Loksound V5 Brossel type 553 / AR 49

Gestart door D_Loc, 17 juli 2021, 22:45:31 PM

D_Loc

Via een PB kreeg ik het verzoek om via een tutorial te laten zien hoe je van de Loksound van de VT98 een Brossel type 553/ AR 49 Loksound maakt, ik denk echter dat dit voor nu iets te diep de materie in gaat omdat er ook nieuwe samples gemaakt moeten worden.
Mocht er toch behoefte zijn aan deze tutorial dan vind ik dat wel in de reacties terug. Dit zal dan overigens niet voor onmiddellijk zijn want ik merkte dat het toch wel veel tijd kost om de tutorials te maken  ;D

Ik heb echter wel de Loksound V5 gemaakt voor de Brossel op basis van die VT98, die ik helaas niet zelf kan testen omdat er ik er geen heb (ik heb alleen een reeks 46 met PIKO sound), misschien dat ik ooit nog één aanschaf als ze nog ergens te krijgen zijn (DC zonder sound uiteraard zodat ik er zelf een LS5 in kan prikken). Inmiddels een Brossel aangeschaft en voorzien van de sound.

Wie het aandurft om hem te proberen/testen kan het bestand hier (klik) downloaden. (nieuwe versie 2021-08-29, link is aangepast)

Ik weet niet hoeveel versnellingen De Brossel heeft vier versnellingen dus heb het geluidsschema aangepast zodat er nog maar vier keer wordt geschakeld (i.p.v. zes keer), voor de uitrolfunctie heb ik ook nog enkele aanpassingen gedaan zodat er geen zogenaamde "coasting timer" wordt gestart als de uitrolfunctie (F9) wordt gebruikt. Dit betekent dat als je functie activeert het toerental naar stationair valt en zodra de functie gedeactiveerd wordt, wordt er direct weer gas gegeven.
Als de motor via negatieve acceleratie (=regelaar terugdraaien) terug naar stationair valt wordt wel de timer gestart en zal het even duren voordat er weer (automatisch) gas gegeven wordt behalve als de regelaar weer wordt opengedraaid, dan wordt wel direct gas gegeven (dit was al bestaande functionaliteit in het schema).

De soundfile bevat de volgende functies (tekst uit de readme.txt file die je bij de download krijgt):


Soundfile voor Brossel type 553 / AR 49 / type 554 (Piko)

Alleen voor eigen gebruik / For personal use only

Adres: 3

F0  - Verlichting front en sluitverlichting (sluitverlichting: AUX 1 vooruit en AUX 2 achteruit)
F1  - Geluid aan/uit
F2  - Toeter
F3  - Toeter kort
F4  - Conducteurs fluit (werkt alleen bij stilstand)
F5  - Deuren openen / sluiten
F6  - Interieurverlichting (AUX 3)
F7  - Cabine verlichting (AUX 4 vooruit en AUX 5 achteruit) (wisselend met de rijrichting)
F8  - Rail geluiden
F9  - Uitrollen / coasting (motor naar stationair zolang de functie actief is)
F10 - Lucht aflaten
F11 - Zand
F12 - Remmen lossen
F13 - Cadans
F14 - Stationsomroep 1 - Frans      (werkt alleen bij stilstand)
F15 - Stationsomroep 2 - Nederlands (werkt alleen bij stilstand)
F16 - Stationsomroep 3 - Frans      (werkt alleen bij stilstand)
F17 - Rangeermodus
F18 - Geluid dempen
F19 - Remgeluid uitschakelen
F20 - Drive hold (alleen V5 versie)

Deze soundfile is gebaseerd op de VT98 soundfile van ESU. De VT98 heeft echter 2 motoren terwijl de Brossel maar één motor heeft.
Het starten is daarom aangepast zodat er nu nog maar 1 motor wordt gestart en ook maar 1 motor afslaat.
Daarnaast is de toeter aangepast en zijn de Duitse omroepen vervangen door een Nederlandse en twee Franse omroepen (die eigenlijk te modern zijn).

