Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Minitrix 18069 modificeren & repaint

Gestart door Frank_N, 18 juli 2021, 11:04:20 AM

Frank_N

Graag zou ik de Minitrix 18069 wat andere kleurtjes geven, Of de huidige wat temperen,
Of  liever de orignele livrey, die ik echter niet ken.
Het model is geheel in schreeuwend lelijk geel,en er zitten geen ramen in etc.
De ramen is denk ik te doen met stukjes uit blisterverpakking.

Het voorbeeld:
https://www.eisenbahndienstfahrzeuge.de/kranwagen/krupp-ardelt/kran115/kran115.htm#078

Struikblok nr 1 is hoe kun je het beste de decals behouden/afplakken zodat een strakke scheiding blijft?
Groet van Frank

Metpetergaathetbeter

#1
mij lijkt de gemakkelijkste oplossing hem(een beetje) vervuilen

Rangeerduivel

Citaat van: Frank_N op 18 juli 2021, 11:04:20 AM
Struikblok nr 1 is hoe kun je het beste de decals behouden/afplakken zodat een strakke scheiding blijft?

@ Peter,
Een modelbouwer kiest nooit voor de gemakkelijkste, wel voor de beste oplossing!  ;D

Hallo Frank,
Een decal behouden doe je zo;
Je plakt hem rondom af met kleefband en smeert dan de decal zelf in met Humbrol Maskol.
Wanneer de mascol volledig droog is snij je met een scherp mes behoedzaam op de scheiding tussen kleefband en decal, dit om te verhinderen dat de mascol wordt mee gesleurd met de kleefband.
Je verwijdert nu de kleefband
De mascol verwijder je uiteraard pas na het spuiten...
succes!

;)

Frank_N

Toch ga ik voor de "Metpetergaathetbeter" optie, Rudy :)
Dat is ook prutswerk, maar een eenvoudiger manier om het felle geel wat te temperen.
Het toevoegen van wat acesoires (paar kisten, vaten etc.) doet ook nog wat.

Thanks mannen ;)
Groet van Frank

Metpetergaathetbeter

Een modelbouwer gebruikt soms wel de eenvoudigste maar de  beste oplossing zo te horen !  ;)

Frank_N

#5
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 18 juli 2021, 19:03:45 PM
Een modelbouwer gebruikt soms wel de eenvoudigste maar de  beste oplossing zo te horen !  ;)
Herstel: Lezen, Peter :D

Goed  idee, Rudy maar dat N kraanwagentje is beslist veel kleiner dan zijn (haar?) H0 Marklin model...


Nogmaals: Dank u ;)
Groet van Frank

Michiel

Ik zou me niet teveel zorgen maken om de opdruk van Minitrix. Deze lijkt helemaal niet overeen te komen met het grote voorbeeld. Meest opvallende zijn de witte platen met informatie ... kan je met een geprint snipper papier. Het logo achterop is reliefdruk, en kan met een soort tampondruksysteem (uit te proberen met een gom of zo) in het zwart gezet worden. Raampjes zijn zo klein dat je die met Krystal Klear of iets dergelijk kan maken. Bon, ik zeg dit zo even snel, maar het doen is natuurlijjk weer een avontuur op zich.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)