The revival of "The Shop"!

Gestart door Ronald, 19 juli 2021, 22:33:23 PM

evan

Hetzelfde jaar toen "The Shop" en "Gringolandia" naast elkaar stonden op "On TraXs".

https://www.youtube.com/watch?v=qQONJmpcdt4&t=144s

Veel bekende gezichten!!!
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Ronald


Ronald

Zo, deelname aan de Modelspoordagen Rijswijk is definitief. Dus zullen jullie daar deze baan samen zien met Cornfield Yard die er dan meer dan 10 jaar op heeft zitten. Beide baantjes worden uptodate gemaakt om ze daar tiptop te kunnen showen.

Ronald

Update voor vandaag! De module er toch maar even uitgehaald door de fronten te demonteren. Zo is dat destijds gemaakt, de module ligt er eigenlijk los in en wordt met 2 schroeven vanaf de voorzijde vastgehouden.
En zo ligt deze even op een tijdelijke ondersteuning:

20210724_133744 by Ronald Halma, on Flickr

Een en ander ziet er eigenlijk meer dan goed uit, valt mij niks tegen na ik denk een jaar of 9 a 10. Er zal wat telegraafdraad vervangen moeten worden en wat figuurtjes die losgeraakt zijn. Dat komt goed.

Technisch; zou ze het nog doen? Een kleine test laat mij zien dat het nog wel rijdt, echter geen wissels te bedienen. Dat klopt ook, die staan zoals bij elk baantje van mij op de aparte Fleischmann trafo in de koffer. Echter heeft deze baan nog mijn eerste aansluitsysteem met de Sub-D stekker, en ik werk nu met de XLR stekkers.
Zoals het destijds gebouwd is:

20210724_152329 by Ronald Halma, on Flickr

De aandrijvingen zijn Tortoises, aangestuurd door een Lenz LS100 wisseldecoder voorzien van de printjes voor de motoren. Was wel duur toen  ;D Maar werkt uiteraard goed en betrouwbaar. Verder wat bekabeling voor de diverse voedingen maar die kan er dus onderuit.
Ik had nog een voorbereide inbouwstekker dus die aan de module gesoldeerd. Ik had daar voor beide spanningen koperdraad op een plank geniet zodat je daar op elk punt af kunt tappen. De XLR moest nog even verbonden worden met de gelijkspanning en met een kwartiertje was die klus geklaard:

20210724_154242 by Ronald Halma, on Flickr

De oude bekabeling hangt er nog. En zo ziet het er technisch uit. Het grote gat rechts was voor een elektro Kadee ontkoppelaar maar die is er nooit ingekomen :) :

20210724_154256 by Ronald Halma, on Flickr

Vooraan zitten nog wel 2 Kadee ondervloer ontkoppelmagneten:

20210724_154303 by Ronald Halma, on Flickr

En nu alle oude zooi weg:

20210724_154329 by Ronald Halma, on Flickr

Ik maak nog een houder waar deze XLR in komt te zitten, de achterkant van de kast is daar open genoeg voor. Zo kan ik straks snel de kabel aankoppelen.
Een snelle functietest leert dat alles werkt naar behoren en ik ben dus zeer tevreden. Met loc op de voorste sporen (klik op het plaatje), het rijdt wat ruw maar dat ligt aan mij met een regelaar links en de camera rechts ;) :

20210724_161438 by Ronald Halma, on Flickr

Het doorschieten is iets wat deze Atlas loc met dito decoder altijd al had.... schijnt iets typisch te zijn van die decoder. Verder wel een fijn rijdende loc.
En de 2 achterste wissels (klik op het plaatje):

20210724_161610 by Ronald Halma, on Flickr

Laters!

Ronald

#19
Citaat van: Ronald Halma op 19 juli 2021, 22:32:56 PM
Maar.... The Shop staat al heel lang, ik denk zeker 7 a 8 jaar, in opslag. Destijds heel goed ingepakt in plastic en alle gaten dichtgeschroefd dus het zou goed dicht moeten hebben gezeten.

Ter opfrissing; augustus 2013... toen is ze dus nog meegeweest naar Newcastle in Engeland. Daarvoor heb ik haar uit de opslag gehaald, gecontroleerd en opgepoetst. Zo kwam ze uit de opslag destijds:

IMG_8607 by Ronald Halma, on Flickr

Ze stond wat wankel op de poot, die constructie heb ik toen wat aangepast.

