Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Nieuwe foto kamera

Gestart door Peter, 06 juli 2021, 18:27:14 PM

Karel A.J.

Ach, alles is stom als men het eenmaal doorheeft. Maar dit was dus inderdaad mijn vraag ;) jawel.

Peter

Zo logisch is het nu ook weer niet.
Bij mijn Nikon moest ik enkel de kabels doen. Toestel schakelde zichzelf in
Met vriendelijke groeten
Peter

Klaas Zondervan

Citaat van: Peter op 11 juli 2021, 17:45:07 PM
Dat laatste vergat ik steeds. Stom hé  :-[ :-[ :-[
Staat toch gewoon in de handleiding.

Karel A.J.

Ja, okee, maar wie kijkt er nu ook in de handleiding? Ik in alle geval niet, tenzij het echt niet anders kan! (ik heb na een klein jaar de handleiding van mijn afwasmachien opgediept om te zien waar de filters zitten die ik eens wil onderhanden nemen, al zolang...).

Havoc

Citaat van: Karel A.J. op 11 juli 2021, 19:14:16 PM
Ja, okee, maar wie kijkt er nu ook in de handleiding?
Tja, wie doet dat nu? Ik weet dat als er op een R&D een nieuw toestel toekomt, dat het eerst opengevezen wordt en dan pas de handleiding uitgepakt.

Mea culpa, mea culpa, mea maxima culpa....
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Klaas Zondervan

Tja, er zijn mensen die er trots op zijn nooit handleidingen te lezen. Maar ik heb wel meegemaakt dat zulke mensen belangrijke eigenschappen van een apparaat daardoor niet kenden.

Ik ben waarschijnlijk een uitzondering, want ik begin altijd met de handleiding te lezen.

Alberke

Nikon heeft inderdaad, ook in de laatste modellen, die functie. Als de USB verbonden is opent de verbinding tussen beide.
De software die Nikon ter beschikking stelt start dan ook automatisch. Als je het goed hebt ingesteld worden de foto's netjes in een map met de datum van opname bewaard, desnoods met een andere naam.
Reeds bewaarde opnames slaat hij over, dus geen dubbels als je de verbinding maakt met een gebruikt kaartje.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Alberke

Citaat van: Klaas Zondervan op 11 juli 2021, 19:38:07 PM
Tja, er zijn mensen die er trots op zijn nooit handleidingen te lezen. Maar ik heb wel meegemaakt dat zulke mensen belangrijke eigenschappen van een apparaat daardoor niet kenden.

Ik ben waarschijnlijk een uitzondering, want ik begin altijd met de handleiding te lezen.
De handleiding van bijvoorbeeld de Nikon Z7 bevat 480 bladzijden; je maakt me niet wijs dat je die eerst LEEST. Doorbladeren en enkele highlights eruit lichten , dat wel. ;)
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Klaas Zondervan


Alberke

Citaat van: Klaas Zondervan op 11 juli 2021, 21:21:31 PM
Ik heb geen Nikon Z7. 8)
Er staat ook "bijvoorbeeld"; zo goed lees je dan toch niet  ;D
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Karel A.J.

#55
CiteerNikon heeft inderdaad, ook in de laatste modellen, die functie. Als de USB verbonden is opent de verbinding tussen beide.

Kuch, hoest... Na de nodige wachttijd is mijn frankske gevallen dat ook ik een camera van Nikon heb, en allesbehalve een recent model: een Coolpix P610 (waarvan ik best content ben, overigens, maar ik ben dan ook niet veeleisend als fotograaf).

Toch maar eens geprobeerd: camera uitgeschakeld, USB-kabeltje van de PC ingestoken, en pif-poef-paf het groene lichtje op de camera begint te knipperen, batterij laadt bij, en in de verkenner van mijn Ubuntu komt er een vensterke bij, en in dat vensterke kan ik alle foto's vinden en manipuleren die er op de camera staan. Wat kan men meer verlangen?

[latere edit: dat was inderdaad wat in het openingsbericht ook vermeld werd, de oude Nikon deed het zo maar de nieuwe dus niet. Tsja, pech gehad, beetje moeten zoeken en rondvragen, maar wel opgelost ondertussen.]

Havoc

Meestal is er ook zoiets als een "quickstart". Wie leest er de handleiding van zijn auto voor hij de garage uit rijdt na aankoop? (die die zijn hand opsteekt liegt....)
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Karel A.J.

(( off topic )) Als ik een nieuwe wagen heb, gewoonlijk om de acht jaar of zo, kom ik ermee thuis en zet hem omhoog en ga eronder liggen om zo eens te kijken hoe het allemaal zit... Boexke is goed om te zien welke koplampen erin gaan en hoeveel liter olie ik moet indoen voor de vidange - nix voor het eerste jaar, normaliter.

Klaas Zondervan

Citaat van: Alberke op 11 juli 2021, 21:37:10 PM
Er staat ook "bijvoorbeeld"; zo goed lees je dan toch niet  ;D
Ik lees precies wat er staat. Jij vraagt of ik die 480 bladzijden van de Z7 lees. Mijn antwoord, nee die lees ik niet want ik heb geen Z7. :D

Maar voor de rest lees ik in een handleiding alles wat relevant is. Bij mijn camera lees ik b.v. hoe je de verschillende modes instelt en wat die doen. Hoe je de batterijen en de geheugenkaart wisselt. Ik lees hoe je het diafragma of de sluitertijd kunt vastzetten. En ik lees hoe je de foto's naar de PC kopieert.
Maar in mijn handleiding staan ook vele bladzijden hoe je foto's bewerkt. Dat stuk sla ik over want ik bewerk foto's nooit.

stoomlokje

Ik bemerk tegenwoordig wel dat in de meeste handleidingen , een voor ons niet meer begrijpbare taal staat.
Deze is alleen nog te begrijpen door jongeren die met dat taalgebruik ( woordenschat ) zijn opgegroeid.
Dan moet je er ook niet van versteld staan dat de meest mensen die handleiding niet meer lezen.