Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Problemen Piko type 554/AR46

Gestart door 755philippe, 26 juli 2021, 16:09:22 PM

755philippe

Hallo allemaal,
Ik heb zojuist mijn rood/gele Brossel type 554 in ontvangst genomen. Alles keurig ingelezen met de Ecos. De lok staat ingesteld in het Mfx-protocol.
Nu zie ik in de handleiding dat de lok 20 funkties heeft en in de ecos kan ik er maar 16 aansturen. Iemand een idee hoe ik de laatste 4 funkties kan oproepen want ik krijg geen verdere iconen. Is het ook mogelijk om de cv te wijzigen met een ESU lokprogrammer of moet ik die van Piko kopen om die waarschijnlijk maar 1x te gebruiken.
Het 2e probleem is dat dit lokje niet volledig over een helling geraakt terwijl al mijn andere loks daar probleemloos over geraken. Het lokje beschikt ook niet over antislipbandjes waardoor hij doorslipt. Iemand een idee hoe dit op te lossen ?
Mvg


755philippe

eve


Michiel

Betreffende het doorslippen, een beetje extra lood boven de aangedreven assen werkt prima. Dat hoeft niet veel te zijn. Soms is 10g al voldoende om het verschil te maken. Het is wat testen en rijden om te zien hoeveel gewicht voldoende is.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

evan

Ga in je Ecos naar de rijregelaar>locomotief wijzigen>eigenschappen> ... en dan kan je meerdere funcrieknoppen toevoegen en ook hunsymbolen aanpassen.

Dit gaat wel enkel als je je ECOS al ns van een recentere update hebt voorzien.

;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

edemul

Wat het doorslippen betreft heb ik dit opgelost met de kleinste antislip bandjes van Roco erop te leggen.
Een andere mogelijkheid is bullfrog snot te gebruiken.
Maar dit is in België niet gemakkelijk te verkrijgen, wel via eBay in de US.
Vind ik dan ook duurder.voorbeelden gevonden op you tube.
Mooie modellen van Piko ,maar vindt het spijtig dat er geen wielen voorzien zijn met antislip bandjes.

755philippe

Evan,
Jou advies had ik al geprobeerd maar ik geraak niet verder dan F15 in de Ecos. Ik heb wel nog de Ecos 50000 wel met de laatste update. Zou het kunnen dat het M4-protocol geen verdere funkties kan toewijzen ?
Mvg


755philippe

ACFI

Ik dacht dat het M4 protocol (dus standaard MFX ) slechts 16 functies ondersteund.
De nieuwste locs van marklin hebben MFX+.

Bij de nieuwe Marklib Type 1 zie ik ook maar 16 functies op de Ecos onder mfx.

Via DCC heb je dat probleem niet.

Ik heb ondertussen ook de nieuwe Piko AR 553 AC.
Ik denk dat ik die via dcc ga programmeren op de ecos.
Voor de herkenning tijdelijk M4 uitschakelen vermoed ik.

ACFI.

755philippe

Aangezien ik meer met esu-decoder werk ken ik de cv's van Piko niet. Enig idee welke cv ik moet aanpassen om het M4-protocol uit te schakelen want ik zie nergens een cv die M4 uitschakel of kan het toch niet vinden.
Mvg
755philippe


T13 rules

Citaat van: edemul op 26 juli 2021, 17:03:04 PM
Wat het doorslippen betreft heb ik dit opgelost met de kleinste antislip bandjes van Roco erop te leggen.
Een andere mogelijkheid is bullfrog snot te gebruiken.
Maar dit is in België niet gemakkelijk te verkrijgen, wel via eBay in de US.
Vind ik dan ook duurder.voorbeelden gevonden op you tube.
Mooie modellen van Piko ,maar vindt het spijtig dat er geen wielen voorzien zijn met antislip bandjes.
ik had een zelfde probleem met mijn ar46 wat betreft het doorslippen. Ik heb het opgelost door gebruik te maken van BULLFROG SNOT.
Dit is een groene slijmerige substantie die op de wielen worden gesmeerd en bij uitdrogen krijg je eigenlijk een antislipbandje van miniscule dikte, die meer dan zijn taak volbrengt.
Op mijn baan is een serieuze helling te nemen, die de AR46 voordien niet deed en nu probleemloos doorhaspelt.
hun website : http://www.bullfrogsnot.com , moeilijk te vinden in Europa, maar : wie zoekt... blijft bezig!
 

raf

dus wat je met die bull frog doet is een klein laagje rubber op het wiel leggen als ik het goed begrijp.
dus vloeibare siliconen is ook een oplossing of tec7 met een borsteltje zeer licht aan brengen

zomaar een idee wat ik opper hé

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

krispy

Hoe zit het dan met de stroomafname ? Hier geen probleem met de hellingen (blijven onder de 3%), maar kan me voorstellen dat een wiel met die snot toch voor stroomafname problemen zorgd , of zie ik dat verkeerd?
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

T13 rules

Bij gebruik van de "snot" moet je er voor zorgen dat de flens van je wielen gevrijwaard blijft van "snot". Dit is gewoon even trimmen met een scherp mesje als de "snot" droog is. persoonlijk heb ik momenteel nog geen nadelen ondervonden, ook niet van stroomafname.
Tec7 of een andere silicone aanbrengen, zou ik niet doen. Je kan nooit een zo'n fijn laagje leggen die de werking van een klassiek trekbandje overneemt.
met de snot, wel, want eens droog is dit een flinterdun laagje.
Origineel werd deze specie ontworpen om op N lokjes te gebruiken in de USA.
dat het een beproefd concept is, is reeds meermaals bewezen.
Ik blijf snotteren... ;)
 

755philippe

Hallo allemaal,
Na wat puzzelen met enkele cv's is het me gelukt om de 20 funkties volledig in te lezen en aan te sturen. Heb wel enkele keren moeten proberen want had toch de indruk dat na het wegschrijven van de cv's via de ecos, de decoder hierop niet reageerde of toch niet juist maar goed dit werkt nu naar behoren.


Het snotverhaal is mooi en even wat gegoogeld op internet maar de verzendingskosten bij de ebayers en handelaars zijn duurder dan de prijs van het produkt. 50-60 € gaan betalen waarbij ik amper 1ml van nodig heb en daarna nooit meer gebruiken is voor mij geen optie en ga het dus proberen met de antislipbanden van Roco, met de hoop dat die er niet regelmatig van de as gaan loskomen. De assen van Piko op de AR46 zijn eigenlijk niet voorzien voor antislipbanden.
Mvg


755philippe

755philippe

Ik vraag me af als ik een krimpkous van 8mm (diameter flens) en dit wat zou verwarmen met een soldeerbout of ik dit niet als antislipband kan gebruiken of een antislipband neem met een diameter van 8mm en dit verwarm waardoor dit aan de as blijft zonder los te komen. Heeft iemand dit al geprobeerd of ervaringen mee laat maar weten.
Mvg
755philippe