Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

De Modeltorque voor FLM uitgeprobeerd

Gestart door Jean, 04 november 2006, 17:26:04 PM

Gerolf

citaat:
Geplaatst door TrainTechnology
En ik die dacht dat ik de enige was die zo'n moeilijke benamingen kon verzinnen... [:D]
Tja, in Elektuur gebruiken ze graag dat soort termen. Besmettelijk, blijkbaar ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ysbeer

Waarschijnlijk een domme vraag.

Maar wat is er mis met een zootje anti paralel geschakelde diode.
Deze voldoen perfect aan het moeilijke woord van rolf.
Desnoods zener diode,
Diode is ook leuk voor de verlichting van de lok die brand dan al voor de lok rijdt.
Wim ysbeer

Havoc

Ysbeer, ik denk dat ze iets meer willen. Een soort snelheidsbegrenzer voor een analoge loc. In princiepe zou dit kunnen door een stroombron voor de motor te schakelen. Zolang de motor niet meer stroom trekt dan de stroombrn maximaal levert regel je gewoon met de knop op de transfo, daarboven limiteert de stroombron. Nadeel is wel dat op dat moment alles wat je teveel toevoert in warmte opgestookt wordt. Lijkt me niet aanbevolen.

Heb een vaag idee dat we hier het wiel opnieuw aan het uitvinden zijn.

Een andere vraag: hoe groot is het motortje zelf? Dus zonder de montageplaat, enkel het metalen motorhuis.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

TrainTechnology

Inderdaad, iets meer is wenselijk.

Een klein legertje dioden helpt een stuk, maar daarbij wordt de aanzetspanning behoorlijk snel verhoogd. Dit knijpt als het ware "onderaan" de spanning een stuk af, maar wat we eigenlijk willen bereiken is er "bovenaan" een stuk afdoen: zo blijft de aanzetspanning beperkt tot het minimum, maar gaat de motor toch niet boven het gewenste toerental.

Het wiel zijn we net niet aan het heruitvinden, er bestaat hiervoor wel een standaardschakelingetje. Dat moet alleen even goed gedimensioneerd worden en dan klein genoeg op een printje gebouwd zodat het in een loc geraakt (ook daar waar er niet voldoende plaats is zoals in een kleine Fleischmann rangeerlok).

@Havoc: De diameter van het motorhuis is 24,4 mm.

Mattias

ysbeer

citaat:
Geplaatst door TrainTechnology



Een klein legertje dioden helpt een stuk, maar daarbij wordt de aanzetspanning behoorlijk snel verhoogd. Dit knijpt als het ware "onderaan" de spanning een stuk af, maar wat we eigenlijk willen bereiken is er "bovenaan" een stuk afdoen: zo blijft de aanzetspanning beperkt tot het minimum, maar gaat de motor toch niet boven het gewenste toerental.

Mattias



Sorry hoor maar ik vind dit puur onzin.
Er is geen boven en onderspanning.
De spanning tussen nul en acht volt,is exact de zelfde dan tussen 6 en 14 volt.
Daar merkt die motor echt niets van.
Als je een weerstand zou gebruiken ging deze theorie wel op.

wim ysbeer


INFO

Dus al ik het allemaal goed volg, wordt er een nieuw type motor aangeboden, met een diodeblok om de snelheid te temperen. Is het dan niet veel handiger en beter om gelijk een goede motor te maken, die wel het juiste toerental heeft. Misschien dat ik dat wel verkeerd zie, maar ik denk dat deze motor dus gewoon ongeschikt is. En niets meer of niets beter dan de oude Lima.

Alleen de waarheid ligt in het midden.

Havoc

citaat:
De spanning tussen nul en acht volt,is exact de zelfde dan tussen 6 en 14 volt.
Daar merkt die motor echt niets van.


Heb je natuurlijk gelijk in, maar het staat echt niet als je eerst de regelaar half moet opendraaien voor de loc in beweging komt. Velen vinden dat nu al een probleem als de loc niet direct begint te rijden als ze aan deknop komen. Een voordeel van jouw systeem is dat de verlichting dan grotendeels afhankelijk kan worden.

citaat:
@Havoc: De diameter van het motorhuis is 24,4 mm.


En nu nog de lengte graag... Als het kan dan nog het spanningsbereik, het toerental en de aslengte en diameter. Ik ben namelijk op zoek naar een redelijk vlot verkrijgbare motor, maar voor een eigen loc.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

ysbeer

citaat:
Geplaatst door INFO

Dus al ik het allemaal goed volg, wordt er een nieuw type motor aangeboden, met een diodeblok om de snelheid te temperen. Is het dan niet veel handiger en beter om gelijk een goede motor te maken, die wel het juiste toerental heeft. Misschien dat ik dat wel verkeerd zie, maar ik denk dat deze motor dus gewoon ongeschikt is. En niets meer of niets beter dan de oude Lima.




Ja dat is ook zo,iemand vond ergens een motor en dacht"verrek die heeft de zelfde maten als lima en fleischman",en op die te hoge bedrijfspanning daar vinden we wel wat op".
Met andere woorden deze motor is totaal ergens anders voor gemaakt.

wim ysbeer

Brunel

Dat is ook zo. Neemt niet weg dat eenvoudig en voor vrij weinig geld de rijeigenschappen van zo'n oude Lima of Fleischmann spectaculair verbeteren met uitzondering van die maximum snelheid. Bij gebruik van een decoder maakt dat weinig uit, maar voor zuiver analoog gebruik is het motortje naar mijn mening niet aan te raden. De tweede helft van het regelbereik van je trafo is al gauw onbruikbaar, omdat het model dan veel en veel te hard gaat.

Meer diodes lost dat probleem niet op. Het diodeblokje bestaat al uit twee keer vier diodes antiparallel geschakeld (het zijn twee brugcellen). Dat knijpt ongeveer 3 volt af. Dat is mooi, want veel gewone trafo's beginnen gelijk met 3 volt, terwijl het nieuwe motortje al bij een veel lagere spanning gaat draaien. Maar meer spanning afknijpen heeft geen zin. Dan verlies je aan het begin van de draaiknop precies het regelbereik dat je aan het einde wint.

Een schakeling die de aangeboden spanning zo'n beetje halveert zou helpen. Kan zoiets?

INFO

Alleen de waarheid ligt in het midden.

Brunel

Kijk eens aan. Minder dan twee tientjes zag ik zo gauw. Heb je voor een kleine 50 euro ook analoog een veel beter lopende aandrijving.

Gerolf

Een motor met een aanvaardbaar toerental zou natuurlijk de beste oplossing zijn. Is er geen mogelijkheid om de Modeltorque van een mechanische reductie te voorzien? Dan is de elektronica overbodig.

@ijsbeer: er is een groot verschil tussen enkele diodes en een "echte" spanningsdeler. Maar dit heb je intussen al door, denk ik [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Is er geen mogelijkheid om de Modeltorque van een mechanische reductie te voorzien?

Het zou nog veel mooier zijn als Lima en/of Fleischmann direct een grotere reductie hadden toegepast. Want daar zit de kern van het probleem, de mechanische overbrengingen van modellocs zijn vaak veel te snel.

TrainTechnology

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan
Het zou nog veel mooier zijn als Lima en/of Fleischmann direct een grotere reductie hadden toegepast. Want daar zit de kern van het probleem, de mechanische overbrengingen van modellocs zijn vaak veel te snel.



Ik denk dat daar nog de grootste grond van waarheid in zit, alleen kunnen we daar nu niet meteen veel aan veranderen. Met de beschikbare montagepunten liggen de diameters van de tandwielen vast, en het aantal tandjes dus ook.

Een trager lopende motor die ook nog in het motorhuis past, heeft niet genoeg kracht om de loc nog met een redelijke sleep wagens vooruit te krijgen. Plaats voor een bijkomende overbrenging is er ook al niet, de huidige motortjes geraken er nu al in een aantal modellen niet in.

De elektronische oplossing lijkt mij nog steeds de beste (en de goedkoopste).

@INFO: ik wist - zoals waarschijnlijk velen hier - niet van het bestaan af van deze elektronische snelheidsregelaar van Uhlenbrock. Da's eigenlijk helemaal wat ikzelf ook in gedachten had en zelfs nog wat meer (je kunt ook de aanloopsnelheid regelen), en het warm water uitvinden is nergens voor nodig.

Heeft er iemand ervaring met deze regelaartjes ?
Ik ga dit zowiezo zelf uitproberen, en dan weten we meteen ook of ze vlot leverbaar zijn.

Groetjes,
Mattias

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters



@ijsbeer: er is een groot verschil tussen enkele diodes en een "echte" spanningsdeler. Maar dit heb je intussen al door, denk ik [;)]



Uiteraard,maar het gaat er toch alleen om de motor langzamer te laten draaien,en niet om een uitgekiende hoog technische spanningsdeler te maken.
Echt beter worden de rijeigenschappen hier echt niet van.
Het regel gebiedt blijft klein.(te klein ??)

wim ysbeer