Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Alternatief voor gips om sporen onder te werken

Gestart door Michiel, 20 juli 2021, 14:07:34 PM

Michiel

Hallo mede-knutselaar,

ik zou mijn volledig opstelterrein met sporen en wissels willen bedekken, zodat bijna alle bielzen net ondergestopt zijn. Gips lijkt eerste keus, maar hard te snel uit om comfortabel te kunnen werken, schilfert, en is erg zwaar om modules draagbaar te houden.

Wat stellen jullie voor als product om een opstelbundel onder te werken?

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

SuSke

Hoi Michiel, reepjes kurk tussen de sporen leggen en daarna de boel afwerken met sculptamold of dergelijke. Je hebt dan maar een dun laagje nodig tussen de sporen. In de sporen (tussen de rails) zal je weinig anders kunnen dan de spleten volledig op te vullen.

Een alternatief zou kunnen zin dat je de sporen in een bed van papier machée duwt tijdens het leggen, maar dat kan je alleen maar als er nog niet liggen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Andress24

Ik overweeg het met karton te proberen, al dan niet met een toplaag die ik kan bewerken, maar dat is misschien te strak voor wat je zoekt. Deze video vond ik in ieder geval wel overtuigend:
https://www.youtube.com/watch?v=ftTRbm6HvvY
1:1 -  Belg in München
1:87 - Kempen in de jaren '90

H0 - 2 rail DCC - DR5000 - Koploper

Michiel

Hallo Frans, kurk tussen de sporen is evident, dat gebeurt in ieder geval. Maar zowel scultamold als papier machee zijn vezelig, en werken heel slecht weg tussen de bielzen. Ik zou liever een soort homogene half-vloeibare tot smeerbare "pasta" willen kunnen gebruiken.

Andres, zoals je zegt, karton is te strak. Goed voor bestrating, maar niet voor een organisch geheel van onzichtbare, half zichtbare en blootliggende bliezen zoals op de foto.

In elk geval bedankt voor het meedenken.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)


Karel A.J.

Epoxy of polyester, met heel veel glasbollekes (zgn. microballoon)?

Dirky

Opvullen met "one-fill" voegsel. Gewoon met de spatel overal indrukken en dan met de vod erover om te effenen. Tijd zat om alles te bewerken...

evan

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

59erke

Ik heb dit bij La Gleize ook toegepast, door eerst een kurklaagje te plaatsen waarna verder werd gewerkt met kant en klare vulpasta voor gyproc platen.

https://www.gamma.be/nl/assortiment/knauf-renoband-reparatie-en-vulpasta-1-l/p/B833658
https://www.hubo.be/nl/p/knauf-voegpasta-filler-pasta-4l/358418.html

Product is niet vezelig, perfect bewerkbaar met een lange droogtijd en nadien kan je er nog steentjes inkrassen ook.

Ik gebruik dit product bijna praktisch voor alles van landschapsbouw tot wegen
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

SuSke

Alles wat Dirk, Evan en Koen vertellen klopt als bruikbaar materiaal, maar het zijn allemaal gipsderivaten. Dat wou Michoel net vermijden om gewicht te sparen.

Dan kan Michiel net zo goed gewoon zijn gebruikelijke gipsafwerking gebruiken.

Als alternatief zou je nog kunnen denken aan DAS-klei of de Action-variant maar daar zitten ook kleine vezels is.
Net zoals in de meeste van die reparatie-plamuren waar ook een korte polypropyleenvezel verwerkt zit om de krimp egaal te verdelen zodat een scheur veel te klein wordt om op te vallen en om beperkte trekspanningen op te vangen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Dirky

Die "one-fill" is super licht hoor! Ik gebruik die als plamuur bij modelvliegtuigen. Weegt amper iets meer dan de super lichte maar super dure balsa plamuur.
Emmer van 10 liter met deksel, weegt geen 5kg emmer en deksel inbegrepen... b.t.w., de Duitse benaming is "Leichtspachtel". Dat zegt het wel...

evan

Citaat van: SuSke op 20 juli 2021, 18:18:35 PM
Alles wat Dirk, Evan en Koen vertellen klopt als bruikbaar materiaal, maar het zijn allemaal gipsderivaten. Dat wou Michoel net vermijden om gewicht te sparen.



Hellemaal verkeerd.

Dit is geen gips of afgeleide!

Zeer licht van gewicht en is op basis van Acrylaat!  Uitgehard is het net als Styrodur qua gewicht. 
Ik lees en begrijp wat Michiel bedoelt en m'n advies is dan ook gericht naar de vraag. 

Om één of andere reden heb ik hier ervaring mee  8) ;D
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Alberke

waar kan je dat krijgen over een echte toonbank? ;)
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

evan

Blauwe hond, Gamma, Hugo, Brico, Colora, ...
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Floris

je kan ook fijn zand en houtlijm-modder maken, zwaarder dan gips maar wel onvernietigbaar. Je boortjes vinden t ook schitterend als je later nog eens een gaatje dr in moet maken.