Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Rangeerloc type 270 en later reeks 70 in 3d

Gestart door Roderik, 13 juli 2021, 00:17:05 AM

stoomlokje

Heb je al eens gekeken naar het chassis van de Roco HLD 59 , is dat mogelijk iets ?

Roderik

Citaat van: stoomlokje op 15 juli 2021, 15:44:19 PM
Heb je al eens gekeken naar het chassis van de Roco HLD 59 , is dat mogelijk iets ?

Ja hoor en die heeft vergelijkbare draaistellen maar opnieuw veel te lang.
Always be modelling!

ACFI

Misschien het onderstel van een Duitse V100 / BR 211-212-213. Bij het roco model is de lob 139 mm.
idem voor een trix.
ACFI

Floris

Citaat van: Roderik op 15 juli 2021, 15:36:25 PM
Hallo iedereen,
Bedankt voor jullie reacties.
Citaat van: Floris op 15 juli 2021, 00:50:42 AM
Blijf dr wel bij dat het dak van t machinistenhuis nog wat te hoog zit.
Volledig gelijk Floris en stoomlokje. Ik ga dat aanpassen op de tekening. Ik denk dat bij de tekening die ik gebruik (van De Bleser) er bij het achteraanzicht gen rekening is gehouden met het dak zelf. Dat staat niet getekend. Ik heb die maakt genomen en daar het dak bovenop gezet. Vandaar misschien het hoogte verschil.

Citaat van: Floris op 15 juli 2021, 00:50:42 AM
Heb je trouwens al plannen qua aandrijving?
Ik ben aan het uitkijken naar een onderstel van een Amerikaanse SW1 of iets dergelijks. Probleem is alleen dat de draaistellen van de 270 zeer dicht opeen staan. Ik denk zo'n 40 cm... Dat betekent dat ik zal moeten bricoleren om het te doen passen.
Nou, ik denk eigenlijk dat het dak wel degelijk getekend stond, namelijk een lijntje. Tis maar een staalplaatje in t echt, dus dikte in 1:87 is dan vrijwel nihil. materiaal toevoegen voor een printbaar model doe je dan aan de binnenkant/onderkant. Heb ook even nagemeten op de tekening van de bleser, dr zit ook wat hoogteverschil in t vooraanzicht en in t achteraanzicht. Ik vermoed dat t vooraanzicht dan wat beter klopt...
Wat de aandrijving betreft: zorg dat je twee kloppende draaistellen hebt en maak zelf een frame, want dat is niet zo heel moeilijk als t erop aankomt. t hoeft tenslotte maar drie dingen te doen: in de kap passen, de draaistellen vasthouden op de goeie plek ten opzichte van de kap en de motor op zn plek houden. Eventueel kun je dr nog koppelingen aan bevestigen, maar ik houd t frame liefst heel simpel: een bodemplaat, waar de motor enigszins doorheen steekt, met de bevestigingspunten voor de draaistellen, daarop 2 hoge ribben in de lengterichting om t frame stijf te maken en tegelijk de motor op te sluiten. Ik heb t gemaakt van gefreesd plaat maar zoiets printen kan natuurlijk ook prima.
Hier een onderstel voor roco V100-draaistellen die geschroefd zitten...
IMGP4107 by Floris Dilz, on Flickr
maar veel draaistellen zitten geklikt, met een deukje in t draaistel (en dus een puntje op t chassis) en 2 armpjes aan t draaistel om het draaistel in het chassis gedrukt te houden, tis vrij simpel om daarvoor een chassis te maken.
DSC_4652 by Floris Dilz, on Flickr

DSC_4654 by Floris Dilz, on Flickr

DSC_4653 by Floris Dilz, on Flickr

wat belangrijk is voor een mooi lopende loc: zorg dat de motoras goed in t verlengde ligt van de wormassen op de draaistellen, zodat de cardans alleen het bewegen van de draaistellen in een bocht of hobbel hoeven op te vangen. Kan me voorstellen dat t ook best kan werken om cardans van precies de goede lengte te printen die passen in de dopjes of om de kogeltjes die op de draaistellen en motor zitten die je wilt gebruiken, mocht je niks passends in je rommeldoos hebben liggen.

