Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

De Modeltorque voor FLM uitgeprobeerd

Gestart door Jean, 04 november 2006, 17:26:04 PM

Jean

Even een kleine optelsom.

Modeltorque  +/- 27 euro
Uhlenbrock 52200   +/- 20 euro

Doe er +/- 40 euro bij en je hebt een SB motorset.
Struin Ebay of beurzen af en het verschil wordt (nog) kleiner.

groet,
Jean

Brunel

Voor digitaal blijft het bij die 27 euro. De decoder heb je toch nodig.
De SB motorsets voor het vervangen van de Fleischmann rondmotor zijn niet eenvoudig in te bouwen. Ze behoren tot de lastigste SB-sets, categorie 3 heet dat daar. Niet voor iedereen een optie, tenzij je SB zelf laat inbouwen, maar dan wordt het weer duurder.

@Ysbeer
Je hebt het niet helemaal begrepen. [;)]
Bij gebruik van veel diodes wordt de maximum snelheid wel lager, maar het regelbereik op een trafo blijft beperkt.Je raakt al gauw de helft van het bereik van je trafoknop kwijt.
Bij gebruik van dat Uhlenbrock bouwsteentje is de maximum snelheid in te stellen en kun je weer het hele bereik van de trafoknop gebruiken.


ysbeer

citaat:
Geplaatst door Brunel

Voor digitaal blijft het bij die 27 euro. De decoder heb je toch nodig.
De SB motorsets voor het vervangen van de Fleischmann rondmotor zijn niet eenvoudig in te bouwen. Ze behoren tot de lastigste SB-sets, categorie 3 heet dat daar. Niet voor iedereen een optie, tenzij je SB zelf laat inbouwen, maar dan wordt het weer duurder.

@Ysbeer
Je hebt het niet helemaal begrepen. [;)]
Bij gebruik van veel diodes wordt de maximum snelheid wel lager, maar het regelbereik op een trafo blijft beperkt.Je raakt al gauw de helft van het bereik van je trafoknop kwijt.
Bij gebruik van dat Uhlenbrock bouwsteentje is de maximum snelheid in te stellen en kun je weer het hele bereik van de trafoknop gebruiken.





Ja nou ik geef mijn mening meteen voor een betere,maar het regelbereik van een motor hangt volgens mij alleen af van de snelheid van de motor bij nul volt en die waarop de trein nog een aanvaardbare snelheid rijdt.
En welke mooie bouwsteen kan dit bereik vergroten.
Antwoord:alleen een betere overbrenging.
Maar goed overtuig mij.

wim ysbeer


Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door ysbeer

Maar goed overtuig mij.

Mag ik een poging wagen?

Als je de motor direct op de spanning zet dan zal de trein zijn dienstregelingssnelheid al bereiken bij b.v. 8 volt. Dus het stuk van je regelknop tussen 8 en 12 volt kun je niet gebruiken.

Als je er diodes tussen zet verschuif je het regelbereik alleen maar. Dus b.v. het bereik van de trafoknop tussen 4 en 12 volt levert aan de motor 0 tot 8 volt. Dus dan heb je niks aan het trafobereik tussen 0 en 4 volt.

De Uhlenbrock module verschuift het regelbereik niet, maar krimpt het in. Dus het bereik van de trafoknop van 0 tot 12 volt wordt omgezet in een bereik aan de motor van 0 tot 8 volt. Je kunt dus de totale zwaai van de trafoknop nuttig gebruiken.

Los daarvan vind ik dat ook de Uhlenbrock module een paardenmiddel is. Weliswaar eleganter dan de truc met de diodes, maar toch. Een tragere tandwieloverzetting blijft de beste oplossing.


Brunel

Het is zoals Klaas schrijft. Mischien wordt het nog duidelijker als je het effect van beide methoden op de motorspanning in ogenschouw neemt. Bij een sliert diodes moet een vaste spanning van de aangeboden trafospanning worden afgetrokken, bijvoorbeeld 6 volt, om de spanning op het motortje te berekenen. Bij het Uhlenbrock bouwsteentje moet je de trafospanning door een bepaalde factor delen, bijvoorbeeld 2.
Ga dan maar na. Als de trafoknop op een kwart staat en de trafo geeft 3 volt, dan staat de loc met diodes stil, terwijl de loc met het bouwsteentje op een kwart van de ingestelde maximumsnelheid rijdt. Staat de trafo halverwege het regelbereik van de knop op 6 volt, dan staat de loc met diodes nog steeds stil, terwijl de loc met het bouwsteentje keurig op de helft van de ingestelde maximumsnelheid rijdt. Als ...., enfin, je snapt het wel. [;)]

Of een andere motoroverbenging 'beter' is, is een kwestie van criteria. Juist naar aanleiding van deze discussie ben ik tot de conclusie gekomen dat ModelTorque met decoder of bouwsteentje qua doeltreffendheid, kosten en eenvoud hoog scoort.
Een andere overbrenging zal technisch bevredigender zijn, maar het is lastig als je het zelf doet en duurder als je voor een fabrieksoplossing kiest.

ysbeer

Hoe je het ook bekijkt het regel bereik van de motor is maar acht volt.
Dat je dat uitsmeert over de volle draailengte van de knop is een schoonheids verbetering.
Maar fijngevoeliger regelen kun je ook dan nog niet.