Naast een uitrollen functie (F9) is er ook een "drive hold" functie (F20) toegevoegd maar of die werkt zoals verwacht durf ik niet te zeggen.

Voor de "Motor Settings" is uit de lijst met instellingen de Piko 5 polige motor geselecteerd. (2021-08-07: deze instellingen zijn waardeloos)
Inmiddels de rijeigenschappen redelijk goed kunnen stellen.

De mapping voor de AUX uitgangen heb ik uit de handleiding van Piko gehaald en overgenomen in het project.
Het kan zijn dat richtingsafhankelijke AUX'en verwisseld zijn, dit zou dan kunnen gelden voor AUX 1 en AUX 2 (de rode achterlichten) op F0 (2021-08-07: zijn oké)
en voor AUX 4 en AUX 5 (de cabineverlichting) op F7 (2021-08-16: zijn oké)

Uit de PIKO handleiding:

Indeling van de interface
-------------------------
F0f/F0r - witte frontverlichting voor + achter
AUX1    - Treinsluitverlichting achter (rood)
AUX2    - Treinsluitverlichting voor (rood)
AUX3    - Interieurverlichting
AUX4    - Cabine verlichting FS1
AUX5    - Cabine verlichting FS2

Omdat het een motorwagen betreft heb ik de front- en sluitverlichting niet apart schakelbaar gemaakt.
Technisch kan dit wel maar dan moeten er enkele aanpassing in de mapping worden uitgevoerd.

Voor de duidelijkheid volgen hieronder nog even de download links (inmiddels is er ook een Loksound V4 Versie):
- Loksound V4 versie
- Loksound V5 versie
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

GDE

Enorm bedankt voor het delen Dirk . Komt zeker wel eens van pas . Zou deze sound niet hetzelfde zijn voor de 46 voor dat die verbouwd werd met de nieuwe motor? Heeft Peter van Gestel uw sound al niet in een brossel 553 zitten ? Filmpje van Peter zijn 553  ... https://youtu.be/yrBDDI8wrmg

D_Loc

Citaat van: geert desc op 19 juli 2021, 01:41:52 AM
Enorm bedankt voor het delen Dirk . Komt zeker wel eens van pas . Zou deze sound niet hetzelfde zijn voor de 46 voor dat die verbouwd werd met de nieuwe motor? Heeft Peter van Gestel uw sound al niet in een brossel 553 zitten ? Filmpje van Peter zijn 553  ... https://youtu.be/yrBDDI8wrmg
Ik weet niet of de sound van de 46 hetzelfde was voor de verbouwing. Dat is van voor mijn tijd  ;D

De sound die Peter in zijn Brossel gebruikt komt niet bij mij vandaan. Deze sound was wel de reden van degene die de vraag stelde voor de tutorial.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

D_Loc

#3
Ik heb op verzoek ook een Loksound V4 versie gemaakt van de type 553/554/AR49 Loksound.
Je kan de sound hier (klik) downloaden
Ik heb hem overigens niet zelf getest aangezien in mijn type 553 een Loksound V5 zit.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

PeterVG

De versie in mijn brossel heb ik niet zelf gemaakt. Wat ik wel kan zeggen is dat deze ook op basis van de VT98 is maar dan met 1 motor weggefilterd uit de esu file. De drive hold werkt overigens perfect. Wat ook in het filmpje te zien is.

D_Loc

Dat is hetgeen ik ook heb gedaan, 1 motor weggefilterd door bij het aanzetten slechts 1x starten ten gehore te brengen en bij het stoppen van de motor 1x afslaan.
Het motorgeluid zelf bestaat overigens nog steeds uit de 2 motoren maar dat is eigenlijk niet hoorbaar. Door slechts 1x starten wordt de illusie gewekt dat er slechts 1 motor draait.
Ook in mijn versie werkt de drive hold. Maar als bonus krijg je er ook een coasting functie bij  ;D

De V4 versie heeft geen drive hold maar alleen de coasting functie.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

nmbssncb

Welk programmeergereedschap kan gebruikt worden voor het inlezen van de gewijzigde geluidsbestand?