IMG_8620 by Ronald Halma, on Flickr

IMG_8621 by Ronald Halma, on Flickr

De opstaande plank heb ik toen gemonteerd om de bak netjes op de poot te laten staan. Daar was eerder ooit wat weggehaald maar niet ten goede van de stabiliteit ;) Nu wel weer goed dus:

IMG_8622 by Ronald Halma, on Flickr

Het "dak" toen zover leeggehaald dat er alleen 2 TL bakken in bleven:

IMG_8608 by Ronald Halma, on Flickr

Daarna ben ik ermee naar Engeland geweest. Ik had toen nog een Mazda 626 sedan waar ik de Civil War baan (die in het NSM had gestaan de hele zomer) op de achterbank en in de kofferbak had gestopt en de Shop stond achterop een vlak fietsrek wat ik toen had. De rest was gevuld met een koffer, proviand en toebehoren voor beide baantjes:

2013-08-22 14.31.26 by Ronald Halma, on Flickr

Zo ingepakt ben ik via Rotterdam naar Hull gevaren met P&O en ben vandaar naar Newcastle gereden om daar de Railex NEshow te doen van de Blyth and Tyne model railway society:

2013-08-23 14.38.45 by Ronald Halma, on Flickr

Vanwege de kosten was ik toen alleen en dat doe ik nooit meer weer  :) Een harde en duidelijke leerschool. Mooi was de trip zeker wel!

In het nu; de TL bakken gaan er uit en ik heb besloten daar een Ledpaneel in te maken. Zo zal de bak goed verlicht zijn, Rijswijk heeft toch de reputatie wat donker te zijn. Cornfield Yard krijgt ook wat nieuws, nog even kijken wat daar in gaat. Waarschijnlijk 2 TL Led buizen.

Later weer meer (y)

Ronald

Zo, Shop is zover. Vanmiddag kast naar buiten en nog wat aanpassingen gedaan voor komend weekeinde. De kale kast:

20210922_142809 by Ronald Halma, on Flickr

Hier zat een steunlat maar die moest aangepast worden. MAar een nieuwe gemaakt en direct de aansluitingsbus erin gemaakt:

20210922_143512 by Ronald Halma, on Flickr

En zover klaar:

20210922_160140 by Ronald Halma, on Flickr

En de bak zelf. up to date :) :

20210922_160916 by Ronald Halma, on Flickr

Smetteloos; nee. Er zijn wat telegraafdraden verdwenen (vergaan) maar ik laat het zo. Ze doet het verder goed en alles staat netjes op zijn plek.
Verlichting zo gelaten vanwege tijdgebrek en andere werkzaamheden ;)

We zien elkaar hopelijk komend weekeinde! (y)

Ronald

Zo, even wat berichten bij elkaar. Vergeten te posten :)

29 september:

Zo, Rijswijk zit er weer op voor The Shop. De start was wel wat anders dan anders, vrijdagavond dacht ik tot 22.00 uur te hebben om op te bouwen echter was dat 20.00 uur. En we waren dus net voor dat tijdstip binnen. Gelukkig mocht de volle aanhanger binnen staan en moesten we dus s'morgens opbouwen. Dat ging prima tot net na openingstijd The Shop in storing viel op een kortsluiting (en het ding had het thuis prima gedaan). De binnenbak gedemonteerd en de storing samen met Ronald Koerts niet kunnen vinden. Heel het voorste deel afgekoppeld om toch een leuke tentoonstelling te kunnen draaien. Zondagmiddag in een gesprek viel bij mij opeens het kwartje wat het zou kunnen zijn namelijk een contrastekkertje dat ik er toen ingelijmd heb en waar de sectorplate op aansluit. Denk dat die na al die jaren het net teveel vond ;)

20210924_105027 by Ronald Halma, on Flickr

The Shop gaat nu toch zeker echt van het (tentoonstellings)toneel verdwijnen. Het was mooi om ermee te spelen maar na 17 jaar is de rek er wel uit (alhoewel het achterste deel goed heeft gedraaid de 3 dagen). Of het gesloopt wordt of een plekje in huis gaat krijgen moet ik nog even bezien. De kast en poot blijven bewaard en zullen opgeknapt en opgefrist worden in de (nabije) toekomst. Er zal zeker weer iets nieuws in gebouwd worden, wat weet ik nog niet. Komt goed  :).

