan de man brengen, en de visuele vormgeving en stijl die zij daarvoor gebruiken. Ik denk dat velen onder ons uiteraard meer geïnteresseerd zijn in wat de producenten op de markt brengen, en niet zozeer hoe, maar ik vind het een interessante discussie of een sterkere inzet op zaken zoals grafische vormgeving, lay-out, advertenties enz. een invloed zouden hebben op het bereik en de verkoop van fabrikanten.

Met alle respect voor de lokale producenten die ons de laatste jaren prachtige Belgische modellen hebben kunnen aanbieden, maar wanneer je bijvoorbeeld hun websites/namen/logo's vergelijkt met de 'grote' buitenlandse merken, of zelfs met die van kleinschaligere Belgische niet-modelspoorgerelateerde bedrijfjes oogt het toch niet altijd even professioneel. Ook wat reclame betreft zie je veel minder verschijnen. Ik krijg op sociale media bijvoorbeeld dagelijks advertenties te zien van fabrikanten als Roco, Märlklin of Piko, terwijl ik deze merken niet noodzakelijk volg. Nogmaals, ik denk niet dat dat noodzakelijk een probleem is, de modellen van Belgische merken vinden in mijn ogen gemakkelijk de weg naar geïnteresseerden, maar ik vraag me af of een betere marketing en visuele stijl niet zou helpen om meer mensen warm te maken voor de hobby. Wat denken jullie?
Modelbouw is een kunst

svvander

Ik volg 100% je redenering Alan. Alleen... ik denk/vrees/vermoed dat er bepaalde redenen zijn waardoor of waarom de plaatselijke merken geen budgetten (want dit kost echt wel wat om een degelijke huisstijl te laten creëren) besteden aan visuele marketing. Je hebt het al aangehaald: een simpel logo, herkenbaar... maar het gaat nog veel verder dan dat. Ik denk ook wel dat er veel plaatselijke handelaars/fabrikanten genoeg klandizie hebben om deze kost gewoon te laten vallen.

Persoonlijk ben ik iemand die een "blij" gevoel krijg, als ik bijvoorbeeld een loc toegestuurd krijg, in een prachtige verpakking, met een mooi schema er bij en een brief in dezelfde stijl met uitleg en bedankje voor de aankoop. Meestal staat er dan nog een link bij op vermeld naar een website. Helaas, heb ik al gemerkt dat juist daar het schoentje wringt (ik maak er mij ook schuldig aan!). Iedereen kan website maken. In mijn voorbeeld heb je dan een mooie doos, een certificaat... alles zoals het hoort, voorzien van een prachtig logo en een website die gemaakt kan zijn door mezelf.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Metpetergaathetbeter

probleem van de meeste websites dat ze (niet bijgewerkt/actueel blijven) worden.Sommigen hun webside doet meer kwaad dan goed

svvander

Er kruipt wel heel veel tijd in en veel handelaars vergeten dit. Ze starten met volle moed (willen het zelf doen, want dit scheelt 'm toch wel enkele €€€ per maand), maar laten het na een paar maand schieten.

Ik heb zelf een webshop gehad in bijberoep (enkel webshop). En dat was in mijn geval dagelijks bijwerken en aanpassen. Stel je voor dat je een webshop, bij je vaste winkel hebt... en geen ondersteuning.

En ok, er zijn al providers of bedrijfjes, die heel eenvoudige pakketten aanbieden, voor relatief weinig geld. Maar dan krijg je zoals je bij mij website kan zien (allé jullie zien het niet een geluk). Na x-aantal bezoekers, is de limiet overschreden en dan moet je bijkopen. Het gaat hier over bandbreedte. En dan wordt het inderdaad wel heel duur.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Metpetergaathetbeter

een beetje willen maar niet echt kunnen zeg maar

Peter

Een van de weinigen (de enige??) die af en toe een folder met nieuwigheden naar huis stuurde hier in Belgie was Olaerts. Als ik dan zie welke dikke omslag ik soms ontvang met de nieuwigheden van de meeste merken (ook van LSM) is van Hünerbein in Aachen.
Andere handelaars zoals bv. Modellbahnshop Lippe doen dit per email, de meeste in Duitsland met uitstekende websites trouwens.
Hier in Belgie voorts droevig gesteld
Met vriendelijke groeten
Peter

raf

#6
zoals reeds geschreven reclame kost bakken geld .
ik heb vroeger op school dit gehad ook etalage bouw.
je wil niet weten wat een werk het soms was om een etalage van 2 m op 80 cm een mooie aankleding te geven .
reclame folders sturen naar mensen waar je adressen van hebt dus die eigenlijk reeds je producten kennen .daar zie ik de meerwaarde niet van in want die folders verdwijnen bij sommige in een ordener maar bij de meeste in de vuilbak.
blijft reclame via mail (alweer bekende personen )of via een open FB groep
de laatste kost het minste moeite en geld.
van het nieuwe product wat foto's en een kleine uitleg en posten .
aan de likes kun je ook meteen zien of de lezers het de moeite vinden
aan al de andere opties blijft het gissen hoeveel er echt bekeken word .
en zonder terug koppeling heb je eigenlijk aan reclame niets .

tijdschriften het zelfde verhaal als de folders .het kost geld en je hebt geen terug koppeling
en het tijdschrift verdwijnt in een kast of later in de vuilbak want niet iedereen houd jaargangen bij

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Rangeerduivel

Citaat van: raf op 15 augustus 2021, 10:10:54 AM
zoals reeds geschreven reclame kost bakken geld .

Dat denken de meesten toch!
Het kost geld, maar dan aan ons (via de staat)
Tenzij de wetten veranderd zijn sedert ik geen zelfstandige meer ben...
Toen was reclame 100% aftrekbaar, en daar bovenop nog een pak "representatiekosten", dat is in feite ook een vorm van reclame.
Dus hoe groter je bedrijf/omzet, hoe meer (gratis) reclame je mag maken!

;)

Metpetergaathetbeter

#8
Belgie is een land met 11.000.000 mensen waar een hoop mensen lachen met onze hobby en wat koopt men dan van verschillende schalen, thema's

Verder een hele boel mensen die het vertikken hier te kopen en hun aankopen steevast in het buitenland doen. Is er iets aan of stuk dan kennen ze opeens handelaars van hier(buiten garantietijd).

Duitland is het mekka van modelspoor, eigenlijk van vele dingen. Een bevolking van meer dan 83.000.000 mensen waar men trots is modelspoor,........ te beoefenen

Ook het thema Duitland, Zwitserland groot marktaandeel speelt meer  en aantallen veel hoger die men kan maken/verkopen  waar je als winkelier/groep al eens je prijs/voorwaarden zelf kunt stellen.

Hier zie je vaak dat handelaars  het licht niet in een ander zijn ogen gunnen, met nu en dan zaken gebeuren waar je je afvraagt zijn dat volwassen mensen ? (Op beurzen,....waar geroepen/gescholden wordt zonder schroom als echt kleine kinderen waar gewoon klanten bij, rond staan).

Dit alles maakt dat een Duitse handelaar statistiesch gezien  8 maal meer budget heeft om zaken te verkopen wetende dat modelspoor in Duitsland waarvan het marktaandeel vele % hoger liggen en daardoor is het ook mogelijk de zaken veel beter en professioneler aan te pakken alsook de websides

Begin eens vaker hier iets te kopen, hebben onze handelaars ook meer ademruimte en stop eens met al wat Belgisch steevast af te breken en steeds te blijven kankeren. Waar sommigen hun hart ligt dat weten we al jaren, soms vraag ik mij waarom blijven sommigen hier wonen als het hier echt zo slecht is?

Peter

#9
Om te beginnen zouden ze hier beter een voorbeeld nemen aan de Duitse modelspoor klubs.
Zelf in kleine stadje vind je meestal een modelspoorklub waarvan de baan DAGELIJKS te bezichtigen is, zoals bv in Bayern, is de stadjs/dorpen Ruhpolding, Oberstaufen, Füssen enz. waar dikwijls oudere gepensioneerden de te bezichtigen baantjes openhouden. En dan zwijg ik nog over de grote modelbanen zoals in München, Freilassing.  Waar in veel gevallen op de scholen tijdens de les handenarbeid aan een klein modelbaantje gewerkt wordt aan modelbouw, enz soms gesponserd door de lokale modelspoorwinkel (s) of handelaars. (wordt de les handenarbeid hier noch echt gegeven?)

Waar is de tijd dat je in de grote supermarkten vanaf november een baantje vond Lima, Märklin enz . En wat zien we nu NIKS
Met vriendelijke groeten
Peter

Metpetergaathetbeter

Je snapt het niet of je wilt het niet snappen modelspoor leeft in onze samenleving niet zoals dat schijnbaar wel kan in Duitsland.

Moet je hier eens vragen om iemand naar een club te krijgen daarin zijn met kop en schouder op het gebied van het verzinnen van de meest dwaze excuses om je niet te moeten aansluiten bij een club Wereldkampioen. Moet je eens hier de raad geven ga eens vrijblijvend bij een club voor een inlichting/ om geholpen te worden dat kan in vele gevallen gewoon niet, stel je ons voor dat ......

Modelspoor is van oorsprong Duits hier in Europa en de meeste fabrikanten daarbuiten was kwaliteit die ze boden ondermaats of toch heel lang zo. Het was speelgoed.Het leeft daar veel meer in Duitland

Bekijk het gewoon aantal jonge mensen die........die zijn er nauwelijks of die durven zich niet kenbaar om ronduit belachelijk gemaakt te worden op school, later bij collega's... Bij mij was dat op mijn werk ook zo, maar ik trok mij dat vierkant niet aan........".ik spaar ten minste geen doodsprentjes,sigarenbanden,postzegels" en vaak hield dat spotten dan spontaan op.


Alan On Track

Ik heb geen flauw idee hoeveel modelspoorders (hoe definieer je dat ook, zijn dat mensen die treinen bezitten, een baan hebben, gewoon interesse tonen,...?) er in totaal in België zijn, dat lijkt me ook moeilijk na te gaan.  Maar ik denk niet dat we ons altijd moeten vergelijken met Duitsland of andere landen waar de hobby 'populairder' lijkt te zijn. Dat land heeft zoals je zegt 83 miljoen inwoners, tegenover 11 miljoen hier in België. Zelfs al zou het aantal modelspoorders ten opzichte van de populatie in beide landen procentueel hetzelfde zijn (wat ik niet claim, dit is gewoon hypothetisch) komt dat in Duitsland in totaal nog steeds neer op een veel hoger aantal hobbyisten. In ieder groter land zal de hobby altijd populairder lijken dan bij ons, met hogere verkoopcijfers, 'grotere' fabrianten, meer clubs, enz. gewoon omdat het totaal aantal modelspoorliefhebbers er hoger is. Dat geeft ook meteen een sterkere basis voor een meer sociale beleving van de hobby, en een grotere bekendheid ervan in het algemeen - wat ook extra geïnteresseerden helpt trekken. Hier in België hebben we een kleinere bevolking (die bovendien in drie taalgemeenschappen verdeeld is) en dus is de schaal waarop deze gemeenschap hier opereert logischerwijze ook kleiner.

Anderzijds moeten durven blij zijn met de modelspoorgemeenschap die we in dit land hebben. Sta er eens bij stil hoeveel treinen en trams er hier al zijn uitgebracht in miniatuur. Voor een 'klein' landje vind ik dat we niet mogen klagen, zelf al hebben we geen cultmerken. Er zijn ook nog steeds een flink aantal verenigingen in ons land die zich met treinen en modelspoor bezig houden. Misschien niet in iedere stad zoals in Duitsland, maar ze zijn er toch. Ik denk dat we ook niet mogen onderschatten hoeveel hobbyisten zich 'onder de radar' bevinden en niet op fora/in clubs actief zijn, maar gewoon in de rust van hun eigen huis hun geliefde hobby beleven. Het clubleven is leuk, en ik zal er vroeg of laat ook bij eentje terecht komen dank ik, maar je kan daar natuurlijk niemand toe verplichten. De hobby leeft hier misschien niet zoveel als in Duitsland, maar dat wil niet zeggen dat ze ten dode opgeschreven is.

