Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

De Modeltorque voor FLM uitgeprobeerd

Gestart door Jean, 04 november 2006, 17:26:04 PM

Jean


De rondmotor in een oude VT 798 is vervangen door een Modeltorque voor Fleischmann locs. Sinds korte tijd is deze motor beschikbaar gekomen. Een bedrag van rond de 25 Euro moet er voor neergelegd worden. Gezien de prijs en de ervaring met een Modeltorque in een Lima loc, is dit een aanvaardbare vervangingsmotor voor de wat rauwe oude Fleischmann.

Voordat de Modeltorque in de VT is gemonteerd, heb ik eerst gekeken of die in een NS 1200 en een jonge uitvoering van de BR 221 paste. In beide gevallen bleek dat niet te kunnen. Bij de 1215 omdat er geen ruimte is vanwege het midden draaistelwiel. In het tweede geval omdat de motor van de BR 221 van een modernere soort is met slechts twee bevestigingschroeven. Jammer, erg jammer, met name voor de NS 1215.

Het vervangen van de motor en het opnieuw aansluiten van de snoertjes is een eenvoudig klusje en is in een handomdraai gebeurd. De meegeleverde weerstand is niet geplaatst, die is in digitaal bedrijf niet nodig. De decoder zal zorgdragen voor een aangepast snelheidsbereik.

Na montage van de nieuwe motor is aansluitend proef gereden. Een vooruitgang is dat het rijgedrag van de loc een stuk minder rauw is. Zo kan er nu schokvrij ?gekropen? worden, is de motor fijner aan te sturen en maakt het treinstel bovendien veel minder herrie, zowel het motorlawaai als resonanties.  

Niet verkeerd, deze motor maar wel jammer dat de inzet slechts beperkt is..

Een paar fotootjes van de inbouw volgen later.


Groet,
Jean


Jean


De foto's.
Geen zaag- en vijlwerk deze keer.



In deze loc past helaas geen modeltorque [xx(][:(!]



De kap verwijderd..



Deze wordt het dan



De motor op de juiste plek  [:)]


Groet,
Jean

loebaske

Knap werk geleverd, moet eens ook de motoren van de Lima type 800 vervangen (grijze muis), want in feite geen mis model om op de baan te plaatsen.

TrainTechnology

Hallo Jean,

Mooi werk, bedankt voor de tips i.v.m. de niet geslaagd inbouw in enkele modellen.

Voor de motoren met tweepuntsophanging zijn wij een oplossing aan het onderzoeken, bij drie-assige draaistellen is het niet zo eenvoudig om een goede oplossing te vinden.

Kun je mij eens een close-up foto met de bijhorende afmetingen bezorgen, dan zien we wat we hiermee nog kunnen doen (eventueel motor afschuinen zoals bij de Lima-kits).

Groetjes,
Mattias

Brunel


Jean

Hallo Mattias,

Dit is de enige foto die ik heb gemaakt van de NS1215 i.c.m. de Modeltorque. Ik heb de foto hieronder uitvergroot.

De Fleischmann-motor is exact 12,5 mm dik. Met name voor de onderste 3mm zal een gemodificeerde Fleischmann Modeltorque deze dikte niet mogen overschrijden om aanraking met met middenwiel te voorkomen. Daarboven is het wat minder kritisch, zij het dat de dikte achter de draaistel ophangbeugels niet meer dan 16 a 17 mm mag bedragen. (1/3 vanaf de onderzijde van de motor) Boven deze 1/3 is er geen beletsel met deze Modeltorque.  



Er rijden nog heel wat van deze 1200 Fleischmann locs rond  in Nederland en misschien ook wel elders (NS1207, NS1210, NS1212, NS1215 (in verschillende kleuren) en de NS1216)
Een passende Modeltorque zou echt een zeer aangename verrassing zijn.


Groet,
Jean


quf

Ik heb ook zo'n vervangmotor gekocht op de beurs in Mechelen. Ik wilde die inbouwen in een stoomloc ; nml.: model 65 tenderloc van FL.
Zoals Jean Hoogstad reeds beschreef hierboven, is het inbouwen een fluitje van een cent. Alvorens de kap er op te doen heb ik de motor een half uur laten draaien, gevoed door een regelbare DC voeding. Het motortje trok een stroom van ong. 500mA, dit voornamelijk doordat het hele drijfstangensysteem moet meegenomen worden. Ik heb dan een Silverdecoder van Lenz ingebouwd, en de lok, terug zonder bovenbouw, laten rondjes draaien op een testovaal. Dit ovaal komt uit een startersdoos van Fleischmann met LokBoss. Zo'n LokBoss met ovaal, vind ik ideaal om nieuwe digitale loks te testen op adres 3. Ik heb terwijl ik aan mijn grote baan bezig was, deze lok laten rondjes draaien gedurende 1,30h in de ene richting, en dan nogmaals 1,30h in de andere richting. Alles zonder problemen, en traag rijden en kruipen, alles om duimen en vingeren van af te likken. Na die test heb ik de lok gewoon laten staan. Toen ik een half uur later nogmaals wilde proberen, was hij echter zo dood als en pier. Er was geen beweging in te krijgen, noch met de LokBoss, noch met mijn Lenz systeem. De volgende morgen, toen ik nog maar eens wilde proberen; liep alles terug normaal ????. Ik heb contact opgenomen met TrainTechnology, de invoerder voor Benelux, en die zei me dat de motor in normale omstandigheden slechts 250mA verbruikt. Normaal kan de 500mA geen probleem zijn met de Lenzdecoder want die kan 1A aan met pieken van 1,8A; maar desondanks is 500mA geen 250; dus mijn volgende stap zal zijn het demonteren van het volledige drijfstangenwerk en de aangedreven wielen. Maar dit is voor een van de volgende weken. Ik heb van elke handeling foto's genomen; maar spijtig genoeg krijg ik ze niet opgeladen op dit forum. In alle geval, u hoort nog van mij.

Groeten

Frank.

ps.: ik kan de tekst niet nalezen , want ik moet dringend weg.

Jean

Frank,


Als je wilt, mag je mij de foto's wel toemailen.
Dan zet ik ze erop.

Om te voorkomen dat de mail vastloopt, graag verspreiden over meerdere mail. (als het om meerdere foto's gaat)


Groet,
Jean

Jean


Hier de foto's van Frank:

Foto 1


Foto 2


Foto 3


Foto 4


Foto 5


Foto 6


Foto 7


Frank, misschien zelf nog even een toelichting geven?  
Welke decoder is in de loc geplaatst?


Groet,
Jean

quf

Bedankt Jean voor het plaatsen van de foto's.
Ben wel eventjes verbaasd over de slechte kwaliteit van sommige van mijn foto's, Maar ja, een copie kan niet beter zijn dan het origineel, en deze waren bij nader inzien ook zo slecht.
Wat de decoder betreft, dit is een Lenz-Silver. Sommigen zullen ook gemerkt hebben dat ik hem op het einde van plaats veranderd heb, dit omdat men normaal de binnenkant van de bovenbouw van de loc isoleert tegen ongewenste kontakten met de decoder; in dit geval echter moest ik de issolatie aanbrengen op de raampjes van het machinistenhuis, dit vond ik geen zicht, vandaar de verplaatsing. Verder moet ik nu nog, zoals eerder reeds aangehaald het drijfwerk en de aangedreven wielen volledig demonteren. Ik sta er wel wat huiverig tegenover, vooral omdat ik niet over de nodige fijne gereedschappen beschik. Maar ja, ik ga morgen met de club naar beurs in Keulen, mischien vind ik daar wel enkele kleine potsleuteltjes e.d.
Al bij al vind ik deze vervangmotoren toch een goed alternatief vor de oude Fleischmann "kofiemolens".

Groeten

Frank

Jean


@ Mattias

citaat:
Geplaatst door TrainTechnology


....Voor de motoren met tweepuntsophanging zijn wij een oplossing aan het onderzoeken.........
Groetjes,
Mattias


Kun je een indicatie geven wanneer dit type modeltorque gaat verschijnen?




citaat:
Geplaatst door quf


.... oude Fleischmann "kofiemolens".
.........
Groeten,

Frank



Toch heb ik een aantal Fleischmanns met rondmotor die zijdezacht lopen.

Groet,
Jean  





quf

Gisteren met de club naar Keulen geweest. Ik heb daar op de stand van Lenz met iemand gesproken over de problemen die ik hierboven beschreven heb bij het inbouwen van de nieuwe motor en de Lenzdecode. Dit in verband met het feit dat de locdecoder het na een duurtest van 3h liet afweten, om dan de volgende dag zonder enig probleem terug te starten. Die man heeft me met veel geduld (mijn duits is niet zo goed) aanhoord, en zei dan heel vriendelijk "van op afstand kan ik moeilijk een diagnose stellen". Daarop draaide hij zich om, ging achter een gordijn van de stand, en kwam terug met een nieuwe Silverdecoder. Bouw deze in, en stuur mij de andere terug dat ik hem kan onderzoeken in het lab. Toen ik verbaasd tegensputterde en zei "jamaar ik heb er de stekker van geknipt en de draden ingekort" antwoorde hij doodleuk" geef niet, bouw deze maar in en als hij na een tijdje terug niet werkt, stuur je hem ook terug, en krijg je van mij terug een nieuwe." En daar stond ik, vebaasd met een nieuwe decoder in mijn hand. Van service gesproken, ik heb het al anders meegemaakt. Natuurlijk kan een fabrikant iets meer, dan een voortverkoper; maar men moet het toch willen doen!

Groeten

Frank

TrainTechnology

citaat:
Geplaatst door Jean_Hoogstad
@ Mattias
Kun je een indicatie geven wanneer dit type modeltorque gaat verschijnen?


Daarvoor is het nog iets te vroeg Jean, maar ik gok op dit moment ergens op begin volgend jaar.

Mattias

Jean

Wie weet of de Modeltorque zonder problemen in de FLM BR 110 444-7 gaat?

Groet,
Jean

ysbeer

citaat:
Geplaatst door quf

Gisteren met de club naar Keulen geweest. Ik heb daar op de stand van Lenz met iemand gesproken over de problemen die ik hierboven beschreven heb bij het inbouwen van de nieuwe motor en de Lenzdecode. Dit in verband met het feit dat de locdecoder het na een duurtest van 3h liet afweten, om dan de volgende dag zonder enig probleem terug te starten. Die man heeft me met veel geduld (mijn duits is niet zo goed) aanhoord, en zei dan heel vriendelijk "van op afstand kan ik moeilijk een diagnose stellen". Daarop draaide hij zich om, ging achter een gordijn van de stand, en kwam terug met een nieuwe Silverdecoder. Bouw deze in, en stuur mij de andere terug dat ik hem kan onderzoeken in het lab. Toen ik verbaasd tegensputterde en zei "jamaar ik heb er de stekker van geknipt en de draden ingekort" antwoorde hij doodleuk" geef niet, bouw deze maar in en als hij na een tijdje terug niet werkt, stuur je hem ook terug, en krijg je van mij terug een nieuwe." En daar stond ik, vebaasd met een nieuwe decoder in mijn hand. Van service gesproken, ik heb het al anders meegemaakt. Natuurlijk kan een fabrikant iets meer, dan een voortverkoper; maar men moet het toch willen doen!

Groeten

Frank



Inderdaad staat lenz bekend om zijn zeer soepele service,ik heb een door eigen schuld opgeblazen decoder zonder probleem vervangen gekregen.
Alleen maar door hem met een verhaaltje direct aan lenz te sturen.
Ook hun service op de twee loks die ze maken schijnt (duits forum)buiten gewoon goed te zijn.

wim ysbeer