Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

containers fixeren

Gestart door Dirk, 17 juli 2021, 15:23:05 PM

Dirk

Allen,

hoe zetten jullie containers vast op de wagons zodat die niet er af trillen? Ik heb verscheidene losse containers die niet voorzien zijn van puntjes of gaatjes. Vroeger heb ik ooit eens "kattestaart" gehad, een soort niet uithardende kneedpasta, maar of dat nog bestaat??Kleven doe ik niet graag, en dubbelzijdige kleefband vind ik geen mooie oplossing.

Dirk
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

Metpetergaathetbeter

magneetjes :-\ of gewoon zelf gaatjes boren?

Klaas Zondervan

Er bestaat zelfs een Morop norm voor de fixatie van containers: https://morop.org/downloads/nem/de/nem380_d.pdf
Alleen lijkt het er op dat geen fabrikant zich daaraan houdt.
Deze norm is ook tegengesteld aan het grote voorbeeld. In het echt zitten de pennen op de wagen en de gaten in het containerframe. De Morop heeft bedacht om het precies andersom te doen.
Ik zou gewoon mijn eigen plan trekken en iets verzinnen met gaatjes en pennetjes

RUNE

Pritt-buddies kan je kneden tot kleine bolletjes, houden goed vast en zijn gemakkelijk te verwijderen. Strategisch geplaatst zie je er niets van. Is zelfs herbruikbaar.

guy holbrecht

Misschien eens proberen met Microscale Micro Liquitape. Ik gebruik dat om machinisten en stokers in stoomlocs te plaatsen zonder er daarbij schade aan te richten. Gemakkelijk verwijderbaar en je kan de figuren direct ergens anders plaatsen. Dat moet dus ook lukken met containers.

Havoc

Rubberlijm, soms ook gekend als fotolijm.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

bekie

Citaat van: Havoc op 17 juli 2021, 20:43:35 PM
Rubberlijm, soms ook gekend als fotolijm.

Of rubbercement (is hetzelfde). Later gemakkelijk te verwijderen: even over de aangebrachte lijm wrijven en foetsie.
Gebruik ik o.a. om figuurtjes te lijmen.
 

Alberke

Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Dirk

Ok, die prof pritbuddies ken ik niet echt maar wel al eens reclame van gezien. Zal eens kijken of ik dat vind. Met magneetjes lukt toch alleen op metalen wagons, en ik heb een SER t's spul en roco, daar gaan magneten niet werken.
Thnx
Dirk
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

Klaas Zondervan

Ik heb me ook afgevraagd hoe dat zou moeten met magneten. Zelfs al is een wagen van metaal, dan is dat meestal niet eens magnetisch. Je zou dan een stukje blik op de wagen moeten lijmen, en een magneetje in de bodem van de container.

Alberke

Citaat van: Dirk op 17 juli 2021, 23:39:40 PM
Ok, die prof pritbuddies ken ik niet echt maar wel al eens reclame van gezien. Zal eens kijken of ik dat vind. Met magneetjes lukt toch alleen op metalen wagons, en ik heb een SER t's spul en roco, daar gaan magneten niet werken.
Thnx
Dirk
Die kleine magneetjes hebben een ongelooflijke kracht hoor.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Klaas Zondervan

Alberke, beschrijf eens hoe je dat doet met magneetjes, want ik zie het nog niet voor me.

Alberke

#12
Citaat van: Klaas Zondervan op 18 juli 2021, 09:39:15 AM
Alberke, beschrijf eens hoe je dat doet met magneetjes, want ik zie het nog niet voor me.
stukje metaal onder de wagon en een hoe-heet-dat-ook-weer magneet in (?) de container.
Hangt er van af hoe diepgaand je je materiaal wil "aantasten". Als je met de containers wil spelen lijkt dit me de enige oplossing. Al het andere maakt de verbinding min of meer permanent.
Een magneet in de wagon en een ijzeren plaatje gaat ook natuurlijk. Die magneetjes zijn heel klein en vallen niet op. En als je alles plakt met die rubberlijm is alles omkeerbaar.
Waar ik nog bij wil opmerken dat sommige lijmen misschien de verf aantasten.
Zelf gebruik ik cristal clear om zoiets te lijmen.
edit: ijzeren plaatje in de container moest er staan, maar hij was al verscheept
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Murphy

Blu tack plakgum

Goed kneden, kleine bolletjes onder de container en de container vast drukken op de wagon.
Steeds gemakkelijk te verwijderen met een andere grotere bol gummassa, laat niets van sporen na.
Zelfs ideaal wanneer je iets wil spuiten zonder je handen vuil te maken.
;)
MSM lidnummer 93911
ODB  lidnummer   2283

dani

1. doe wat "hot glue" op een stukje karton of plastiek   (van die smeltlijm uit een lijmpistool, ook we "hotsnot" genoemd)
2. dip de hoekjes van de containe heeeel lichtjes in die blob lijm
3. plaats op de wagon
4. laten afkoelen/harden.
5. eventueel teveel lijm met een scalpel mesje verwijdern


Om weer af te halen : gewoon trekken...  hot glue laat los en kan er af gehaald worden.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.