De Modeltorque voor FLM uitgeprobeerd

Gestart door Jean, 04 november 2006, 17:26:04 PM

Jean

citaat:
Geplaatst door TrainTechnology

citaat:
Geplaatst door Jean_Hoogstad
@ Mattias
Kun je een indicatie geven wanneer dit type modeltorque gaat verschijnen?


Daarvoor is het nog iets te vroeg Jean, maar ik gok op dit moment ergens op begin volgend jaar.

Mattias




@Matthias

Kan er al een streefdatum genoemd worden?

Groet,
Jean






jean-luc

Vrienden,

Met het artikel in MSM 56 in het achterhoofd en jullie ervaringen in dit forum lijkt het me misschien interessant om een draadje te maken met de lijst van locomotieven waar de Modeltorque w?l in past ... of kan de invoerder daar een antwoord op geven ?
Ik heb namelijk nog een aantal Fleisschmans (de oudste is er ondertussen 40) die een frisse motor kunnen gebruiken.

Groeten, Jean-Luc

Bundesbahnfreak

hallo,

kan iemand me zeggen waar deze motoren te krijgen zijn in Belgi?

bedankt

Brunel

En kan iemand vertellen of de maximum snelheid van de loc na inbouw ook bij Fleischmann veel te hoog wordt? Bij veel Lima modellen wordt de maximum snelheid zo hoog, dat de loc analoog bijna onbruikbaar wordt.

locomotion

Je moet eens op de website van http://www.traintechnology.be gaan kijken. Daar vind je een dealerslijst.
Locomotion

Jean

citaat:
Geplaatst door Brunel

En kan iemand vertellen of de maximum snelheid van de loc na inbouw ook bij Fleischmann veel te hoog wordt? Bij veel Lima modellen wordt de maximum snelheid zo hoog, dat de loc analoog bijna onbruikbaar wordt.




Ze gaan als een speer, zo snel. Met bijvoorbeeld een decoder is de snelheid heel goed te temmen.

groet,
Jean

TrainTechnology

citaat:
Geplaatst door Jean_Hoogstad
@Matthias

Kan er al een streefdatum genoemd worden?

Groet,
Jean



Zoals de zaken er nu voorstaan wordt het eind mei, maar dit is nog geen offici?le datum...
Mattias

TrainTechnology

citaat:
Geplaatst door Jean_Hoogstad

citaat:
Geplaatst door Brunel

En kan iemand vertellen of de maximum snelheid van de loc na inbouw ook bij Fleischmann veel te hoog wordt? Bij veel Lima modellen wordt de maximum snelheid zo hoog, dat de loc analoog bijna onbruikbaar wordt.




Ze gaan als een speer, zo snel. Met bijvoorbeeld een decoder is de snelheid heel goed te temmen.

groet,
Jean



Het is ook onze ervaring dat de Fleischmann locs na de ombouw met een ModelTorque motor nogal "opgefokt" zijn. Bij Lima was dit veel minder een probleem.

Ook voor analoogrijders is een decoder een uitstekende oplossing, je gebruikt die dan als gewone snelheidsregelaar. Als je de maximale snelheid van de decoder instelt op ongeveer 60% (zonder het diodeblok te monteren), dan krijg je een beter rijgedrag.

Groeten,
Mattias

Gerolf

citaat:
Geplaatst door TrainTechnology
Ook voor analoogrijders is een decoder een uitstekende oplossing, je gebruikt die dan als gewone snelheidsregelaar. Als je de maximale snelheid van de decoder instelt op ongeveer 60% (zonder het diodeblok te monteren), dan krijg je een beter rijgedrag.
Ah? En hoe doe je dat dan, dat instellen? Ik vermoed dat je dan een digitaalrijder in je buurt moet hebben?
Hoe reageert een decoder op een PWM-sturing?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Jean

citaat:
Geplaatst door TrainTechnology

.......
......

Ook voor analoogrijders is een decoder een uitstekende oplossing, je gebruikt die dan als gewone snelheidsregelaar. Als je de maximale snelheid van de decoder instelt op ongeveer 60% (zonder het diodeblok te monteren), dan krijg je een beter rijgedrag.

Groeten,
Mattias




Ik rij zelf niet analoog, maar het klinkt interessant...
Even kijken of ik goed interpreteer wat je schrijft.

Betekent dit concreet dat als je de top- en middensnelheid (CV5 en CV6) van de decoder in een loc naar beneden bijstelt, de topsnelheid ook in analoog bedrijf beperkt wordt?


Overigens mooi dat de Modeltorque voor Fleischmann met 2 bevestigings punten binnen afzienbare tijd uitkomt. Dit is wat mij betreft een redelijk alternatief voor de veel duurdere klokanker motorsets, althans voor een aantal Fleischmann's.

