Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Nieuwe foto kamera

Gestart door Peter, 06 juli 2021, 18:27:14 PM

Alberke

Nog een kanttekening bij het onderwerp "handleiding lezen". Ik kocht ooit een vrij eenvoudige camera met verwisselbare lens. In de handleiding stond dat je "clockwise" moest draaien om de lens verwijderen. Die was niet los te wrikken, hoe hard je ook probeerde. Ik had het ding zo goed als helemaal gedemonteerd toen bleek dat je "anti-clockwise" moest draaien. Ik heb ook de anderstalige versies van de handleiding bekeken en allemaal maakten ze dezelfde fout. Tenzij dat in het land van herkomst de klokken andersom draaien.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Havoc

Clockwise of anti-clockwise hangt ervan af of je voor of achter de camera staat....
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Alberke

Citaat van: Havoc op 12 juli 2021, 20:27:26 PM
Clockwise of anti-clockwise hangt ervan af of je voor of achter de camera staat....
Klopt, maar in de fotowereld is het een conventie, ongeschreven weliswaar, dat je bij het verwisselen van de lens de camera met de lenszijde naar jou gekeerd houdt. Anders zie je het referentiepunt niet :D
En btw, begrijpt de jeugd de term "wijzerzin" nog? :-\
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Karel A.J.

CiteerEn btw, begrijpt de jeugd de term "wijzerzin" nog
Sommigen wel, anderen niet. "met de zon" dan wel "tegen de zon" is universeler, maar er zijn er die het daar ook moeilijk mee hebben.

Maarre, wat heeft de Belasting over de Toegevoegde Waarde ermee te maken?

Alberke

Citaat van: Karel A.J. op 12 juli 2021, 21:18:01 PM
CiteerEn btw, begrijpt de jeugd de term "wijzerzin" nog
Sommigen wel, anderen niet. "met de zon" dan wel "tegen de zon" is universeler, maar er zijn er die het daar ook moeilijk mee hebben.

Maarre, wat heeft de Belasting over de Toegevoegde Waarde ermee te maken?
Volgens mij weten de meeste mensen niet eens hoe de zon draait; en het is niet de zon die draait maar de aarde.
En, By the Way, het is niet omdat ge tot de generatie behoort die wel een analoge klok kunnen lezen, dat ge geen trendy afkortingen moogt gebruiken  ;)
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

ACFI

Citaat van: Karel A.J. op 12 juli 2021, 21:18:01 PM
CiteerEn btw, begrijpt de jeugd de term "wijzerzin" nog
Sommigen wel, anderen niet. "met de zon" dan wel "tegen de zon" is universeler, maar er zijn er die het daar ook moeilijk mee hebben.

Maarre, wat heeft de Belasting over de Toegevoegde Waarde ermee te maken?

Sorry Karel, de zon kan je ook niet gebruiken. Vraag maar aan een australier of zuid-amerikaan.

ACFI

Herwig

Zo zo ,  het gaat hier nog eens over fototoestellen.

Die kwestie van het moeten aanzetten van de camera om foto's naar de PC over te zetten geldt ook voor m'n al jaren 'oude' SCS,  btw  Sony Cyber Shot.    ( beter te weten )
Maar Alberke of anderen hebben, je weet maar nooit, een tip voor het volgende probleem:
Waarschijnlijk omdat 'k ooit midden in de   procedure-van-overzetten   de camera of de PC had uitgeschakeld, ben 'k enkele foto's van een bepaalde datum 'kwijt'.   Ze hangen ergens vast in een  'buffer'  denk 'k.   Ze ontbreken op de PC en 'k krijg ze niet meer uit de camera want ondertussen werden reeds een ganse reeks foto's van recentere data overgezet.   
De SCS stuurt namelijk slechts die foto's door die nog niet overgezet zijn, of de PC aanvaardt slechts..... (zoals door jullie hierboven reeds aangehaald)
Zitten deze spookfoto's toch somewhere over the rainbow verstopt in één of ander mapje van een vroegere of latere datum  ?
Heb reeds gezocht maar niet teruggevonden.

Ook voor Peter kan dit interessant zijn,  want kan hem ook overkomen, of niet dan ?

