Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

1 decoder met 2 motoren

Gestart door Trierer Luc, 03 augustus 2021, 21:39:22 PM

Trierer Luc

Hallo,
Heb weer maal een probleem waarvoor ik geen oplossing vind. Misschien weet iemand meer?
Ik digitalizeer een roco vt 11.5 (zeer oud model met de grote ronde motor).
Decoder is een lenz Standard V2 -8polig.
De motor heb ik vervangen door 2 // geschakelde CD motoren.
Proefrit eerst ok tot ik gemerkt heb dat een van beide motoren zeer heet wordt (niet vast te pakken) , de andere blijft normaal lauwarm.
Mechanisch lopen beide kardans en aandrijfstellen soepel en vrij.
Kan de oorzaak in de elektronika liggen?
Groeten uit Trier
Luc
2R digital Roco MM + versterker 10764

Ronald

2 motoren op 1 decoder zou ik niet doen.... beide een eigen decoder meegeven, is veel beter.

stoomlokje

Luc,
met de DH21A-0 of DH21A-2 zou het moeten werken.
Ik gebruik deze ook voor de Roco -  Re8/8 van de SBB

Saskia

raf

#3
ik heb een esu v5 op twee motoren zonder problemen
deze zitten op de 5024 van zo een zinkpest lok (de naam vergeten)
na een warm badje gevonden en is het een KMB
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

evan

Luc,

Test die motor die warm loopt eens apart op de decoder zonder in parallel te staan met diegene die warm loopt.
Als die nog warm loopt is het de motor of de mechanica die de oorzaak is. 

Ik heb meerdere locs met 2 motoren op één decoder en heb daar geen last mee.


Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

stoomlokje

hangt dan wel van de motorstroom af.
Die van mij verbruikten samen teveel om aan een ESU te hangen ( was wel de V4 = 1,1 A en de V5 kan nu 1,5A aan )
Saskia

Webbie

Het zijn toch twee dezelfde motoren? Ik heb vroeger wel wat CD-spelers gesloopt voor die motors, en die waren lang niet allemaal bruikbaar (verschillende voltages)

Rangeerduivel

Citaat van: stoomlokje op 04 augustus 2021, 12:46:38 PM
hangt dan wel van de motorstroom af.
Die van mij verbruikten samen teveel om aan een ESU te hangen ( was wel de V4 = 1,1 A en de V5 kan nu 1,5A aan )
Saskia

Het zal wel net omgekeerd zijn zeker...?
Als de decoder het niet aankan zal die te warm worden en het uiteindelijk begeven,
Bij Luc is het de motor die te warm wordt, dus ongetwijfeld een motor die er al wat draaiuren op heeft zitten,
Eens uit elkaar halen en wassen met wasbenzine + het motorschild kuisen met een glasvezelstift en niet vergeten de groeven in dat schild leeg te maken.
Nieuwe koolborstels zijn ook aangeraden, want door olie (van vroegere smeerbeurten) raken die koorborstels doorweekt en dan krijg je 'rondvuur' daarvan wordt je motor (te) warm!

;)

Klaas Zondervan

Het gaat om CD motoren. Die maak je niet zo makkelijk open. En als ze open zijn, dan is het een hele kunst om ze weer dicht te krijgen.

Rangeerduivel

Citaat van: Klaas Zondervan op 08 augustus 2021, 12:17:27 PM
Het gaat om CD motoren. Die maak je niet zo makkelijk open. En als ze open zijn, dan is het een hele kunst om ze weer dicht te krijgen.

Dan zit er niet anders op dan (liefst de twee samen) te vervangen hé!
Voor de prijs moet je't niet laten;

https://www.google.com/url?sa=i&url=http%3A%2F%2Fwww.hakanpaa.net%2Fsusumotor_en.htm&psig=AOvVaw2JVVkKj0OPy7-10IKpGIKw&ust=1628505952956000&source=images&cd=vfe&ved=2ahUKEwj-nv_Hn6HyAhUVHuwKHdT1BBUQr4kDegUIARCwAQ

Nu kan je wel zeggen "da's voor Lima of Fleischmann", maar als je in staat bent een CD-motor te installeren moet dat met deze ook wel lukken.
Ik heb enkel positieve ervaringen met deze motortjes  8)

;)

PS; Het Australische 'Modeltorque' kostte 3x zo veel en bestaat sinds jaren niet meer. (zaakvoerder overleden).


Gerolf

Citaat van: Webbie op 07 augustus 2021, 23:53:43 PM
Het zijn toch twee dezelfde motoren? Ik heb vroeger wel wat CD-spelers gesloopt voor die motors, en die waren lang niet allemaal bruikbaar (verschillende voltages)

Dat lijkt me een heel aannemelijke theorie. Als die twee motortjes niet identiek zijn ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ronald felix

Luc,

die twee motoren hebben hopelijk een identieke weerstand ? Anders gaat de ene veel meer ampere trekken dan de andere en dat kan niet de bedoeling zijn?

Ik heb die reuzenmotors vervangen door de huidige type, op een van plastikart balkjes geplakt bedje, en vast gevezen.. of geplakt.

Ronald
Ronald

Trierer Luc

#12
Sorry voor mijn late reaktie: het gaat hier im 2 identieke nagelnieuwe Susu motoren van onze bekende finse leverancier.
Groetjes
Luc
2R digital Roco MM + versterker 10764