ijken van snelheid en instellingen decoder en software

Gestart door Dirk, 18 juli 2021, 22:09:02 PM

Dirk

Allen,

Vandaag een vreemd fenomeen op mijn baan, ik rij met een DR5000 centrale en iTrain. Nu is het zo dat de locs moeten geijkt om iTrain vlot te laten werken. Ik heb een ijkspoor gemaakt met 2 lichtsluizen op een onderlinge afstand van 100cm. Ik heb bijna alle locs vlot kunnen ijken, behalve 2. Die locs stoppen zodra de lichtsluis geactiveerd wordt. De anderen nemen de sluizen zoals het moet, dus de loc activeert de sluis, de meting begint, de loc rijd 100cm tot de 2e melder, die wordt geactiveerd, gedeactiveerd en de loc stopt en keert en doet hetzelfde in de andere richting. Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn? Ik heb ook al op het iTrain forum gemeld dat sommige locs dit fenomeen ervaren en andere niet, maar ik krijg daar geen reactie, mss weten ze het ook niet. Ergens moeten er bij die locs instellingen fout zijn, maar ik vind ze niet. Het s zelfs zo dat mijn Desiro helemaal niet geijkt kan worden omdat die gewoon stopt op de lichtsluis. Ik heb alle lengtes van zowel de locs als de treinen juist ingegeven. Waar zou ik nog kunnen zoeken

Dirk
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

raf

ik heb ook eens problemen gehad met decoders in de reeks 55XX
1 lok reeds zoals het moest de rest was bagger
alle loks hadden dezelfde instellingen
dan van die lok die wel perfect reeds de data in de programmer geladen en dan alle andere met deze data geprogrammeerd
na het anders veranderd te hebben want dat mag je niet vergeten
daarna geen problemen meer met deze lok

ik zou dus proberen om in die probleem loks eens de data van eentje die wel goed rijd er in de programmeren .
ok er gaan zaken niet goed staan zoals verlichting en dergelijke maar het hoofd bestand van de motor instellingen zou wel goed moeten werken
dan weet je of het een instelling is of iets anders

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Alex

Hallo Dirk,

Zou het kunnen zijn dat de rijrichting in ITrain net andersom staat als dat je de loc op de baan zet?
Dan kun je dit gedrag verklaren. Oplossing is dan de loc omdraaien en weer de snelheid gaan ijken.
Ik kan er naast zitten hoor. Maar herinner me dat ik dit een keer heb gehad.

Alex

Dirk

blijkbaar heeft het te maken met het feit dat er nog melders zijn waar de loc overheen rijd bij het ijken. Ik heb vandaag nog enkele lichtsluizen gemaakt en die ga ik morgen eens op de parade baan zetten, dat is een 7 meter lang recht stuk zonder melders, eens zien of dat beter werkt.
Wordt vervolgt.
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

Alex

Als ik het goed begrijp heb je al terugmelders in de baan.
Waarom gebruik je niet de melders in je baan? Dat doe ik ook. Je geeft in iTrain aan welke melders hij moet gebruiken en iTrain doet de rest. Daar heb je in principe dus geen lichtsluis voor nodig.
ITrain heeft twee melders naast elkaar nodig. Je hebt in de software aangegeven wat de afstand tussen de melders is. Daarmee kan iTrain netjes pendelen en ijken.

Alex

Dirk

die 2 sluizen gebruik ik alleen voor het ijken, voor de rest zijn ze niet gedefinieerd. Die staan ook aan een recht stuk spoor waar ik gemakkelijk aan kan. Maar ik denk dat het probleem is opgelost. Als ik ijk mag ik de betreffende loc niet in een blok zetten in iTrain, dus niet plaatsen in een blok. Ik plaats nu de loc op het ijkspoor en doe de ijking, nu heeft die geen last meer van andere melders. Lijkt te werken, alleen nog probs met de Desiro, die rijd niet op lage snelheid, er zit een andere motor in nadat de originele ermee gestopt was, en als ik langzaam wil rijden, dan hoor ik de motor wel zoemen, meer er gebeurd niks. Ik ga deze week naar de technieker en dan zien we wel, is mss de instelling van de decoder. Ik weet ook niet welke motor erin zit nu, maar hij is een stuk groter dan de originele, want er zijn freeswerken aan te pas gekomen. Ik heb ook geprobeerd om CV54 op 0 te zetten en fan met F1 de decoder zelf de instellingen te laten uitzoeken, maar dat ging niet, alles stond op 155, en de loc deed niks meer, dan maar manueel alles default gezet, maar het is niet goed. We zien wel.

Dirk
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100