Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Problemen Piko type 554/AR46

Gestart door 755philippe, 26 juli 2021, 16:09:22 PM

Thommy

Citaat van: 755philippe op 30 juli 2021, 23:26:50 PM
Ik vraag me af als ik een krimpkous van 8mm (diameter flens) en dit wat zou verwarmen met een soldeerbout of ik dit niet als antislipband kan gebruiken of een antislipband neem met een diameter van 8mm en dit verwarm waardoor dit aan de as blijft zonder los te komen. Heeft iemand dit al geprobeerd of ervaringen mee laat maar weten.
Mvg
755philippe

Krimpkous kronkelt nogal raar op (gebruik ik veel voor kabels en soms ook wel over buisjes). Zou kunnen dat het nog allesbehalve recht zit en wegsmelt naar andere kanten)
Idealiter zou je een groefje moeten draaien erin en dan een passend antislipbandje erin zetten. Maarja
Greetz

Thommy

Michiel

Ik heb krimpkous gebruikt als anti-slipbandje, maar dan net een maat te klein voorzichtig over het wiel getrokken. Dat was ter vervanging van een bandje dat iets te dik was, waardoor de lok ging schommelen op die as. De wielen hadden al een groef waar het vervangbandje netje in paste. De krimpkous werd dus niet verwarmd. Het resultaat was heel redelijk. De loc rijdt prima.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Rangeerduivel

Citaat van: 755philippe op 30 juli 2021, 23:26:50 PM
of een antislipband neem met een diameter van 8mm en dit verwarm waardoor dit aan de as blijft zonder los te komen.

Als je wiel 8mm is dan zou ik een antislipband nemen die wat kleiner is en hem er gewoon oprekken,
Opwarmen lijkt mij uit den boze en niet nodig.
Wees niet bang voor dat oprekken, en nieuwe ('gezonde') antislipband is zeer sterk en kan tegen een stootje (rekje ;D)
Opwarmen brengt alleen maar kwaliteitsverlies met zich mee,
oprekken daarentegen maakt de antislipband wel dunner!

;)

755philippe

Ik heb een test gedaan zonder kap met een gewicht van 120 gram, en moet zeggen dat hij dan mijn helling aan kan zonder haperingen. De test heb ik gedaan met wat metalen gewichten maar deze kan ik niet gebruiken voor in de lok. Ik zou graag een blokje laten maken van 2cmx2.5cm in lood. De hoogte zal bepaald moeten worden tot de blok ongeveer 120gram weegt. Kan iemand zulk blokje maken en liefst 2x want ik heb de groene versie nog in bestelling staan. Met het blokje heb ik zelf geen antislipband nodig want die schuift er na een tijdje af.
Mvg


755philippe

B_Modelbouw

Je kunt gewoon bladlood gebruiken en meerdere gewoon op maat knippen/vijlen.

Ik gebruik dat bijna voor al mijn locs...
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


755philippe

Dat is een goed idee maar heb het niet. Ik kan toch moeilijk een rol gaan kopen van enkele kg in de bouwmarkt.
Mvg


755philippe

Rangeerduivel

Citaat van: 755philippe op 01 augustus 2021, 14:46:31 PM
Kan iemand zulk blokje maken en liefst 2x want ik heb de groene versie nog in bestelling staan.

Citaat van: 755philippe op 01 augustus 2021, 15:13:09 PM
Dat is een goed idee maar heb het niet. Ik kan toch moeilijk een rol gaan kopen van enkele kg in de bouwmarkt.
Mvg


755philippe

In elke winkel voor visgerief kan je lood kopen in al zijn vormen, van zaadjes tot bollen van 30 à 40 gr.

Maak een op maat gepast malletje in massief hout oid, zal wel wat roken en stinken maar dat moet je'r maar bij nemen!
je smelt 120gr lood in een leeg conserveblik op een gaspitje
Dat blik neem je dan wel vast met een tang om je tere vingervel te sparen ;D
Lood smelt zeer vlug (lage temperatuur 327,5 °C), wij maakten zo als kinderen onze 'stuivers' om bak te schieten
De stuiver werd gegoten in een omgekeerde koffiekop wat wij een "Jatte" noemden!
Zo éénvoudig kan het leven zijn...

;)

Fred

Beste allen,

Mijn AR46 is met een ESU-decoder uitgerust (zonder geluid).  Ondanks aanpassing van de instellingen blijft hij licht schokkerig rijden. Het is bijna niet waarneembaar, maar toch.  Welke waardes hebben jullie aan de CV-nummers gegeven?

Alvast bedankt voor de info.

Frederic
Frederic

raf

heb je de auto programmatie reeds geprobeert ???
staat in het boekje welke cv's je moet om zetten
dan op F1 drukken dacht ik en wel zien dat je vrije baan hebt voor ongeveer 2 meter
daarna zou de decodeer de juiste waarden hebben voor de motor.

rdfm zou ik zeggen

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

evan

Even vertalen wat Raf wil zeggen in evenveel woorden:

-Let op dat F1 uit staat
-CV54 op 0 zetten
-Plaats motorwagen op een stuk spoor van 1 a 2m lang in de juiste rijrichting zodat hij niet van het spoor af kan rijden.
-Druk op F1 en de motorwagen schiet dan vanzelf vooruit en stopt weer na ongeveer een meter.

De decoder heeft nu net zichzelf geregeld in functie van de motor en aandrijving.

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Rangeerduivel

Citaat van: evan op 18 augustus 2021, 09:59:43 AM
Even vertalen wat Raf wil zeggen in evenveel woorden:

-Let op dat F1 uit staat
-CV54 op 0 zetten
-Plaats motorwagen op een stuk spoor van 1 a 2m lang in de juiste rijrichting zodat hij niet van het spoor af kan rijden.
-Druk op F1 en de motorwagen schiet dan vanzelf vooruit en stopt weer na ongeveer een meter.

De decoder heeft nu net zichzelf geregeld in functie van de motor en aandrijving.

OK, dat werkt wel bij een 'gewone' ESU decoder, maar is wat Piko gebruikt dat wel? (even nazien aub)
Met 'gewoon' bedoel ik dan, de sounddecoder voor de 82/73 van Piko was ook een Esu, maar een speciale versie waar je bvb wel een power-pack op kon aansluiten, maar je kon het nooit doen werken!

;)

Alberke

In de handleiding van een Canadese loc van Rapido staat een waarschuwing dat deze truc niet meer werkt vanaf de Locpilot V5 !
Ze waarschuwen zelfs dat de garantie vervalt als je hem toch gebruikt.
Wie moeten we nu geloven; ik heb het ook al toegepast op een loc met een V5.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

D_Loc

Ik had ook problemen met het afstellen in mijn Soundfile, de auto instellingen verbeterde het wel maar ik was nog steeds niet helemaal tevreden.
Inmiddels heb ik met veel proberen acceptabele instellingen gekregen.
Ik zal vanavond wel even de CV waarden doorgeven die ik gebruik of download de soundfile die te vinden is in het topic Loksound voor Brossel Type 553.

@Rangeerduivel
Er staat dat hij een ESU decoder gebruikt  ;)
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

Rangeerduivel

Citaat van: D_Loc op 18 augustus 2021, 10:12:09 AM
@Rangeerduivel
Er staat dat hij een ESU decoder gebruikt  ;)

Mea culpa Dirk!  ;D
Ik heb er over gekeken, maar een mens kan maar verwittigd zijn nietwaar... :-\

;)

755philippe

Nu ben ik toch even benieuwd. Ik had met mijn AR46 problemen om een helling volledig te kunnen berijden. Nu lees ik hier iets van de auto-instellingen.
Als ik mijn decoder even wissel met een ESU V5 en hem met de auto-instelling aanpas zou die dan beter de helling kunnen nemen of gaat dit niet helpen.
Ik kan dit zelf momenteel niet testen aangezien ik de dekoder nog moet gaan halen.
Mvg


755philippe