Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Zoek lettertypes voor SNCB modellen Tijdp 3+4

Gestart door mvdr1, 03 november 2006, 18:32:43 PM

mvdr1

Hallo

Ik meen me te herinneren ooit eens een link gezien te hebben naar iemand die de meeste lettertypes die ooit door de NMBS gebruikt werden, aanbood in een overzichtelijk document, klaar om uitgeprint te worden op schaal HO (1/87). Ik weet niet meer of het verwerkt zat in een font voor Windows, of dat het een Word of PDF document betrof.
Ik heb zitten zoeken tussen de diverse sites die in mijn favorieten zitten, maar vind de link niet meer terug. Ik zoek voor een vriend de diverse lettertypes die gebruikt werden in tijdperk 3 en 4.

Kan iemand me een tip geven waar ik deze kan vinden ?

Met mijn beste dank bij voorbaat

Marc uit Brugge
:p
SNCB-SBB fan

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

janjozef

Ja dat kan zeer intressant zijn. Ik weet van het bestaan van afdrukvellen maar van de rest.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

kasteel


janjozef

Frutiger vinden is geen probleem alleen ik ben te gierig wil hem gratis vinden, komt nog wel.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Gerolf

De ene Frutiger is de andere niet ...
http://www.fonthaus.com/products/fonts/list_fontfamily.cfm/family/Frutiger
Frutiger is de naam van een font-ontwerper. Hij heeft er verschillende getekend ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

poco loco

citaat:
Geplaatst door kasteel

kan dit helpen ?
http://users.ncrvnet.nl/hstol/nmbs.htm
nu nog "Frutiger" vinden [:D]
groeten
Jan



Zijn dat geen tijdperkV-gegevens?

Groet, luc.
(en ook geinteresseerd in tijdperkIII-beschrifting)

Roderik

Als je een lettertype zoekt, dan is daar een eenvoudige oplossing voor:
http://www.myfonts.com/WhatTheFont/
Je scant een voorbeeld van het lettertype dat je zoekt in, liefst op 150 dpi in zwart-wit (geen grijs) Met bladeren zoek je eerst je beeldje en met "upload image" laad je het in op de site en voila! [:0] je krijgt een lijstje van lettertypes die lijken op dat wat je hebt ingescand.
100% hetzelfde vinden is niet altijd even makkelijk. Het lettertype dat de NMBS gebruikt vooral op de stoomlocs, werd met de hand geschilderd en dat hing een beetje af van "de schilder".
Frutiger is inderdaad een lettertype dat al een aantal jaren meegaat bij de NMBS. Het oude lettrtype van op de stoomlocs, kan ik eens opzoeken...
Always be modelling!

rixke rail

citaat:
Geplaatst door Roderik
Het lettertype dat de NMBS gebruikt vooral op de stoomlocs, werd met de hand geschilderd en dat hing een beetje af van "de schilder".
Frutiger is inderdaad een lettertype dat al een aantal jaren meegaat bij de NMBS. Het oude lettrtype van op de stoomlocs, kan ik eens opzoeken...



Werd (wordt) dat niet gedaan met cijfersjablonen ? Ik meen ooit eens ergens een afbeelding daarvan gezien te hebben !
Voor dat oude lettertype vind ik "SimSun" aardig in de buurt komen.
Ik heb dat al verscheidene keren gebruikt om oudere wagens te hernummeren.
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

Gerolf

citaat:
Geplaatst door rixke rail

Voor dat oude lettertype vind ik "SimSun" aardig in de buurt komen.
Volgens mijn opzoeken via Google gaat dit om een chinees font [:I]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

rixke rail

Is dat zo, Gerolf ?
Vreemd !
Ik blijf desalniettemin bij mijn gedacht.
Check it out !



Tot iemand een beter opduikelt, blijf ik dit gebruiken.
Modelspoorse groeten,
Eric.

Edit : voor wie gratis fonts zoekt om op zijn p.c. te downloaden :
http://www.downloadfreefonts.com/fontfiles/bfonts.htm
De wildste en gekste soorten lettertypes zijn hier te vinden, meer dan op uw harde schijf kan !

Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

rixke rail

Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

Roderik

Wat dachten jullie hier van?


Dat lijkt er al goed op h?? Dit lettertype heet "Craw Modern" en behoort tot de collectie van ITC Fonts. Wat dan ook onmiddellijk betekent dat het niet gratis te gebruiken is...

Maar misschien bestaat er wel een gratis herwerkte versie van op internet
Always be modelling!

rixke rail

Dat is 'em, Roderik ?
De vorm van de 2 is beter bij SimSun.
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

D_Loc

Ik heb een Modern No 20 op mijn PC staan die verdomd veel op Craw Modern lijkt. Waar die vandaan komt weet ik niet, zal wel met een installatie van een programma zijn meegekomen.
Wie interesse heeft mailt maar.

Aan dit plaatje heb je misschien al genoeg. Met Coreldraw o.i.d. kunnen de letters in elkaar gedrukt worden.

[edit]
En de 6 is ook gearriveerd[;)]
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk