dyniMo Projects

Gestart door Dirky, 01 juli 2021, 22:32:27 PM

Metpetergaathetbeter

Citaat van: Dirky op 02 juli 2021, 20:12:12 PM
Uiteindelijk na veel te veel pogingen een dunne PC folie op maat gesneden, koud voorgebogen, en dan op z'n plaats gehouden met een ballon die ik binnenin de cabine opgeblazen heb... Dan aan de buitenkant vastgelijmd :-)
moet er maar opkomen hé?

Gerolf

Citaat van: Dirky op 02 juli 2021, 20:12:12 PMUiteindelijk na veel te veel pogingen een dunne PC folie op maat gesneden, koud voorgebogen, en dan op z'n plaats gehouden met een ballon die ik binnenin de cabine opgeblazen heb... Dan aan de buitenkant vastgelijmd :-)

Knap gevonden  8)
Misschien kan deze techniek ook voor H0 ... bij gelegenheid te proberen. Iemand ?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

raf

reeds met dirk in pm gedaan

ik moest een kapje maken voor een kuifje duikboot.
en heb ergens op het net gevonden hoe het kon
een mal gemaakt van gips (die moet echt supper glad zijn )
dan het geheel in een pet fles geschoven en opgespannen met hout blokjes
het moet echt heel hard spannen
dan het geheel in een 250° over en dan krimpt de fles over de mal heen .
het vormde echt helemaal over de mal ook al had deze een rare vorm
zie het zoals de kockpit van een WWII vliegtuig

dus ik denk dat het met die fles ook lukt om in HO zulke ruitjes te maken over een mal

gr raf
ps lukte niet van de eerste keer
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Alberke

Dat kan je toch met zo'n vacuum machine?
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Dirky

Één project in het bijzonder sleept al zo lang aan dat, wat ik nu ook nog doe, ik er ongetwijfeld (nog meer) mijn broek aan scheur. Maar we geven niet op!
Na de bouw van een spoor I half-relief straatje kwam ik met een klant overeen (niet bindend, m.a.w., nog geen voorschot) om een 59 te bouwen. Met een sleep M2 rijtuigen.

Na de bouw van een dummy kast kwam ik via Evan terecht bij de juiste persoon bij B-rails om dan toch maar aan juiste plannen te geraken. 400€ zou dat me kosten. Geen probleem, de investering waard.
Als ik dan uiteindelijk de bestelling van de plan-kopieën wil plaatsen, blijkt de juiste man niet meer de juiste man te zijn en er blijkt uiteindelijk nog geen juiste man te zijn... Die bende heeft me dan meer dan 2 jaar aan 't lijntje gehouden waarna ik het opgegeven heb om verder te wachten. Wat later dan via via toch enkele belangrijke afmetingen gekregen en het ontwerp verbeterd.
Na een paar andere projecten voorrang te hebben gegeven kwam ik dan vóór 2 jaar in contact met de nieuwe verantwoordelijk voor plannen... geen "B-rail" meer maar "Belgiantrain"...Hmmm,...

Geen antwoord op mijn officiële aanvraag. Plannen lijken spoorloos...
Spoorloos tot op een paar weken terug... ze zouden boven water gekomen zijn...

Een tijdje terug heb ik me enkele nieuwe 3D printers gekocht en bij wijze van proef zijn de onderdelen voor de 59 eruit gerold. Daarvan ben ik best tevreden en voor ik nu de plannen effectief bestel bouw ik dit model eerst verder. Zijn de fouten niet TE opvallend kan die loc naar de klant...

In die lange wachtperiode heb ik ook verschillende aandrijvingen uitgeprobeerd. Een eerste set werd gemaakt met aandrijvingen van het Britse Slaters. Niet slecht maar geen OK oplossing gevonden om de tweede as in de bogie aan te drijven. Een volgende aandrijving bestond uit worm/wormwiel reducties van een Duitse firma. Na een half uurtje proefdraaien op full speed is er één overbrenging vastgelopen.
Ik heb nu uiteindelijk 4 units motor/reductie/wielen besteld bij een Spaanse firma. Die dingen komen hopelijk vóór het verlof nog toe.

IMG_20210702_091600 (002) by Dirky dyniMo, on Flickr

... en dan is er nog het fenomeen M2-rijtuigen. Daar zit ik ook weer met een probleem...

M2-rijtuigen;
Er stelt zich een groot probleem qua draaicirkels in spoor 1.
De meeste andere lange rijtuigen hebben de bogies redelijk dicht tegen de uiteinden van de kast. Door de positie bij de M2 moeten de koppelingen ver uitzwaaien in de bochten. Bij H0 weinig problemen. Bij spoor 1 hebben we echter verende buffers en die haken bij het uitkomen van een te korte bocht achter elkaar aan de zijde van de locomotief door een uitzwaai die te veel verschilt.

Puur theoretisch, als de buffers tegen elkaar veren en niet naast elkaar mogen "schieten", moet de draaicircel groter dan 2,8m zijn.

59M2 by Dirky dyniMo, on Flickr

Wordt dus zeker vervolgd...

Dirky

59m2 1 by Dirky dyniMo, on Flickr

Straks worden de eerste stukken geprint voor een koppeling met KADEE's zoals op bovenstaand ontwerp. Virtueel werkt dit perfect bij grote radii en ik meen ook een oplossing te hebben gevonden voor de kortere bochten... Da's voor later...

Metpetergaathetbeter

ziet er veelbelovend uit !  ;)

Kris

Hallo Dirk ,

De kop ziet er zeer geslaagd uit

Inderdaad , het meeste werk kruipt in de aandrijving en het goed ontwerpen van draaicirkels , overbuffering ... , ik maak en ontwerp tegenwoordig mijn aandrijvingen zelf , het grote probleem is het vele werk dat kruipt in het vervaardigen van de tandwielen , weinig op de markt in kleine modulles of extreem duur , dus zelf maken , maar een machine om ze snel zelf te maken (hobber) is zeer duur

Kris

rgp

Dirk,

Een oplossing voor overbuffering is het vergroten van de bufferplaten (zoals in hetecht)

Roland

Karel A.J.

#24
CiteerUiteindelijk na veel te veel pogingen een dunne PC folie op maat gesneden, koud voorgebogen, en dan op z'n plaats gehouden met een ballon die ik binnenin de cabine opgeblazen heb... Dan aan de buitenkant vastgelijmd
Dank voor de tip, Dirk, uit mezelf was ik daar nooit op gekomen. Dergelijke technische practische ideetjes maken een forum zoals dit waardevol!

Dirky

Kunnen weer verder met de 59. De kap werd samengezet voor zover stukken klaar zijn. Voor de bogies zijn en de nieuwe aandrijvingen en de nieuwe wielen klaar...

20210818_174557 by Dirky dyniMo, on Flickr

Alberke

ik wil er ook één!
Of nee laat maar  ;D
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Dirky

Ook bezig geweest met het 3D printen van gevels.

Paar voorbeelden:

20210801_132312 by Dirky dyniMo, on Flickr

20210803_190923 by Dirky dyniMo, on Flickr

Hier en daar zijn "printlijntjes" te zien op de foto's. In realiteit valt dit best mee...

Dirky

En dan een deel van een oud project tegen het lijf gelopen en hersteld; een combinatie van 2 P87 wissels...

P87_1 by Dirky dyniMo, on Flickr

Ooit was ik aan een P87 baantje begonnen maar zoals zovele zaken is alles in de vergeethoek geraakt. Nu, met alle tools die ik vandaag heb, zou het geen enkel probleem mogen zijn om dergelijke fijne zaken sneller te maken. Maar voorlopig is daarvoor geen tijd beschikbaar...

Alberke

Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D