Ik begrijp ook wel dat de diode schakeling niet fraai is maar wat ik bedoel is ,wat je ook bedenkt je kun nooit een echt groter regelbereik krijgen van de motor.

Overigens kan het best zijn dat een lok desondanks beter loopt dan met de orginele motor.

wim ysbeer

ysbeer

Hoe je het ook bekijkt het regel bereik van de motor is maar acht volt.
Dat je dat uitsmeert over de volle draailengte van de knop is een schoonheids verbetering.
Maar fijngevoeliger regelen kun je ook dan nog niet.

Ik begrijp ook wel dat de diode schakeling niet fraai is maar wat ik bedoel is ,wat je ook bedenkt je kunt nooit een echt groter regelbereik krijgen van de motor.

Overigens kan het best zijn dat een lok desondanks beter loopt dan met de orginele motor.

wim ysbeer

Brunel

citaat:
Geplaatst door ysbeer

Hoe je het ook bekijkt het regel bereik van de motor is maar acht volt.
Dat je dat uitsmeert over de volle draailengte van de knop is een schoonheids verbetering.
Maar fijngevoeliger regelen kun je ook dan nog niet.

Ik begrijp ook wel dat de diode schakeling niet fraai is maar wat ik bedoel is ,wat je ook bedenkt je kun nooit een echt groter regelbereik krijgen van de motor.

Overigens kan het best zijn dat een lok desondanks beter loopt dan met de orginele motor.

wim ysbeer


Ah, op die fiets.
Ik ben het overigens niet met je eens dat het alleen een schoonheidsverbetering betreft. Met de volle uitslag kun je wel degelijk fijner regelen dan met een halve uitslag. Twee keer zo fijn om precies te zijn.

Voor de kwaliteit van de regeling is het spanningsbereik ook helemaal niet zo belangrijk. De kwaliteit van de motor is veel en veel belangrijker. Een 3 volt klokankertje laat zich fijngevoeliger regelen dan heel wat 230 volt motoren.
ModelTorque is een soepel motortje dat zich met een bereik van 8 volt of zelfs 6 volt aanzienlijk beter laat regelen dat de originele Fleischmann of Lima motoren met een bereik van 12 of 14 volt.
Dus inderdaad, met de nieuwe motor loopt zo'n model heel veel beter. [:)]


Jean

citaat:
Geplaatst door TrainTechnology

citaat:
Geplaatst door Jean_Hoogstad
@Matthias

Kan er al een streefdatum genoemd worden?

Groet,
Jean



Zoals de zaken er nu voorstaan wordt het eind mei, maar dit is nog geen offici?le datum...
Mattias




@ Mattias,

Bovenstaande ging over het tijdstip van het verschijnen van de Modeltorque voor Fleischmann met de 2-punts bevestiging.

Ben wel nieuwsgierig of er binnenkort wat te verwachtend valt op dit punt.

Groeten,
Jean
 

Stomer

Collega's
Ik heb nog een oude draaischijf van Fleischmann staan, en staan is het goede woord want veel leven steek er niet meer in.Is het de motor? Een draaischijfmotor heeft praktisch nooit de gelegenheid om eens op temperatuur te komen zoals diegene in de locs. Mijn vraag: zou een Modeltorque oplossing bieden? Iemand al ervaring met inbouw in de draaischijf? Of een andere oplossing om de boel te laten "draaien"
Mvg.
Marc
 

INFO

Marc,

Heb je ooit weleens gekeken wat voor een motor er in een draaischijf van Fleischmann zit???

Kennelijk niet. Maar zal een onderhoudsbeurt  misschien een optie zijn, Dan zal het wel weer werken.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

RobE

Marc,

Ik zou zeker geen ModelTorque gebruiken. Ten eerste past deze niet en ten tweede als je deze er wel in krijgt en je zet hem aan, dan vliegen de treinen in plaats van rijden.[:D]
Waarom niet gewoon een nieuwe Fleischmann motor bestellen.
Nummer 5061521.

Groet,
Rob

Peter

Er bestaat ook een set, ik dacht van SB met faulhaber, om in te bouwen in de draaischijf. De beschrijving heeft een hele tijd geleden in de MIBA gestaan, en was een fluitje van een cent. Dus zonder vijlen en zagen e.d.
De prijs als ik me goed herinner was vrij goedkoop. Als je wat tijd hebt wil ik het desbetreffende artikel wel eens opzoeken.
Met vriendelijke groeten
Peter

INFO

Als ik Marc was zou ik eerst maar eens kijken of de motor echt defect is, voor veel geld uit te gaan geven.
Dus brug even los motor los en aandluiten op een trafo via de koolborstels. Dan weet je wat.
Alleen de waarheid ligt in het midden.