Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Prijsverhogingen

Gestart door ronny-vdv, 07 augustus 2021, 15:11:02 PM

ronny-vdv

Gisteren kreeg ik een mail van een Nederlandse winkelier en dat toch niet zo positief:

De Hornby groep, waar Rivarossi, Arnold, Joueff, Lima en Electrotren onder vallen heeft prijsverhogingen doorgevoerd van 10 tot 15%
Dat is geen leuk nieuws, maar het is niet anders.

LSModels heeft een prijsverhoging laten doorvoeren van 14% .
Daar hebben wij onze prijzen en prijsbeleid op moeten aanpassen helaas.


Dat belooft voor de toekomst. :P :-\
Mvg,

ronny-vdv

svvander

Alles is het laatst jaar gemiddeld 8,3% duurder geworden (las ik onlangs). En het zal niet beteren. Zolang dat onze lonen en uitkeringen kunnen volgen (dan vooral voor levensmiddelen en medicijnen), heb ik daar geen probleem mee... alleen: de lonen zijn bijna niet gestegen en al zeker niet evenredig met de opslag van alles.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Rangeerduivel

Citaat van: svvander op 07 augustus 2021, 15:13:41 PM
Alles is het laatst jaar gemiddeld 8,3% duurder geworden (las ik onlangs). En het zal niet beteren. Zolang dat onze lonen en uitkeringen kunnen volgen (dan vooral voor levensmiddelen en medicijnen), heb ik daar geen probleem mee... alleen: de lonen zijn bijna niet gestegen en al zeker niet evenredig met de opslag van alles.

Jullie  denken toch niet dat die corona crisis ongemerkt/onbetaald voorbij zal gaan...!
Samen met de Brexit en andere (gewone-lees- index ea) prijsschommelingen.

;)

Havoc

Ook de prijzen van grondstoffen zijn enorm omhoog gegaan. Collega had alu materiaal nodig voor zijn verbouwing: 30% prijsstijging! Ijzer en koper gaan ook door het dak voor het ogenblik.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Metpetergaathetbeter

tja, eigenaars/bestemmelingen containers moesten ook meebetalen(zeerecht) in de kosten die gemaakt werden om die boot eerst los te krijgen en vervolgens vrij te krijgen(met nadruk op dat laatste......als je ne container op een boot zet kunnen daar bijkomende kosten bijkomen om die container uiteindelijk te kunnen ontvangen

Alle bouwmaterialen werden niet duurder wel degenen die het populairst zijn om iets zelf/gemakkelijk te verwerken voor doe- hetzelvers..... platen isloatie sloegen veel op waar bv isolatie op de rol (meer werk/jeukt ?) zeg maar vraag en aanbod en prijs grondstoffen

Havoc

Nu niet afkomen met die boot hé. Die had niet de hele internationale handel voor een heel jaar aan boord.

Staal als staaf is sinds januari 2021 met 37% gestegen, betonijzer met 21% en alu plaat met 67%!  Hout is bijna verdubbeld op de internationale markt. Zo erg dat er een tekort voor pallets gevreesd wordt.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Peter

Volgens onze schoonzoon (import manager) is de prijs van een 20' container tussen China en Belgie gemiddeld gestegen naar 19000 euro. Dat is niet niks hé
Met vriendelijke groeten
Peter

ronny-vdv

Citaat van: Peter op 07 augustus 2021, 16:32:23 PM
Volgens onze schoonzoon (import manager) is de prijs van een 20' container tussen China en Belgie gemiddeld gestegen naar 19000 euro. Dat is niet niks hé
Dat komt ervan als men alles bij de speetogen laat produceren. Zij zijn ook niet dom, hé en zien wat wij ervoor betalen.
Ooit zal de productie opnieuw naar Europa verhuizen waardoor we ook niet zo afhankelijk zijn van anderen. Laat Corona een wijze les zijn.
Mvg,

ronny-vdv

Michael

En wat doet iedereen kopen kopen kopen vroeger kocht je een brood voor...... allemaal waar maar de tijd van toen kan je niet meer vergelijken met de tijd van nu en de rijken worden rijker en de armen worden armer. En wie moet het allemaal ophoesten de middenmoot.

Treinen hoef je niet te kopen he, vind je het te duur dan laat je het liggen zolang we kunnen eten en drinken en goed wonen en gezondheids zorg is op peil dan heb je toch meer dan genoeg.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

raf

Citaat van: ronny-vdv op 07 augustus 2021, 17:40:45 PM
Citaat van: Peter op 07 augustus 2021, 16:32:23 PM
Volgens onze schoonzoon (import manager) is de prijs van een 20' container tussen China en Belgie gemiddeld gestegen naar 19000 euro. Dat is niet niks hé
Dat komt ervan als men alles bij de speetogen laat produceren. Zij zijn ook niet dom, hé en zien wat wij ervoor betalen.
Ooit zal de productie opnieuw naar Europa verhuizen waardoor we ook niet zo afhankelijk zijn van anderen. Laat Corona een wijze les zijn.
hue dat gaan wij niet meer mee maken want nu zijn de bedrijven alles naar afrik aan het verzetten omdat china reeds voor hun alweer te duur geworden is .
en probeer eens iets te kopen van electro waar niets in zit van die (spleetogen)zelfs de kelding die je aan heb de stof komt ook van ginder hoor
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

rgp

Michael,

Citaat van: Michael op 07 augustus 2021, 19:01:18 PM
en de rijken worden rijker en de armen worden armer.