Willy
nmbs < Willy > sncb
===============

D_Loc

ESU Lokprogrammer 53451
http://www.esu.eu/en/products/lokprogrammer/
Icm Lokprogrammer software:
http://www.esu.eu/en/downloads/software/lokprogrammer/

De decoder moet een Loksound V5 (of V4), indien er in het model al een Piko decoder zit dient deze helaas te worden vervangen omdat ze niet compatibel zijn.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

D_Loc

Ook nog even een demootje gemaakt (klik op plaatje):

Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

D_Loc

De Loksound V5 versie heeft nog wat aanpassingen gekregen (rev. 1.9):

1) Ander rem geluid
2) Zetten en lossen van de remmen gaat nu automatisch
3) Zandstrooier verwijderd (schijnen ze niet te hebben)
4) De deuren kunnen nu zowel handmatig als automatisch worden bediend (zie hieronder voor details):

  • Handmatige bediening:
    - Wanneer de motorwagen stilstaat
    - Activeer F5: deuren gaan openen
    - Deactiveer F5: deuren gaan dicht.

  • Automatische bediening:
    - Activeer F5 en laat deze actief
    - Wanneer de motorwagen stopt: deuren gaan automatisch open (er is een kleine pauze tussen stoppen en openen van de deuren, deze tijd is instelbaar via SoundCV1)
    - Wanneer motorwagen wil vertrekken (rijregelaar wordt opengedraaid) zullen onderstaande stappen automatisch worden uitgevoerd:

    • Conducteursfluit (lengte instelbaar via SoundCV4, verhoog/verlaag telkens met stappen van ca. 5)
    • Korte wachttijd (wachttijd instelbaar via SoundCV2)
    • Sluiten van de deuren
    • Korte wachttijd (wachttijd instelbaar via SoundCV3)
    • Rijden wordt ingang gezet (remmen lossen, gas geven etc.)
Deze versie is hier te downloaden: Loksound V5 type 553/554 rev 1.9

Omdat de zandstrooier is verwijderd en het zetten en lossen van de remmen is opgenomen in het rijgeluid zijn de functies vanaf F13 twee plaatsen naar boven opgeschoven (F13 -> F11, F14 -> F12, etc)
Zie readme.txt in de zip-file voor details
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

GDE

Vraagje voor Dirk ..; zou uw sound bruikbaar zijn in een Piko motorwagen van de reeks 46 met dubbele koplampen? Reden voor mijn vraag is de aankondiging bij piko van de rood/gele versie einde jaren 60/1970 met oude nummering dus to 3 . https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,32759.0.html Daardoor denk ik dat de sound van Dirk hier mooi bruikbaar voor zou zijn . Echter met de dubbele koplampen vraag ik me af of deze technisch compatibel zijn ?

D_Loc

Dag Geert,

De reeks 46/554 en 49/553 hebben dezelfde handleiding en dus ook dezelfde AUX aansluitingen wat betekent dat de Loksound in beide modellen probleemloos zou moeten werken inclusief de verlichting.
Mocht het onverhoopt toch niet werken zoals verwacht dan is het een kleine moeite om de mapping te wijzigen zodat het wel gaat werken.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

GDE

Bedankt Dirk voor uw hulp . Ik vreesde al voor problemen met het verschil tussen 2 ledjes per front van de 49 en 4 ledjes per front van de 46. Om eerlijk te zijn heb ik voorlopig zelf nog geen motorwagen open gemaakt maar daar moet nog verandering inkomen

gekendevent

ik heb hier de 4619 en die sound en mapping is werkende.Kan altijd de file opsturen als men wil.Wel voor de esu LoSO v5 ipv die piko decoder
oud gekende telefoon

Johnnytrein

Hallo allemaal ik ben in het bezit van een analoge railbus ooit uitgebracht door Dacker. Weet iemand wat hier de mogelijkheden zijn om te digitaliseren en eventueel met sound. En het belangrijkste wie wil of kan dit voor mij doen en hoeveel kost me dat dan
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about