Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Tunnel bekleding

Gestart door adrievans, 27 juli 2021, 15:36:27 PM

adrievans

Even een vraag over de binnenzijde van spoortunnels (stoomtijdperk) in bergen.
Zijn deze altijd over de gehele tunnellengte voorzien van metselwerk of wordt ook wel bijvoorbeeld slechts de eerste 10 a 20 meter gedaan en de rest niet.
Kan me autotunnels in scandinavie herinneren waar ik tegen rots aan zat te kijken
You tube en google geven niet echt binnenzijdes te zien.
groet adrie
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

Klaas Zondervan

Het hangt er vanaf hoe stabiel de rots is. Ik heb foto's gezien van tunnels in de VS waar niet eens een portaal voor is gebouwd. Gewoon zo kaal de rots in.
Maar veel bergen bestaan uit losse blokken of zelfs klein gruis en die moeten wel in bedwang worden gehouden door metselwerk of een betonbekleding.

Alan On Track

Ik weet dat de spoortunnels langs lijn 150 langs de binnenkant helemaal gemetst zijn, maar dat zal misschien inderdaad van gesteente tot gesteente afhangen.
Modelbouw is een kunst

adrievans

Mijn baan situeert ergens in duitsland dus een deel zal gemetselt worden denk ik.
Kan ik ook het Noch product gebruiken met de geweldige naam
knitter felsen.Papier met rotsbedrukking die na verkreukelen rotsimitatie geeft.
Bedankt voor de input mensen

Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

PeterVG

Een aanrader: De Flickr pagina van Railtrash
Heel wat mooie foto's van tunnels
Fahrnauer Tunnel by Railtrash !, on Flickr

adrievans

Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

adrievans

Gaat zoiets worden,bogen met rots ertussen https://flic.kr/p/V4ShDK
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.