Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

MSM ACTIE 2022

Gestart door doomslu, 04 augustus 2021, 15:26:51 PM

doomslu

Heel eerlijk, het was echt niet onze bedoeling om opnieuw een 55 uit te brengen, maar deze mogelijkheid werd ons werkelijk in de schoot geworpen door de initiatiefnemers van dit project.
Dat kan je toch niet laten liggen?

Zo krijgen we bovendien nog wat extra tijd om het volgende project te ontwikkelen, ... tegen 2023.  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Metpetergaathetbeter

#31
modelwereld /1/87 is zoals in het echt "Het leven neemt soms een vreemde of onverwachte wending"

Zou men vanuit het W-Vlaamse enige inspraak gehad hebben door medesponsering bv ? in het project van de te beplakken loc ?

doomslu

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 06 augustus 2021, 10:13:58 AM
Zou men vanuit het W-Vlaamse enige inspraak gehad hebben door medesponsering bv ? in het project van de te beplakken loc ?
Neen. Het is iets tussen Tuc Rail en het TSP.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Metpetergaathetbeter

Kan MSM dikwijls die andere uitvoeringen (want het waren toch 3 modelloc's ) die het niet haalden ook tevoorschijn toveren?


the_gold

#35
Van mij mogen ze gerust 2 nog actieve tuc-55ers in de andere kleurstellingen gieten ;D
Al is de huidige wel de mooiste!

doomslu

Deze reactie van Guy Van Meroye werd naar hier verplaatst, want ze was eigenlijk in de verkeerde rubriek terechtgekomen:


Ik meng me zeer zelden in de discussies op dit forum, maar nu vind ik het toch wel tijd om even 'mijn gedacht' mee te geven.
Wat zitten hier toch een stel mensen met een eerder negatieve ingesteldheid...
OK, het actie-model 2022 is misschien jouw ding niet, maar er zijn ongetwijfeld wel mensen die een tijdperk VI-model op prijs stellen. Afgaande op het succes van de Vectrons en Traxxen in hun diverse livreien is er belangstelling voor wat er 'nu' op de sporen rijdt. De TUC 5508 hoort daar nu eenmaal bij, en ja, TUC koos uiteindelijk voor een reeks 55.
Tot spijt van wie het benijdt, maar tot nu toe is voor onze acties enkel een samenwerking met Van Biervliet mogelijk. Geen enkele andere fabrikant past zijn productie aan aan het bestelde aantal, zorgt voor verzending en kan een fikse korting voor de abonnees bieden. Je kan dromen, maar enig realisme is hier op zijn plaats. Wat het model zelf betreft, de getoonde foto's zijn van een prototype, gemaakt op basis van de tekeningen van TUC. Het definitieve model wordt een getrouwe weergave van het origineel.  De reeks 55 van VBV kende bij sommigen problemen, ik meen dat door de keuze voor andere tandwielen de problemen uit het verleden zijn verholpen. Wat de trekkracht voor de drierail-rijders betreft, daar kan ik niet over oordelen. Bij modelspoorwegen met realistische hellingen en dito sleep geeft een tweerail 55 normaliter geen problemen, ook zonder de anti-slipbandjes.
De H0-modelspoorders naar Belgisch voorbeeld worden de laatste jaren verwend, velen maken een keuze inzake tijdperken uit interesse (of gebrek aan plaats en middelen).  Er mag kritisch gereageerd worden, geen enkel probleem, maar opmerkingen over 'verkeerde loc-keuze' of 'verkeerde livrei' doen niet ter zake. Het is alleszins geen aanmoediging voor de initiatiefnemers om op zoek te gaan naar toekomstige projecten.  Wat een verschil met de houding (algemeen, uitzonderingen bevestigen de regel) van de Nederlandse modelspoorders die steevast enthousiast reageren op zowat alles wat Nederlands is en in H0 wordt uitgebracht.
Guy Van Meroye, hoofdredacteur Modelspoormagazine
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Metpetergaathetbeter

#37
en helaas de vergelijking maken tss Nederlanders en Belgen (hier Vlamingen) maken is dezelfde als die van Fransen en Belgen (waaronder Walen en Brusselaars) .
3 landen(netjes op de rij) waar van 2 buurlanden waarvan de cultuur, ingesteldheid,....... totaal verschillend is op alle vlakken. Misschien zijn Belgen gewoon kritischer, Nederlanders spraakvaardiger en Fransen chauvinistischer.




stoomlokje

#38
Aan Guy v M :

Het is niet omdat iemand zegt dat hij of zij deze lok niet zullen aanschaffen ,omdat het hun tijdperk of wat ook niet is ,
dat deze personen toch vrijuit mogen spreken dacht ik.
Daarom wordt het model en het initiatief nog niet afgebroken.
Het is tenslotte ieder zijn vrije keuze of hij deze aanschaft of niet.
Ik zelf bezit enkele 55-ers van VBVL maar voor mij is het ook een te laat tijdperk , en dat mag ik ook vermelden, dacht ik.
Dat is geen aanval naar het nieuwe model, dat tenslotte wel mooi oogt.
Diegene die in dit tijdperk verzamelen of rijden zijn vrij om deze al dan niet aan te schaffen.
Saskia

Peter

Het is niet omdat ik het model niet leuk vind dat ik daarom het initiatief en de kwaliteit van het model afbreek want dat doe ik niet.
het enige dat (ik persoonlijk) spijtig vind zijn het altijd weer moderne versies, maar zoals al is gezegd en geschreven dat daar minder vraag naar is.
Spijtig vind ik dat het altijd loks zijn(zal zijn reden hebben) maar wordt het eens niet hoog tijd dat er rijtuigen gemaakt worden en dan bedoel ik bv. GCI, K en M rijtuigen want die zijn praktisch niet meet te koop en achter een lok hang je normaal gesproken toch, afgezien van het goederen vervoer,toch ook rijtuigen.
Met vriendelijke groeten
Peter

the_gold

#40
Citaat van: Peter op 06 augustus 2021, 16:05:26 PM
Het is niet omdat ik het model niet leuk vind dat ik daarom het initiatief en de kwaliteit van het model afbreek want dat doe ik niet.
het enige dat (ik persoonlijk) spijtig vind zijn het altijd weer moderne versies, maar zoals al is gezegd en geschreven dat daar minder vraag naar is.
Spijtig vind ik dat het altijd loks zijn(zal zijn reden hebben) maar wordt het eens niet hoog tijd dat er rijtuigen gemaakt worden en dan bedoel ik bv. GCI, K en M rijtuigen want die zijn praktisch niet meet te koop en achter een lok hang je normaal gesproken toch, afgezien van het goederen vervoer,toch ook rijtuigen.

Misschien brengt de nieuwe folder bij VB een minder moderne versie of ' gewonere ' versies?

Het is net uniek dat MSM altijd opteert voor een 'special'  in hun soort = zie 2302 - museum 59 - 2202 - AM54 TBL
En daar past deze 5508 net even goed bij...al ben ik zeker dat zo'n loc zonder msm actie even goed over de toonbank zou gaan.

rgp

Het doet deugd om eens een post van Guy te lezen, niet zozeer omdat het Guy is, maar om de inhoud.
De klanten van modeltreinen kijken in de meeste gevallen naar wat hun interesseert en hopen dan dat hun wens aan een zo laag mogelijke prijs onmiddellijk op de markt gebracht. Er is in de meeste gevallen dus geen sprake van enige economische overweging.
Het is en blijft een feit dat Belgische materieel een kleine afzetmarkt is en dus te kampen heeft met twee grote handicaps:
1. De aantallen zijn klein
2. Binnen de productiecapaciteit van een producent komen we altijd na de grote landen en zijn we een groter financieel risico.
Ieder initiatief genomen door een producent moet toegejuicht worden, ook al past het gekozen model niet in uw tijdperk/budget/schaal.
Wat de rijtuigen betreft is denk ik het risico te groot. Velen hebben al M, K en/ of L rijtuigen zodat het afzetaantal te beperkt is en dus het risico te groot.
Tenslotte herhaal ik, ook al zal ik het model niet kopen (HO interesseert mij steeds minder) het initiatief van MSM /VBV  zeer te waarderen.
Roland

Sicco

De helderheid en eerlijkheid is inderdaad bewonderenswaardig, ik hoop dat men dit nu eens leest en we niet elk jaar dezelfde discussie gaan krijgen  ;D
Dat zoiets kan voor een zo kleine markt, dat er überhaupt een maandblad is voor een relatief kleine hobby in een kleine markt, daar mogen we erg dankbaar voor zijn.
En inderdaad, ik heb ook het gevoel dat deze keuze vooral logisch is gezien de actualiteit.

Koen

#43
Ik heb soms de indruk dat de meeste onder ons niet beseffen hoe verwend wij worden. Als ik de klok 30 jaar terug draai (goh, wat klink ik oud  ;D), was iedereen ongelooflijk enthousiast als er al eens een Belgisch model uitgebracht werd. Nu zijn er tal van fabrikanten die Belgische modellen uitbrengen en wat gebeurt er? Men is niet tevreden want dit is niet goed, dat ontbreekt, deze schildering is toch net iets anders van kleur dan de reële loc ... enfin, noem maar op.
Het lijkt mij de ziekte van de tijd.
Als we niet opletten, wordt de klok 30 jaar terug gedraaid en houden de initiatiefnemers het voor bekeken. En dan ben ik wel eens benieuwd hoe men in die situatie zou reageren. Zouden jullie dan ook zo klagen of zouden jullie misschien dan toch tevreden zijn met wat er beschikbaar zou zijn?
Laat ons hopen dat dit zich nooit voordoet en wees blij met het prachtige aanbod dat we voorgeschoteld krijgen.


Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

svvander

Klopt 100% Koen en nee 30 jaar is er plat op.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be