Dat is zo afgezaagd.  Een lezer van loco revue heeft een vergelijking gemaakt van de verschillende inkomensgroepen en de prijs van modeltreinen en dit voor de periode 1950 tot op heden.  En wat was hetresultaat ? Dat de laagste inkomens er op vooruitgegaan zijn !

Als ik zie hoeveel uren mijn grootouders moesten werken voor welk inkomen en dat vergelijk met vandaag dan is de conclusie simpel: ze zijn met rasse schreden financieel en sociaal vooruitgegaan, maar zijn nu enorm verzuurd en nooit tevreden.

Roland

svvander

Citaat van: Michael op 07 augustus 2021, 19:01:18 PM
En wat doet iedereen kopen kopen kopen vroeger kocht je een brood voor...... allemaal waar maar de tijd van toen kan je niet meer vergelijken met de tijd van nu en de rijken worden rijker en de armen worden armer. En wie moet het allemaal ophoesten de middenmoot.

Sterk: dat is wat ik onlangs ook zei tegen mijn vrouw. Ik heb hetzelfde gevoel: het is erg dat armen er niet beter op worden. Maar de rijken worden wel rijker: de middenklasse draait eigenlijk voor beiden op.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

svvander

Citaat van: rgp op 07 augustus 2021, 19:35:16 PM
Michael,

Citaat van: Michael op 07 augustus 2021, 19:01:18 PM
en de rijken worden rijker en de armen worden armer.

Dat is zo afgezaagd.  Een lezer van loco revue heeft een vergelijking gemaakt van de verschillende inkomensgroepen en de prijs van modeltreinen en dit voor de periode 1950 tot op heden.  En wat was hetresultaat ? Dat de laagste inkomens er op vooruitgegaan zijn !

Als ik zie hoeveel uren mijn grootouders moesten werken voor welk inkomen en dat vergelijk met vandaag dan is de conclusie simpel: ze zijn met rasse schreden financieel en sociaal vooruitgegaan, maar zijn nu enorm verzuurd en nooit tevreden.

Roland

Mmmm... lijkt mij toch een beetje vertekend. De aanschaf van een loc als waarde-meter voor armoede. Het is niet omdat iemand geld wilt neertellen voor een leuke trein, dat hij daarom niets anders moet laten liggen.

Misschien zijn we wel verwend, ok, maar neem van mij aan dat er nog meer dan genoeg armoede rondom ons is. Dat zijn geen verzuurde mensen, verre van!
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Metpetergaathetbeter

#13
vroeger hadden we (huur)huis, misschien 1 auto, 1TV(waar voor 19.00 uur niks op te zien was of in de namiddag schoolTV, woensdag namiddag Tip-top/kl.kl kleutertje), een radio soms een cassettespeler/bandopnemer. Soms 1 telefoon en al de rest bestond nog niet.Huizen waren niet over  verwarmd als nu en nog minder geîsoleerd als nu.

Veel mensen hadden amper een badkamer. sommigen dienden buiten naar het toilet te gaan (waar dat bij sommige een plank met een gat was , je moest zien bij sommige dat de krant rap genoeg uitgelezen was of je had stront aan kn...euh krant.

Zie eens hoe kinderen nu verwend worden met alle luxe(nu basisbehoeften)op alle gebied. Alsook onze ouders hadden ook al veel meer dan hun ouders, etc.

Op vele plaatsen werd voor het eten (bij mij thuis niet, maar wel bij de grootouders) gebeden en aan tafel werd er gezwegen of je moest het vragen iets te zeggen.

Nu douchen ze 3 maal per dag vroeger bij velen 1 maal per week een groot onderhoud.....

Dan hoor je soms zeggen die goeie oude tijd awel ik zou toch niet meer terug willen in ieder geval

Als we dat onze kinderen vertellen trekken ze zulke ogen........ Onze rijkdom zit ook veel in gewone, normale dingen

Toen hadden wij nog respect voor een ander zijn gerief, kreeg politie en rijkwacht nog respect

Als we met straf naar huis kwamen kregen je soms nog een taart om onze oren (gelukkig voor mij was mijn vader geen bakker) en hoefde de leraar niet te vrezen voor zijn leven door te hevige ouders.

ronny-vdv

Er is maar één ding dat onze allergrootste rijkdom is, dat is onze gezondheid en deze is helaas niet te koop.
Want iemand die een zwakke gezondheid heeft, zoals ik, weet van meespreken.
Geld maakt het leven alleen maar makkelijker.
Mvg,

ronny-vdv