Roderik

Bedankt voor alle info Floris!!!  8) Ik was inderdaad al zover dat ik dat chassis zelf zou gaan bouwen.
Na ook vanuit andere hoeken (clubleden, mail, Facebook en  Instagram) extra info gekregen te hebben, zijn er een paar mogelijkheden maar wat jij aangeeft, ligt in dezelfde lijn: de belangrijkste onderdelen (draaistellen, motor, cardans) recupereren en zelf in een chassis bouwen.
Met plasticard en enkele geprinte onderdelen moet dat zeker lukken.
Iemand stelde ook voor om gemotoriseerde draaistelen te gebruiken. En daarbij was in uitgekomen bij North West Short Line en hun Stanton drives: https://nwsl.com/collections/ho-stanton-drives
Ziet er super interessant uit alleen lijkt me dat vandaag met de invoertaxen en belastingen op buitenlandse producten (dankjewel Europa) een vrij dure optie.
Moest iemand een in Europa verkrijgbaar alternatief weten, altijd welkom.
Always be modelling!

Metpetergaathetbeter

misschien een tender, ik weet niet wat voor motor daar gewoonlijk inzit kwa lengte van het chassis en afstand tss komt dat toch in de buurt?

Floris

Citaat van: Roderik op 16 juli 2021, 23:41:55 PM
Iemand stelde ook voor om gemotoriseerde draaistelen te gebruiken. En daarbij was in uitgekomen bij North West Short Line en hun Stanton drives: https://nwsl.com/collections/ho-stanton-drives
Ziet er super interessant uit alleen lijkt me dat vandaag met de invoertaxen en belastingen op buitenlandse producten (dankjewel Europa) een vrij dure optie.
Moest iemand een in Europa verkrijgbaar alternatief weten, altijd welkom.
Daar zou ik niet als eerste aan beginnen, tis een optie als al het andere niet lukt... maar zoals je al zegt, tis veel duurder, bovendien word je qua digitaal rijden niet echt blij van een loc met twee motoren, zeker als t van die kleintjes zijn, waarbij je de lastregeling van de decoder nog wat meer nodig hebt (en die werkt juist niet goed met twee motoren). Mn cockerill koe-kalf-dingen kun je beschouwen als een loc met twee van die draaistellen, dr zitten dan ook 2 decoders in, nouja, de hoeveelheid tijd die t kostte voordat dat redelijk reed.... en echt beter dan redelijk heb ik t nooit gekregen.

stoomlokje

je zou wel de draaistellen van de Roco HLD 59 kunnen gebruiken , dat is maar 1 motor met 2 kardan-assen.
Dan heb je al de ongeveer juiste bougies.

Roderik

Citaat van: stoomlokje op 17 juli 2021, 01:08:34 AM
je zou wel de draaistellen van de Roco HLD 59 kunnen gebruiken , dat is maar 1 motor met 2 kardan-assen.
Dan heb je al de ongeveer juiste bougies.

Das inderdaad ook een mogelijkheid. Hoewel het spijtig is om een mooie Belgische loc daarvoor op te geven  ;D
Always be modelling!

Roderik

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 17 juli 2021, 00:41:38 AM
misschien een tender, ik weet niet wat voor motor daar gewoonlijk inzit kwa lengte van het chassis en afstand tss komt dat toch in de buurt?

Ook een mogelijkheid...
Always be modelling!

Roderik

Een nieuwe dag een nieuwe print!
Enkele aanpassingen gedaan en geprint in twee delen (stuurhuis apart)
En evenwijdig met het printbed. Het resultaat is inderdaad wel beter. Bedankt voor de tips iedereen.
Maar er is nog steeds verbetering mogelijk.

3D printed nmbs 270 - 70... by roderik vanderkelen, on Flickr

3D printed nmbs 270 - 70... by roderik vanderkelen, on Flickr

3D printed nmbs 270 - 70... by roderik vanderkelen, on Flickr

3D printed nmbs 270 - 70... by roderik vanderkelen, on Flickr

Always be modelling!

Floris

ow kijk, machinistenhuis oogt beter in verhouding zo. Misschien nog eens kijken naar waar je de supports plaatst, want zie dat de hoekjes onderaan wat omhoog komen. Mocht dat probleem niet lekker op te lossen zijn dan kun je natuurlijk gewoon een strookje styreen langs de onderrand van de kast lijmen, ben je van al het gedoe af. :P

evan

Die hoekjes is vaak een probleem bij zulke grote prints.  Zelfs als er genoeg supports staan.
Ik los dit op door op het ontwerp 2 a 3 mm extra materie onderaan te voorzien.  Nadien is het gewoon kwestie van opschuren zodat de slechte hoekjes weg zijn en is enkel de extra materie weg zonder te veel weg te halen van het gewenste model.
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

stoomlokje

Nu zijn de verhoudingen in de hoogte echt veel beter :)
Bij de vorige print was het alsof de motorkap te laag was in verhouding met het machinistenhuis.

Roderik

Het zijn dus dit soort tips die jullie geven, die er toe bijdragen dat dit project zeker tot een goed eind gaat komen.  :)
Always be modelling!