Fleischmann Ex-DRG rijtuigen

Gestart door 59erke, 13 augustus 2021, 18:25:43 PM

59erke

Even een vraagje voor de kenners.

In 2016 heb ik een aantal NMBS rijtuigen aangekocht van het type Ex DRG (AB4yswe) en  Ex DRG (B4ywe).
https://www.fleischmann.de/fr/product/230793-0-0-0-0-0-0-003002-0/products.html
https://www.fleischmann.de/fr/product/230792-0-0-0-0-0-0-003002-0/products.html

Deze werden destijds door Fleischmann aangeboden samen met een stomer van het type 64.168 (P8) https://www.fleischmann.de/fr/product/230784-0-0-0-0-0-0-002001-0/products.html

Mijn vraag is nu of iemand weet of deze rijtuigen historisch correct zijn en welke loktypes hiervoor als trekkracht kunnen dienen (of is dit enkel het type 64) ?

Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

rixke rail

#1
Tsja Koen, van dit type zijn er enkele in dienst geweest bij de NMBS, maar een deel is midden de jaren vijftig teruggegeven aan de DB.
Bleven in dienst : 87301, 87306 en 87307, in 1957 vernummerd tot resp, 22801 tot 03, en 2e klasse geworden,.
Enkel derde klasse, het 2e rijtuig lijkt mij dus niet correct ... -zie verder -
Ze werden o.a. ingezet als versterking bij M2-rijtuigen, en hebben ook nog een computernummer gehad. Ze zullen dus ook nog in dieseltijd dienst gedaan hebben ...
Ik ben met het verbelgischen ooit nog bezig geweest, maar de foto's zijn bij Photobucket verdwenen >:(, ik zal ze misschien eens opnieuw bij Flickr zetten. De Duitse dakventilatoren zijn o.a. vervangen door typisch Belgische Schepens-ventilatoren, en nog een paar andere details ,,, Laat maar weten indien interesse ...  ;)
Ik kan de pagina's uit "50 Jaar reizigersvervoer" hieromtrent scannen en doorsturen, laat maar weten per p.m.
Modelspoorse groeten,
Eric
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

ACFI

Vandenberghe vermeldt 3 ex-DR 4-assige rijtuigen die de NMBS begin 1945 overgenomen heeft.

De 87.501 is een type BC4i-34 volgens Vandenberghe. Hij vermeldt niet wanneer het rijtuig uit dienst ging.

In het begin reden deze rijtuigen nog in redelijk oorspronkelijke uitvoering. Daarna werden ze omgebouwd zoals Rixke al schreef.

Ik dacht dat er ook in een MSM nummer een artikel stond van een ombouw.

Piko heeft ook nog een gelijkaardig postrijtuig in twee uitvoeringen (vroege Tp III en late Tp III).

ACFI

59erke

Heren, bedankt voor de info.

Naarmate ik hier verneem is mijn stammetje van 5 dus niet erg waarheidsgetrouw, dus 3 rijtuigen kan ik gebruiken mits hernummering.
Blijft nog de vraag welke lok het meest geschikt is
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

ACFI

Je kan er wel nog een bagagewagen aan toevoegen ex-DRG.

Bijvoorbeeld een Pw4i-31 met of zonder dakkansel (die werd na een tijd door de NMBS verwijderd). Nrs 87.401&403
Of een Pw4u-37 met of zonder dakkansel. Nrs 87.405
Of een Pw4u-28 met of zonder. Nr 87.404.

Eventueel kijk je eens op Spoorsezolder (traintammre.tassignon.be) naar welke modellen ooit uitgebracht zijn.

Oeps, je bent naar N-spoor aan het kijken. Daar ken ik geen sites die zo volledig zijn als Spoorsezolder. Sorry.

ACFI

rixke rail

Niet panikeren, Koen !
Na verder onderzoek,blijkt dat de 87.501 tot 503 wel degelijk in die configuratie dienst hebben gedaan bij de nmbs, maar in de jaren '50 al teruggegeven aan de DB,
Zie de documentatie,die ik je heb gemaild ...
Ik heb ze trouwens ook liggen, denk ik, maar dan in h0
Modelspoorse groeten,
Eric
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

Michiel

#6
Koen, dat was een interessant vraag, want ik heb ook 4 zulke rijtuigen. Eric en Steven, bedankt voor jullie opzoekwerk en het delen van de informatie. Een stammetje van 3 kan dus, en dan nog een losse, verloren in een andere stam zal het wel doen. En wat ombouwwerk om ze te verbelgischen is ook weer meegenomen. Tof!

Een loc voor een dergelijke samenstelling kan volgens mij elke loc zijn dat personendiensten heeft uitgevoerd. Type 64 is prima, maar je kan zowat elke type loc ervoor zetten, zolang je niet naar extremen gaat. Expreslocs type 10, 12, 62 of 1 lijken niet waarschijnlijk, en een trage drie-assige tenderloc (vb type 91 of 11) evenmin (behalve in rangeerdienst). Maar vb een type 26 (Minitrix), of zelfs 81 (Arnold of Fleischmann ombouw) kan voor locale diensten.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

59erke

Citaat van: Michiel op 14 augustus 2021, 18:53:53 PM

Een loc voor een dergelijke samenstelling kan volgens mij elke loc zijn dat personendiensten heeft uitgevoerd. Type 64 is prima, maar je kan zowat elke type loc ervoor zetten, zolang je niet naar extremen gaat. Expreslocs type 10, 12, 62 of 1 lijken niet waarschijnlijk, en een trage drie-assige tenderloc (vb type 91 of 11) evenmin (behalve in rangeerdienst). Maar vb een type 26 (Minitrix), of zelfs 81 (Arnold of Fleischmann ombouw) kan voor locale diensten.


En kwestie van diesels misschien een type 201 of 202/203 ?

Ik loop zo een beetje met het idee om er een museum stelletje van te maken (zoiets type Vennbahn) in een gemengde configuratie met enkele m2's.

Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Michiel

Een van de vroege diesels kan rekenkundig. De 201 kwam uit in 1954, dus in oorspronkelijk livrei (ster-schildering). De bolle neus type 202 (met stoomverwarmingsketel) kwam een jaar later uit. Het kan dus ook nog net. Of ze werkelijk in dergelijke samenstelling hebben gereden, dat kan mij eigenlijk een worst wezen. Wie bewijst dat het nooit is gebeurd, he? Gewoon doen.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Metpetergaathetbeter

en als er computernr.'s op stonden(ik dacht ingevoerd tss '68 en '70) is eigenlijk heel veel mogelijk

rixke rail

Het oude draadje lijkt in de mist der tijden te zijn opgelost. Deels wwarschijnlijk omdat alles toen op Photobucket stond en die hebben alle gratis spul buiten gegooid ...  >:( :(
Ik heb alle oude gegevens in een nieuw kleedje gestoken en als tuturial op mijn Flickr-site gezet : HIER
Modelspoorse groeten,
Eric
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

59erke

Bedankt Eric, dit helpt mij echt verder
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Michiel

Wat een aanstekelijke presentatie van de ombouw van deze rijtuigen. Heel duidelijk en boeiend. Ik ga het zeker ook proberen, maar wel later. Bedankt Eric!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

59erke

Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan