Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Nieuwe foto kamera

Gestart door Peter, 06 juli 2021, 18:27:14 PM

Peter

Heb van de kinderen een nieuwe fotokamera gekregen van  het merk Panasonic Lumix  omdat mijn oude Nikon Coolpix langzamerhand
sleet begint te vertonen.
Het nieuw toestel werkt perfekt doch ik heb nu een probleem
dat ik de opnames die ik gemaakt heb blijkbaar niet op mijn PC kan zetten.
Met die Nikon was dat simpel: draad aansluiten en het funktioneerde direkt
Weet iemand soms raad hoe het nu moet??
Bedankt alvast voor jullie uitleg
Met vriendelijke groeten
Peter

Alan On Track

Hallo Peter,

Heb je al eens geprobeerd om de SD kaart eruit te halen en in je computer te steken? De meeste computers hebben daarvoor een specifiek sleufje, dan kan je ze op die manier lezen. Anders moet je eens opzoeken op het internet of er geen specifiek sturing programma nodig is voor de verbinding tussen je toestel en de PC.
Modelbouw is een kunst

Karel A.J.

Dat zal allicht wel werken, Alan, maar ik ga met Peter mee dat het zo moeilijk niet zou mogen zijn.
Nu weten we natuurlijk niet wat voor een PC het is, als het een Linux dan zou er met de automounter moeten geknutseld worden, maar iets zegt me dat het wel eens een Windhoos-PC zou kunnen zijn en daar heb ik zoveel zicht niet op. Mac is naar het schijnt een beetje Unix-achtig maar hoe het mounten daar verloopt weet ik ook niet.

Klaas Zondervan

Vreemd dat je de camera niet rechtstreeks op een pc kan aansluiten.
Er zijn meerdere modellen van de Panasonic Lumix. Welke heb je?

SuSke

dit gevonden op het www.

De USB kabel van de Panasonic camera werkt alleen bij het laden van de batterij. Het is niet mogelijk om bijvoorbeeld foto's naar de pc over te zetten.
Het opladen van de batterij van de LUMIX fotocamera wordt automatisch geactiveerd zodra de camera via USB wordt aangesloten op de pc; om bestanden over te zetten naar de pc, moet de camera worden ingeschakeld en moet de pc mode worden geselecteerd.


Het zal dus wel ergens in de manual staan ook
En er is zelfs een filmpje over: https://www.youtube.com/watch?v=kgCNxsI36yo ('t is wel in het Engels, maar beeldjes zijn zoveel duidelijker)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Klaas Zondervan

Citaat van: SuSke op 06 juli 2021, 19:23:44 PM
Het zal dus wel ergens in de manual staan ook
Dacht ik ook. Op de site van Panasonic kun je de manuals downloaden, maar dan moet je wel weten over welk model het gaat.

ACFI

Peter.

Welk model van lumix heb je?

Zonder dat is het zoeken naar een naald in een hooiberg of tien.

Acfi.

Peter

Mijn Lumix is een DC-FZ82
Ik zie in mijn PC geen gleufje waar die SD card in past.
Ik heb inmiddels wel dat door Panasonic aanbevolen programma geinstaleerd maar dat geeft geen oplossing

Met vriendelijke groeten
Peter

Alberke

In de  "setup" bij "USBmode" moet je "PC" instellen, dan zou het vanzelf moeten gaan.
"Normaal" zou de PC dan een extra schijf moeten zien.
Als je die software hebt geïnstalleerd zou het ook vanzelf moeten gaan.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Alberke

De meeste laptops hebben wel een sleuf waar zo'n SD kaart in past. Als dat niet is kan je een adapter kopen die in een usb poort past.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Klaas Zondervan

Er zit dus een kabeltje bij waarmee je de camera met de PC verbindt. Verder moet je dan nog wat dingen instellen om ze met elkaar te laten communiceren. Staat allemaal beschreven in de handleiding.

Havoc

Eerlijk gezegd, ik heb nog nooit een camera met een kabel aan de pc gehangen. Ik haal steeds het kaartje er uit. Ik heb niet veel vertrouwen in die kleine usb stekkertjes.

En de laatste tijd wis ik die kaartjes zelfs niet meer. Als het vol is een ander er in. Heb ik direct een backup erbij. Moet wel zeggen dat ik niet bepaald veel digitale foto's neem de laatste jaren.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Martin Welberg

Peter, de SD kaart zit in je batterij compartiment. Met de usb kabel kun je overzetten naar je pc. Wel in het camera menu de instelling van pict bridge naar pc zetten. Als het goed is vraagt de camera erom als je hem aanzet.

Martin Welberg

Voor een SD slot loze pc zijn er cardreaders

Klaas Zondervan

Citaat van: Havoc op 06 juli 2021, 20:58:50 PM
Eerlijk gezegd, ik heb nog nooit een camera met een kabel aan de pc gehangen. Ik haal steeds het kaartje er uit. Ik heb niet veel vertrouwen in die kleine usb stekkertjes.
Ik heb mijn camera al honderden keren met een kabeltje aan de pc gehangen. Geen enkel probleem. Na het kopiëren trek ik wel direct de stekkers er uit want die zijn erg kwetsbaar. Eén verkeerde beweging en dat ding kraakt.