Diorama van restmateriaal (Station Meuk)

Gestart door Pierre, 29 juli 2021, 15:30:43 PM

Pierre

Ik ben een beetje aan het opruimen en heb een heleboel losse rommel en daar wil ik een diorama mee/van maken. Waaronder veel resten schuimplaat in allerlei diktes en vormen die ik anders weg ga gooien omdat ze in de weg liggen. Ook weer jammer.



Een hele tijd geleden in een tuincentrum een schijf hout gekregen waar ze niets meer mee deden. Ik dacht er een voederplank van te maken in de tuin voor de vogels. Niets van gekomen dus en die ligt hier ook maar. Deze schijf wil ik gebruiken als basis. Waarom? Omdat het volgens mij kan. Hij heeft een diameter van 34 cm en dat is niet al te veel omdat ik er ook nog een treintje op wil laten lopen.



Als treintje heb ik een N locje met twee wagonnetjes. Ik denk uit een startsetje of zo.



Nou heb ik geen rails met zo'n kleine radius en ook geen flex rails meer in N. Wel heb ik ooit een donatie gekregen in de vorm van wat stukken H0e. Ik heb nog een paar stukken over en deze stukken ga ik maar gebruiken. Per slot van rekening gaat het bij dit diorama om de resten op te maken die ik nog heb.



Het gaan twee cirkels worden die elkaar overlappen. Eén boven en één beneden. De krapste bocht is maar 24 cm.



Het stijgingspercentage van 3 procent is hier natuurlijk ook ver te zoeken maar het locje huppelt er vrolijk tegenop. De wagonnetjes gaan niet zo best. De wielstellen staan te ver uit elkaar zodat ze stroef gaan lopen in de veel te krappe bocht. Ook de wieltjes wat dichter bij elkaar schuiven heeft geen goed resultaat. Ik zal ze later moeten inkorten of zo. Het is niet anders.



Ik begin met de rails overal goede ondersteuning te geven en er gelijk maar een mooi muurtje van te maken. Ik heb alleen nog maar kleine stukken muurplaat van verschillende merken dus ik moet wat knutselen hier en daar.









Ik kreeg van medehobbyist twee stukken schuimplaat van 2,5 mm dik. En zelf had ik in de rommelbak nog wat ramen en deuren die ik kan gebruiken. Eens kijken of ik daar een leuk berg dorpje van in elkaar kan fröbelen.





Ik begin met een bergstationnetje en een klein perronnetje. Als je goed kijkt ligt er linksboven op mijn werkblad een foto die ik een beetje als voorbeeld gebruik. Ik begin met de voorgevel. Het perron loopt zo krom dat dit stationnetje in een knik gebouwd moet worden om het pas te maken.



Voor de raampjes er in gaan is het geveltje eerst in de kleur gezet om de kozijnen heen. De raampjes liggen vrij diep en dan hoef ik later niet zo te priegelen.





De stratenmakers moeten ook met de scherpe bocht mee straten.





Ik wil een beetje Franse/Spaanse dakpannen op mijn huisjes. De dakpannen die ik heb voldoen hier niet aan dus ik probeer ze zelf te maken. Een stukje golfplaat  daar maak ik dwarsgroeven in met een mesje en dat gebruik ik dan als mal voor aluminium folie. Ik krijg wel een soort dakpannen maar helaas lijkt dit niet op wat ik voor ogen heb.



Ik zal wat anders moeten verzinnen. Nou vind ik in mijn la met stukjes karton een stukje (golf)karton waar ik wel wat mee kan. De golven zijn precies op maat. Wel wat werk om af te pellen maar ja ... dan heb je ook wat.





Er is net zo veel rommel als bruikbaar spul. De laatste snippers borstel ik er af met een koper borsteltje.



Dan om de 2 mm dwars inkrassen.





En dan is het na een verfbeurtje toch een heel aardig dakje.





Later meer huisjes ..... ;)

Groet Pierre.


mahtoska1

Altijd leuke beeldverhalen van jou. Eentje om te volgen.

Alan On Track

Dat stationntje is zeer goed geslaagd. Dat wordt een leuk projectje  :). Het treintje is wel een beetje heel grof, heb je daar verdere plannen mee qua aanpassing/detailering?
Modelbouw is een kunst

Pierre

Citaat van: Alan On Track op 29 juli 2021, 18:29:46 PM
Dat stationntje is zeer goed geslaagd. Dat wordt een leuk projectje  :). Het treintje is wel een beetje heel grof, heb je daar verdere plannen mee qua aanpassing/detailering?

Het is zo wie zo een behoorlijk bespeeld modelletje en behoorlijk kaal. Ik zal een kijken of ik er wat van kan bakken. ;)
Groet Pierre.


Michiel

Toch wel straf wat je zo even met restmateriaal in elkaar knutselt. Ik volg voor het vervolg...  :)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Jappy

Het is dat geknutsel met afvalmateriaal en overschotjes wat ik altijd zo geweldig vind aan je werk. Toont aan dat je met beperkte middelen en creativiteit prachtige resultaten kan boeken. Dat stationnetje is erg leuk.
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

Pierre

Groet Pierre.


Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

steamdriven

Geslaagde aanzet en nieuwsgierig naar meer!
Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

59erke

En ja hoor, je bent er weeral in geslaagd om ons omver te blazen dit keer met niets meer dan wat restmateriaal.

Hoedje af...
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Geert

Veel bijgeleerd, en dat is nu het voordeel van dit forum,

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Pierre

Dank voor de veren heren. We gaan weer vrolijk verder. Kijken of ik nog meer huisjes voor dit dorpje in elkaar kan knutselen. ;)
Groet Pierre.


Pierre

Zoals ik al eerder vertelde lopen de wagonnetjes die ik wil gebruiken voor dit diorama zwaar door de veel te scherpe bochtcirkel. Het locje gaat prima maar die is ook een stuk korter. Er zit niets anders op dan de wagonnetjes een stuk in te korten.



Dus sloop ik de wagonnetjes uit elkaar en dan ... de zaag er maar in.





En dan net zo lang schuren en vijlen tot de delen naadloos op elkaar aansluiten.





De zijkantjes zijn prima te doen omdat het plastic door en door groen is maar het dak heeft nogal schuursporen en krijgt dan ook een nieuw verfje.



Dan het onderstel. Hier zaag ik ook een stukje tussenuit. Ook het plaatje voor het gewicht moet worden ingekort.



Ik lijm de twee delen aan elkaar op het metalen plaatje wat gelijk als maatvoering dienst doet.



Dan kan alles weer in elkaar gezet worden.



Het zwaar bespeelde locje krijgt ook nog een opfris beurtje en een open schoorsteen.



Tot slot alles een beetje zwart, rood, roest en vuil.




Later meer ..... ;)
Groet Pierre.


Michiel

#13
Leuk, gedaan. Een knap hoe naadloos je de twee doorgezaagde helften van elk rijtuig weer tegen elkaar hebt gezet.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

59erke

Zo zie je maar weer dat een spoor N liefhebber een plantrekker moet zijn  ;)
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan