Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

maten, afstanden en plaats

Gestart door Havoc, 03 juli 2021, 11:35:36 AM

Havoc

Ik heb nu een achtergrond in mijn module en het klopt voor geen meter! Ik heb helemaal geen gevoel voor ruimte, zeker niet op schaal. Ok, in model is het allemaal wat rekbaarder, maar toch.

Als ik tegen de achtergrond het volgende wil plaatsen, hoeveel plaats zou ik dan ongeveer nodig hebben?

- struikgewas
- dorpsstraat jaren 50-70 (geen snelweg)
- voetpad
- hek (muurtje met reling erop)

Met de lat en een h0 auto erbij kom ik op 8cm: 1cm struik, 5cm straat, 1.5cm voetpad, 0.5cm hek.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Ronald

Probeer het uit met een zgn mockup... plaatje karton in het gewenste formaat en zet daar je dingetjes op. Teken af waar je eea hebben wilt. Werkt voor mij altijd erg goed.

svvander

Ik zou zeggen, proberen en niet te veel exact willen plaatsen. Soms is het niet 100% op de mm, maar toch mooier zo dan wat het zou moeten zijn. Je mag niet vergeten dat een deel van modelbouw ook de juiste illusie creëren is (en deels maskeren wat niet goed is). Dat is toch wat ik vaak van de betere hoor. Gewoon proberen Johan, er is geen fout of goed.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

RUNE

Het is niet altijd nodig de juiste afmetingen om te zetten naar H0, je mag daar gerust van afwijken, ik zou het zelfs aanraden.
Hoe meer naar achteren hoe kleiner en hoe meer naar voor hoe groter zelfs. Zo zorg je voor dieptezicht en een meer realistischer beeld. (om bijvoorbeeld auto's op achtergrond te plaatsen neem er enkele die wat te klein uitvallen, die zijn er te vinden) Gebouwen kan je soms bewust wat schuin maken om diepte te scheppen.
Het is trouwens een impressie van de realiteit die we moeten/willen weergeven.
Gewoon doen, proberen en zien hoe het uitpakt, al doende leert men.

Rangeerduivel

Jacques Le Plat, die je toch wel één van de betere modelbouwers kan noemen gebruikt in zijn boek "Groetjes uit Ferbach" op het diorama in HO een fabriek in N om een verafgelegen fabriek te insinueren boven op een berg,
dus waar zit de logica van correcte maten en berekeningen?  :-\

;)

Gerolf

Je schattingen zijn naar mijn idee prima, Johan.
Wat klopt er volgens jou voor geen meter? Fotootje?

Het beschreven geforceerde perspectief is nog een heel ander verhaal. Interessant, maar mogelijk niet wat je vraagt.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Havoc

Probleem is wat dat je met die modules er vlak met je neus opzit en dat die maar 40cm diep zijn. Dus "iets" met die achtergrond doen gaat ofwel een spoor kosten ofwel moeten de perrons te smal worden.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Gerolf

Je kan in de diepte wel wat (zelfs veel) comprimeren.
Je dient er dan wel voor te zorgen dat "de kijker" dat geforceerde niet van opzij kan zien => viewblocker zoals een gebouw, boom, ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Metpetergaathetbeter

opteren voor een vrije baan, geeft je niet de problemen van perrons, banen kunnen ook mooi zijn zonder stopplaats/station

Havoc

Citaat van: Gerolf op 04 juli 2021, 11:14:53 AM
Je kan in de diepte wel wat (zelfs veel) comprimeren.
Je dient er dan wel voor te zorgen dat "de kijker" dat geforceerde niet van opzij kan zien => viewblocker zoals een gebouw, boom, ...
Denk dat ik dan een oerwoud moet planten ;)
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 04 juli 2021, 11:15:32 AM
opteren voor een vrije baan, geeft je niet de problemen van perrons, banen kunnen ook mooi zijn zonder stopplaats/station
Op de plaats die beschikbaar is, is er niet veel anders mogelijk dan een heen-en-weer.

Ben aan het kijken of ik met een perronspoor minder ook iets kan aanvangen. Voor personenverkeer is dat geen probleem. Maar gemengde treinen zijn dan niet meer mogelijk zonder héél véél gefoefel.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

RobVille

Hallo,

Om je een indruk te geven van afmetingen, kun je ons topic "Court du Bouton, de Zwitserse Jura in h0" eens bekijken. Deze baan is slechts 30 cm breed en 600 cm lang. Het stationnetje telt een doorgaande lijn met een uitwijkspoor en een aantal rangeersporen.



Groetjes,
Rob

Video --> https://www.youtube.com/watch?v=lxvsAktgrIo
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

Havoc

Ben eens gaan kijken, Rob. En dat spoor minder is ook geen scitterend idee.

Tijd om wat te gaan neuzen in achtergronden en foto's.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Alberke

Het moeten niet altijd struiken en bomen zijn; het kan de muur van een fabriek zijn, of achtergevels, een straat... :D
achter4 by Hugo Albert, on Flickr
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

RobVille

Hallo,

Voorbeelden -->

http://modellbahn-hintergrund.com/Jowi-2018.pdf

.... en je kan knippen en plakken  ;)

Groetjes,
Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

Havoc

Bedankt voor die link. Heb wat foto's genomen en ga wat photoshoppen. Eens zien of dat beter wordt of niet. Langs de andere kant.... als het echt moet onderaan wat groen kliederen en wat struikgewas ervoor. Geen straat, gewoon de bosjes en dan het perron. We zien wel.
Met vakantie voor onbepaalde duur.