Eindshot van The Shop:

20210926_164506 by Ronald Halma, on Flickr

Het was mooi! :)

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

29 september:

Nog even gezocht en enkele bouwfoto's terug kunnen vinden. Dit moet zomer/najaar 2003 zijn geweest. Leuk om nog eens te zien. De kast was hier nog ruwbouw en stond in de huurgarage vlakbij het oudershuis:

Recovered_JPEG Digital Camera_2190 by Ronald Halma, on Flickr

En nog wat foto's van de bouw:

Recovered_JPEG Digital Camera_2442 by Ronald Halma, on Flickr

Recovered_JPEG Digital Camera_2448 by Ronald Halma, on Flickr

Recovered_JPEG Digital Camera_2447 by Ronald Halma, on Flickr

Recovered_JPEG Digital Camera_2446 by Ronald Halma, on Flickr

Recovered_JPEG Digital Camera_2445 by Ronald Halma, on Flickr

Recovered_JPEG Digital Camera_2444 by Ronald Halma, on Flickr

Recovered_JPEG Digital Camera_2443 by Ronald Halma, on Flickr

Dat was het. Morgen de bak er uit!

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

30 september:

Zo, de revival is in zoverre niet meer van toepassing. Vanmorgen dan maar gepoogd om de plaat ansich te redden, en dat is gelukt. Eerst alle electronica (lees 1 Lenz decoder en 4 Tortoises) er onderuit gehaald + de bedrading. Bovenop her en der wel wat losgekomen door het slaan met de hamer en het gezaag met de decoupeerzaag maar allemaal niet onoverkomelijk. Ze ligt nu even in de schuur op een plaat bij te komen van al dat geweld :) :

20210930_111607 by Ronald Halma, on Flickr

En de bak even geschuurd. Wss overbodig, ga er nieuwe dunne achter/zijwandjes in zetten bij een nieuw project:

20210930_100219 by Ronald Halma, on Flickr

Wordt vervolgd! ;)

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

6 oktober:

Vanmiddag wat hout gescoord en maar eens aan de slag.... de module moet toch bewaard blijven en dat gaat alleen in een kast.
De plek des arbeids:

20211006_160357 by Ronald Halma, on Flickr

Allemaal pretty straightforward, wandjes:

20211006_161444 by Ronald Halma, on Flickr

Doos:

20211006_162315 by Ronald Halma, on Flickr

Achterwandje er in:

20211006_163504 by Ronald Halma, on Flickr

En laten drogen. Na het avondeten even geschuurd alwaar zij nu netjes staat te wachten op de eerste laag grondverf. Dat doe ik morgen:

20211006_184051 by Ronald Halma, on Flickr

Later!

Ronald

Uche uche! Dat is effe geleden! ;D ;D

Kast stond al even te wachten, tussendoor ergens nog wel blauw aan de binnenkant geschilderd maar buiten alleen grondverf. Even opgezocht en 2 dagen na de bouw (8 oktober 2021 dus) alles al gegrond en blauw gemaakt  :) :

20211007_112338 by Ronald Halma, on Flickr

1x blauw:

20211007_140453 by Ronald Halma, on Flickr

En 2e keer:

20211008_160324 by Ronald Halma, on Flickr

Vandaag de boel opgeschuurd en daar staat hij dan!:

20220720_135430 by Ronald Halma, on Flickr

En in de 1e laag grijs:

20220720_144609 by Ronald Halma, on Flickr

Hij ligt met de opening naar beneden te drogen. Straks even een 2e keer en dan is het voor mij prima  :)
Later meer!

Ronald

2x!:

20220720_161335 by Ronald Halma, on Flickr

20220720_161330 by Ronald Halma, on Flickr

Even goed door laten drogen en dan kan The Shop er in! Later!

Ronald

Oke, was ik weer! Kassie is ok zover. De Shop moest even een verhoging krijgen onder de plaat vanwege allerlei oogjes, kabelrestjes etc:

20220802_131748 by Ronald Halma, on Flickr

Onder de plaat geschroefd met behulp van mijn Wanda en het ding in de kast geschoven:

20220802_133741 by Ronald Halma, on Flickr

Daar had ik al wat gaten in geboord waarmee alles vastgezet kon worden.
Toen naar boven gesjouwd en alvast klaar gezet:

20220802_150808 by Ronald Halma, on Flickr

En op de plek:

20220802_150923 by Ronald Halma, on Flickr


20220802_150929 by Ronald Halma, on Flickr

Ja, er zit wat slaglicht in maar er komt verder geen verlichting in deze kast. Simpelweg omdat er verder geen stroompunten zijn in deze ruimte (overloop). Komt nog een front voor maar dat is nog even wat extra werk. Later!