Zit er ook nog een MT aan te komen voor de Fleischmann NS1200?
Ben benieuwd,


Groet,
Jean




Brunel

Dat hangt van de decoder af, maar er zijn inderdaad decoders die dat kunnen. Komt het geheel op ongeveer 55 euro. Lijkt me nog wel aanvaardbaar voor een serieuze verbetering.
Dat diodeblok is vrij zinloos.

Nog harder dan de Lima's? Wauw. [:D]

Jean

citaat:
Geplaatst door Jean_Hoogstad

citaat:
Geplaatst door TrainTechnology

.......
......

Ook voor analoogrijders is een decoder een uitstekende oplossing, je gebruikt die dan als gewone snelheidsregelaar. Als je de maximale snelheid van de decoder instelt op ongeveer 60% (zonder het diodeblok te monteren), dan krijg je een beter rijgedrag.

Groeten,
Mattias




Ik rij zelf niet analoog, maar het klinkt interessant...
Even kijken of ik goed interpreteer wat je schrijft.

Betekent dit concreet dat als je de top- en middensnelheid (CV5 en CV6) van de decoder in een loc naar beneden bijstelt, de topsnelheid ook in analoog bedrijf beperkt wordt?

.............






Ik heb de proef op de som genomen.

Op het analoge proefbaantje is de maximale snelheid bij een waarde van CV5 = 63 (en CV6 de helft daarvan) vergeleken met een waarde van CV5 = 30 (en CV6 de helft daarvan)  

Resultaat is dat deze waarden in analoog bedrijf geen verschil uitmaken. In analoog bedrijf is de maximale snelheid is in beide gevallen gelijk.
Het testje heeft plaatsgevonden met de railbus die is voorzien van een Lokpilot DCC versie 1.


Groet,
Jean

TrainTechnology

Hallo allemaal,

Eventjes reageren op een paar berichtjes tegelijk:

- Gerolf, goed gezien: je hebt inderdaad iemand nodig die de decoder kan programmeren, bijvoorbeeld je favoriete handelaar die deze service graag aanbiedt. Zoniet, dan doen wij dat ook, zelfs op verplaatsing tijdens beurzen of opendeurdagen en in dat geval natuurlijk 100% gratis.

- Het hangt van het decodertype af of de instellingen analoog overgenomen worden of niet. Bij een LokPilot v1 is dat na de test van Jean dus duidelijk niet het geval... Met LP V2.0 of V3.0 gaat dit wel vlekkeloos, bij de laatste kun je zelfs kiezen (standaard ingeschakeld).

- Nog eentje voor Gerolf: de decoders die ik meestal gebruik, reageren beter op een PWM sturing dan op een vlakke spanning: ze zetten sneller aan, en lopen mooier uit. De sturing die ik gebruik is wel een zelfbouwversie dus niet meteen reproduceerbaar, maar er zijn er enkele in de handel waarmee dit zeker moet werken.

- We denken eraan om een analoge snelheidsregelaar te maken om in analoge locs te plaatsen i.p.v. de diodeblok. Die wordt dan regelbaar zodat je de max. snelheid kunt instellen. De prijs zou een stuk lager liggen dan die van een decoder. Is daar interesse voor?

Groetjes,
Mattias

Gerolf

citaat:
Geplaatst door TrainTechnology
We denken eraan om een analoge snelheidsregelaar te maken om in analoge locs te plaatsen i.p.v. de diodeblok. Die wordt dan regelbaar zodat je de max. snelheid kunt instellen. De prijs zou een stuk lager liggen dan die van een decoder. Is daar interesse voor?
Denk ik wel. Als die dan ook proportioneel zou reageren op de analoge ingangsspanning (DC of PWM) zou je gelijk welke te snel rijdende loc met een trimpotje of zo kunnen temperen.
Eigenlijk heb je een polariteitsonafhankelijke instelbare gestabiliseerde spanningsdeler nodig, niet? Of kan je van een PWM-signaal een PWM-signaal met (proportioneel) kleinere pulsjes maken?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

TrainTechnology

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters
Eigenlijk heb je een polariteitsonafhankelijke instelbare gestabiliseerde spanningsdeler nodig, niet?


En ik die dacht dat ik de enige was die zo'n moeilijke benamingen kon verzinnen... [:D]
Maar inderdaad, da's de bedoeling want de eenvoudigste oplossing. We gaan hier eens aan de slag met een proefschakelingetje.

Iets met PWM-sturing gaan aanvangen lijkt me niet echt aan te raden, dat wordt even duur als een decoder...

Mattias