Rangeerloc type 270 en later reeks 70 in 3d

Gestart door Roderik, 13 juli 2021, 00:17:05 AM

Roderik

Ik ben al enkele dagen, misschien zelfs weken aan het tekenen aan een reeks 270. Nu zit ik met een detail dat ik maar niet deftig op foto vind: het deksel boven het motorcompartiment. Heeft iemand hier een duidelijke foto van hoe die is ingedeeld? Ik denk dat er twee roosters zijn maar ook niet meer info dan dat.

Alvast bedankt aan wie me kan helpen!

Ik heb de foto's van mijn Flickr-account kunnen plaatsen (en direct ook het titeltje aangepast  ;D)
Knipsel15 by roderik vanderkelen, on Flickr

Knipsel14 by roderik vanderkelen, on Flickr

Knipsel16 by roderik vanderkelen, on Flickr

Zo ziet het dak er momenteel uit. Het zit in de buurt maar is dat 1 groot deksel of zijn het drie verschillende stukken... (aangezien er 3 paar handvaten staan)
Knipsel17 by roderik vanderkelen, on Flickr
Always be modelling!

Thommy

helaas blijkbaar niet zichtbaar voor iedereen (of toch niet voor mij)
Greetz

Thommy

Michiel

Even op internet rondgesnuffeld, maar waarschijnlijk heb je deze al (fotos op je instagram kan ik niet zien, heb geen account):


groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Herwig

#3
 't is eigenlijk-feitelijk   type 270 en later reeks 70,   maar dit helpt je wel niks verder ivm met die roosters bovenaan    ::) ;)

Heeft TTM-Dircken dit H0-model met draaistellen niet ooit (nogal slordig) gemaakt uit messing ?  Terug te vinden in MSM, ergens. Misschien staat er in dat
artikel een foto van de bovenzijde van het TTM-model.


( Jocadis had het type 272 :    https://www.cooltrain.be/index.php/kleine-treinen/modelbesprekingen/jocadis/jocadis-reeks-72 )

Thommy

Citaat van: Herwig op 13 juli 2021, 10:20:28 AM
't is eigenlijk-feitelijk   type 270 en later reeks 70,   maar dit helpt je wel niks verder ivm met die roosters bovenaan    ::) ;)

Heeft TTM-Dircken dit H0-model met draaistellen niet ooit (nogal slordig) gemaakt uit messing ?  Terug te vinden in MSM, ergens. Misschien staat er in dat
artikel een foto van de bovenzijde van het TTM-model.


( Jocadis had het type 272 :    https://www.cooltrain.be/index.php/kleine-treinen/modelbesprekingen/jocadis/jocadis-reeks-72 )

enig idee welk nr.? dan piep ik es in m'n collectie magazines
Greetz

Thommy

Herwig


? ? ?    Jaaaaren geleden.   Dircken-zelf is trouwens ondertussen reeds  'zaliger'

Floris

zag toevallig bij roderik wat langskomen op flickr: https://flickr.com/photos/104492516@N05/
Kan eventueel nog even kijken naar de dieselloctekeningen van De Bleser, die heb ik hier nog ergens, maar dat geeft denk ik hooguit een beetje de algemene maat van die luiken en niet hoe ze dr exact uitzien en misschien heb je die tekeningen daar allang.
Heb trouwens wel t idee dat de cabine nog wat hoog is op de tekening

Michiel

Citaat van: Thommy op 13 juli 2021, 10:35:27 AM
enig idee welk nr.? dan piep ik es in m'n collectie magazines
nummer 10 pagina 54
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

evan

Roderik,

Check je Whatsapp even ;)

Ik wil, ga en mag de foto's hier niet plaatsen...

Grts

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Roderik

Merci voor jullie hulp iedereen. IK ga er mee aan de slag.
De foto's zijn nu ook geplaatst.
Always be modelling!

Roderik

Vandaag een eerste testprint gedaan. Niet 100% content maar het geeft al een indruk van de aanpassingen en aanvullingen die ik nog moet doen.

Untitled by roderik vanderkelen, on Flickr

Untitled by roderik vanderkelen, on Flickr

Untitled by roderik vanderkelen, on Flickr

Untitled by roderik vanderkelen, on Flickr

Als jullie opmerkingen hebben of iets ziet dat beter kan, laat gerust weten. Zolang het opbouwend is, altijd welkom.
Always be modelling!

Floris

Ow, dat ziet er al veelbelovend uit! Blijf dr wel bij dat het dak van t machinistenhuis nog wat te hoog zit. Vergelijk maar eens hoe t stukje bij de ruitjes boven de motorhuif eruit ziet op t model en op de foto die Michiel hier postte, die raampjes kloppen volgens mij heel aardig zoals je ze nu op de tekening hebt staan maar t stukje tussen raampjes en huif is duidelijk nog wat te groot, daar mag een dikke millimeter tussenuit.

Heb je trouwens al plannen qua aandrijving?

stoomlokje

#12
Roderik,
prachtig gemaakt, zeker voor een eerste ontwerp ;D
De roosters boven de motor zou ik in drie grote delen opsplitsen met deze telkens nog eens opdelen met een fijnere groef
( wat ik van de foto kan afleiden ), verder de opmerking van Floris , dat de huif iets toe hoog toont.
Moet er op de kop van de kap geen rooster komen ?

Herwig

#13
.
".....Moet er op de kop van de kap geen rooster komen ? ...."

Een plat vlak met (voorstaand gezien) in de rechterhelft een naar buiten draaiende linkse deur. 

https://www.pfttsp.be/index.php/fr/publications/livres-et-dvd/66-livres-du-pft/1210-les-locomotives-270-271-272-tome-1

https://www.pfttsp.be/index.php/nl-nl/materieel/rangeerlocomotieven/111-7005-270-005
( verwijzing ter illustratie, met dank aan TSP )

Roderik

Hallo iedereen,
Bedankt voor jullie reacties.
Citaat van: Floris op 15 juli 2021, 00:50:42 AM
Blijf dr wel bij dat het dak van t machinistenhuis nog wat te hoog zit.
Volledig gelijk Floris en stoomlokje. Ik ga dat aanpassen op de tekening. Ik denk dat bij de tekening die ik gebruik (van De Bleser) er bij het achteraanzicht gen rekening is gehouden met het dak zelf. Dat staat niet getekend. Ik heb die maakt genomen en daar het dak bovenop gezet. Vandaar misschien het hoogte verschil.

Citaat van: Floris op 15 juli 2021, 00:50:42 AM
Heb je trouwens al plannen qua aandrijving?
Ik ben aan het uitkijken naar een onderstel van een Amerikaanse SW1 of iets dergelijks. Probleem is alleen dat de draaistellen van de 270 zeer dicht opeen staan. Ik denk zo'n 40 cm... Dat betekent dat ik zal moeten bricoleren om het te doen passen.
Always be modelling!