Binnenverlichting voor N-schaal rijtuigen (type I6)

Gestart door BC911, 05 augustus 2021, 21:17:39 PM

Havoc

Vreemd dat als dat een constante stroombron is dat de stroom (intensiteit) gelijk blijft. Intensiteit is enkel afhankelijk van de stroom door de led en met een constante stroombron zou die gelijk moeten blijven. En zelfs met een constante stroombron zet je de led normaal in serie.

0.5 mA is inderdaad vaak al voldoende. Ik ga zelfs tot 0.3mA met witte leds en dat is nog meer dan fel genoeg. Kan me niet herinneren wanneer ik nog eens 10 mA door een led gestuurd heb. Zelfs in toestellen die we ontwierpen was het meestal 2-5mA voor een led op een frontpaneel.

(de enige keer dat het echt hoger ging was voor een branddetector. Maar ja, die wil je absoluut zien!)
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Gerolf

Citaat van: Havoc op 25 augustus 2021, 09:37:20 AMEn zelfs met een constante stroombron zet je de led normaal in serie.

De leds staan met 10 parallel, en die groep leds staat in serie met de stroombron.
De stroom van de bron blijft zo constant, maar wordt verdeeld over het aantal leds.

Mits die 10 leds identiek zijn werkt dat prima ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Havoc

Ja, die wordt verdeeld maar je hebt geen enkele garantie dat er door elke led evenveel stroom gaat. En "identiek" is iets waar ik niet in geloof. Al teveel tijd verloren met zoeken naar waarom iets niet werkt.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

BC911

Bedankt voor al de vorige input. Het wordt nu redelijk duidelijk voor mij. En dus ook waarom de 5mA versie ruim voldoende is voor mijn setup met 9 smd leds. Het is inderdaad een feit dat in het algemeen gezegd wordt dat parallel niet aan te raden is. Maar het is gewoon handig in dit geval, omdat dit eenvoudig te maken valt. Daarnaast geeft de producent van de print aan dat het kan.

De toekomst zal uitwijzen of het stabiel is op langere termijn. Heb nu al 3 setjes gemaakt, en die doen het allemaal. Kijken wat het zegt na enkele kilometers bollen  ;)
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

BC911

Ondertussen nog twee 2de klasse rijtuigen afgewerkt met 11 leds. Ook dit lijkt goed te werken met de print van 5mA. Beide wagens hebben zonder problemen een uurtje op een lusje van Kato rails gereden. Geen rails of wielen gekuisd. Gewoon hup op het spoor en testen.

video: (even klikken om te bekijken)
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...