Vervuilen Piko AR46

Gestart door Cedric, 10 augustus 2021, 21:48:33 PM

Cedric

Goeiavond allemaal,

Ik heb als zijprojectje de Piko AR46 wat geweatherd zodat die als realistisch voorgesteld motorrijtuig kan ingezet worden op een tijdperk IV modelbaan. Hiermee bedoel ik dat het toestel als gebruikt mag overkomen, maar niet als versleten of onverzorgd. Ik heb me zoveel als mogelijk gebaseerd op foto's van de originele motorrijtuigen. Wat opvalt is dat de rode kleur meestal afgebleekt was (door zon) en de radiatorpanelen op het dak bijna altijd vuilgrijs tot zwartgrijs waren. Daarenboven had je ook de typische verkleuringen en stofophopingen.

Zie hier het afgewerkt resultaat:




Ik zal in deze topic verder wat foto's plaatsen met hoe ik hierbij te werk ben gegaan.

Eerst werd begonnen met het treinstel te demonteren, waarbij de bankjes groen geschilderd werden en er ook wat Preisertjes werden ingeplakt

De groene kleur is gebaseerd op informatie uit het boek van TSP/PFT over de AR46

De kap en het onderstel werden als eerste voorzien van een stoflaagje (sterk verdunde Tamiya XF-57 "Buff" met de airbrush). Hiervoor werden de ruitjes afgeplakt met masking tape





Zoals je ziet op de foto's is enkel een stoflaagje op de kast spuiten bijlange niet voldoende om een geweatherd model te bekomen. Het is een lange weg van kleine stappen (stoflaag met airbrush, washes, pinwashes, filters, pigmentpoeders, ...)

Foto's van de volgende stappen volgen... ;) :)



Stedahult

Mvh. Steef

Thommy

Greetz

Thommy

Martin Welberg

Zie al mensen reageren met wat jammer..lol.
Goed gelukt zeg!!

SuSke

Mooi resultaat.

Ik blijf het volgen want mijn AR zal er binnenkort ook aan moeten geloven.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

evan

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Fred

Heel overtuigend.  Ook ik moet er nog aan beginnen (maar zal niet hetzelfde resultaat verkrijgen vrees ik).
Frederic

raf

hetzelfde als frederik vermoed ik

mooi gedaan

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Michiel

Knap hoor. Heel overtuigend resultaat.  8)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Andress24

1:1 -  Belg in München
1:87 - Kempen in de jaren '90

H0 - 2 rail DCC - DR5000 - Koploper

Michael

Cedric knap gedaan ik kijk al uit naar de vervolg serie foto's, is meteen een mooie tutorial.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

DFS


Peter

#12
prachtig gedaan Cedric
Met vriendelijke groeten
Peter

GDE


adrievans

Citaat van: Michael op 11 augustus 2021, 09:24:50 AM
Cedric knap gedaan ik kijk al uit naar de vervolg serie foto's, is meteen een mooie tutorial.

+1
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.