Alberke

@ Herwig
Er zijn verschillende programma's te vinden die gewiste kaartjes kunnen herstellen, maar als er al over geschreven is, is de kans klein.
Kaartje bekijken als externe harde schijf met een programma als Irfanview (gratis)
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Herwig

Camera-kaartje is (nog) niet gewist.
Kan de betreffende groep foto's dus nog terugvinden & bekijken op het cameraschermpje.
Maar ze zijn dus niet op de PC terug te vinden .  ( vroegere en recentere foto's wél )
Krijg ze met andere woorden niet apart (handmatig)  geherselecteerd om ze alsnog naar het juiste PC-mapje (met juiste datum) te dirigeren.

Alberke

Citaat van: Herwig op 12 juli 2021, 22:53:16 PM
Camera-kaartje is (nog) niet gewist.
Kan de betreffende groep foto's dus nog terugvinden & bekijken op het cameraschermpje.
Maar ze zijn dus niet op de PC terug te vinden .  ( vroegere en recentere foto's wél )
Krijg ze met andere woorden niet apart (handmatig)  geherselecteerd om ze alsnog naar het juiste PC-mapje (met juiste datum) te dirigeren.
Met het programma "Disk Drill" kan je ook gewiste foto's terug ophalen.
Als ze nog op het schermpje te zien zijn dan kan je ze toch handmatig verplaatsen als je dat kaartje in een kaartlezer steekt?
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

ACFI

Herwig,

Gebruik je een programma van Sony om de foto's over te zetten?

Of gebruik je de verkenner?

ACFI

Ps. Misschien is het beter om een nieuw draadje te maken voor deze nieuwe vraag.

De inhoud komt niet echt meer overeen met de titel.

Havoc

Citaat van: Alberke op 12 juli 2021, 23:02:09 PM
Als ze nog op het schermpje te zien zijn dan kan je ze toch handmatig verplaatsen als je dat kaartje in een kaartlezer steekt?
Ik verwacht van wel. Alles van het kaartje halen en dan formateren in de camera. Een van de redenen om altijd via een kaartlezer te gaan.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Herwig

#72
"kaartje in een kaartlezer steken"       +        "altijd via een kaartlezer"                 Kan oplossing zijn.  Zal 'k aankopen.

'Overzet'-programma staat reeds jaren op de PC, is nog Fuji of reeds Sony.   Heb nl. ook een Sony Alfa.
Heb met de SCS reeds meer bizarre haperingen gehad, en dan kaartje in Alfa gestopt en zo werkt het soms wél, alsnog ....
Heb reeds SCS-camera gedeleted met verwijderd kaartje.  Om het camera-buffergeheugen zeker leeg te maken.

Zo'n grapjes kan Peter V. met z'n Panasonic eventueel ook meemaken, als zulke onderbreking in het overzetten eens voorvalt ....

Alberke

Citaat van: Herwig op 13 juli 2021, 09:58:50 AM
"kaartje in een kaartlezer steken"       +        "altijd via een kaartlezer"                 Kan oplossing zijn.  Zal 'k aankopen.

'Overzet'-programma staat reeds jaren op de PC, is nog Fuji of reeds Sony.   Heb nl. ook een Sony Alfa.
Heb met de SCS reeds meer bizarre haperingen gehad, en dan kaartje in Alfa gestopt en zo werkt het soms wél, alsnog ....
Heb reeds SCS-camera gedeleted met verwijderd kaartje.  Om het camera-buffergeheugen zeker leeg te maken.

Zo'n grapjes kan Peter V. met z'n Panasonic eventueel ook meemaken, als zulke onderbreking in het overzetten eens voorvalt ....
Sony heeft zo zijn eigen systeem om die kaartjes te lezen heb ik ondervonden. Die maakt een soort database op dat kaartje. Daarom is het beter dat je met een kaartlezer werkt en een onafhankelijk "overzet" programma
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Martin Welberg

Een overzet programma is in principe nergens meer voor nodig. Op zich is een SD kaart gewoon toegankelijk vanuit verkenner in windhoos, de PC ziet het als een extra schijf..