Wat het aantal jonge mensen betreft denk ik ook dat het niet zo desastreus is, ik zie er toch wel een aantal zowel hier op het forum als in groepen op Facebook. Ik ben zelf net 24 geworden, en was tot voor kort heel actief in het studentenleven. Ik spreek nu voor mezelf, maar ik ben nog nooit door iemand in mijn omgeving uitgelachen of belachelijk gemaakt, integendeel. Veel van mijn vrienden tonen veel interesse in wat ik maak (vooral in de biertrein :P ;D), en sommigen zijn op eigen beweging met de hobby begonnen. Het is echter wel zo dat de hobby nog steeds een beetje het imago heeft van voor 'grijze oude mannen' te zijn, en dat is misschien een reden waarom jongeren (en ook vrouwen, die jammerlijk ondervertegenwoordigd zijn in het modelspoor) zich er misschien niet direct toe aangetrokken voelen. Maar het potentieel is er wel denk ik, het is heus niet zo dat (zoals de oudere generaties vaak lijken te denken) jongeren enkel nog bezig zijn met digitale hobby's en sociale media. Als deze groepen beter bereikt kunnen worden zal er volgens mij nog veel toekomst zitten in het modelspoor.

En daar kom ik weer terug bij mijn oorspronkelijke punt. Ik denk dat het echt bevorderlijk kan zijn moesten fabrikanten meer durven investeren in hun uitstraling en promotie, en zich ook richten buiten het bestaande klantenbestand. Ja, dat is duur, maar het is een investering die zichzelf op termijn terugbetaald.   

     


Modelbouw is een kunst

Havoc

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 15 augustus 2021, 10:53:22 AM
Verder een hele boel mensen die het vertikken hier te kopen en hun aankopen steevast in het buitenland doen.
Klopt. Al eens geprobeerd iets anders te krijgen dan h0? Al eens geprobeerd Peco smalspoor te kopen in een belgische winkel? Of Kato N trams? Ze willen niet eens bestellen....

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 15 augustus 2021, 10:53:22 AMOok het thema Duitland, Zwitserland groot marktaandeel speelt meer  en aantallen veel hoger die men kan maken/verkopen  waar je als winkelier/groep al eens je prijs/voorwaarden zelf kunt stellen.

Hier zie je vaak dat handelaars  het licht niet in een ander zijn ogen gunnen, met nu en dan zaken gebeuren waar je je afvraagt zijn dat volwassen mensen ? (Op beurzen,....waar geroepen/gescholden wordt zonder schroom als echt kleine kinderen waar gewoon klanten bij, rond staan).

Dit alles maakt dat een Duitse handelaar statistiesch gezien  8 maal meer budget heeft om zaken te verkopen wetende dat modelspoor in Duitsland waarvan het marktaandeel vele % hoger liggen en daardoor is het ook mogelijk de zaken veel beter en professioneler aan te pakken alsook de websides
Denk dat je vergeet dat er ook veel meer winkels zijn. Dus verhoudingsgewijs gaat dat veel minder verschil maken dan het lijkt. Ja, er zijn meer modelspoorders, er zijn meer producenten van duits materieel maar er zijn ook verhoudingsgewijs meer winkels.

De kwaliteit van de belgische treinwinkels is gewoon ondermaats. Zowel in aanbod als in service. En dan zwijg ik nog over klantvriendelijkheid. (en toegegeven, het is niet alleen modeltreinwinkels waar dit misloopt)

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 15 augustus 2021, 12:00:16 PM
Moet je hier eens vragen om iemand naar een club te krijgen daarin zijn met kop en schouder op het gebied van het verzinnen van de meest dwaze excuses om je niet te moeten aansluiten bij een club Wereldkampioen. Moet je eens hier de raad geven ga eens vrijblijvend bij een club voor een inlichting/ om geholpen te worden dat kan in vele gevallen gewoon niet, stel je ons voor dat ......
Klopt ook, clubs hier zijn een erg gesloten gemeenschap. Vaak dan nog eens met clubs binnenin de club die elkaar eigenlijk het licht niet gunnen. Leden aantrekken is iets dat ze niet begrijpen dat het een noodzaak is. Je wordt het moeilijk gemaakt om erin te komen. En op opendeurdagen moet je niets vragen want ze zijn bezig. Wees blij dat je binnen mag. Neen, ze willen je eigenlijk niet erbij en zien je liever weer vertrekken.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

raf

het is overal hetzelfde dus ook in de rc

gisteren een vaardag en er was een vrouw die moest eventjes benadrukken "ach de oudere mannen spelen met bootjes"nadruk op spelen ,
toen ik dan zei dat dit nog steeds goedkoper was dan een vrouw werd ze een beetje lastig
en begon ze te schelden
dan heb ik maar gezegd dat vrouwen net zoals een condoom zijn .na gebruik smijt je ze weg en toen flipte ze door

de mannen stonden iets verder en lachten zich een breuk .
met de duimpjes opgestoken

wat clubs aan gaat is het eigenlijk hun eigen schuld
wij doen er alles aan om als er kinderen bij zijn hun een zender in de hand te drukken en ze met onze boten te laten varen
daar na neemt "pa" het ook wel eens over .maar ik heb nog maar 1 keer gezien dat er jongere op een beurs met een trein mocht rijden .B.MSA heeft als we op een school staan steeds een klein baantje bij waar de kinderen zelf mogen rijden .
die er bij staat "was meestal patrick"kan nog steeds ingrijpen hoor en nooit enig ongeval gehad hoe klein ook .
en wat bleek dat de meisjes beter konden rijden dan de jongens .
we hadden treinen boten en auto's bij en ze moesten betalen met jetons van de school (sponsoring voor de school)
op het einde van de dag waren we benieuwd hoeveel er met elke onder deel gereden hadden .bleek dat op 3 a 4 na ze allemaal even veel aan bod waren gekomen .

dan een volgende probleem is ruimte om een baan te leggen .
vroeger grote kamers of een zolder nu allemaal op een appartement wat PROPER moet blijven met kamers van 3X4 meter

gr raf


If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

59erke

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 15 augustus 2021, 10:53:22 AM


Verder een hele boel mensen die het vertikken hier te kopen en hun aankopen steevast in het buitenland doen. Is er iets aan of stuk dan kennen ze opeens handelaars van hier(buiten garantietijd).

Begin eens vaker hier iets te kopen, hebben onze handelaars ook meer ademruimte en stop eens met al wat Belgisch steevast af te breken en steeds te blijven kankeren. Waar sommigen hun hart ligt dat weten we al jaren, soms vraag ik mij waarom blijven sommigen hier wonen als het hier echt zo slecht is?

Hier wil ik graag even op inpikken zonder hier een rel te veroorzaken. Kopen in buitenland, ja daar maak ik mij ook schuldig aan en als het kon zou ik ook graag liever in de buurt willen kopen.

Maar er is een groot probleem. Ten eerste is er hier in de buurt geen winkel meer dus ben ik aangewezen op online aankoop. En daar wringt al het eerste schoentje de Belgische winkels hun websites zijn niet te vergelijken met de buitenlandse websites kwestie van aangeboden assortiment.

Kan zijn voor Ho schaal dat dit nog meevalt maar voor N schaal is dit rampzalig.

Prijs is ook een hekelpunt, maar al te vaak is de prijs voordeliger en snellere geleverd dan een aankoop in België.

Conclusie als je in het buitenland -tig webwinkels ter beschikking hebt waar ik mijn pakje dezelfde week nog in huis heb of ik moet een 60 tal kilometers afleggen naar de dichtsbijzijnde winkel waar men een pover assortiment aanbiedt waar ik bovendien nog voor mijn wagen  extra dien te betalen om toegang te krijgen dan is de conclusie snel gemaakt.


Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan