Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

ondergrond voor sporen?

Gestart door Havoc, 29 juni 2021, 14:15:41 PM


Havoc

Citaat van: Klaas Zondervan op 29 juni 2021, 17:54:30 PM
Okee, duidelijk. Maar waarom heb je er dan zo'n dikke laag XPS op? Je kunt ook kurk direct op het multiplex lijmen.

Overigens is het geen ramp als er een deukje in het XPS komt. De sporen zijn stijf genoeg dat ze niet elk deukje volgen.
Ik zou er niet te veel zorgen over maken. Onder het motto: geen oplossingen verzinnen voordat het probleem zich voordoet.
Omdat ik in 1 van de modules een beek wil. En dat is eenvoudiger met xps dan met multiplex in vorm zagen etc. Vooral omdat de onderbouw maar 50mm diep is. Dit zit in een rek en ik ben beperkt in hoogte vandaar de lage onderbouw.

Citaat van: RobVille op 29 juni 2021, 19:19:49 PM
Waarom XPS? Geluiddemping?

Neen, enkel voor vormgeven van de ondergrond. Geluid is hier niet van belang, een beetje rolgeluid stoort me niet. Dit is een smalspoor baantje en veel verkeer zal er niet zijn. Hoogstens wat rangeren in het kopstation en de industrieaansluiting.

Jullie schijnen er alle 2 van overtuigd dat hierop kurk met ballast stevig genoeg gaat zijn. Ok, dan zullen wa dat proberen. Boekbinderslijm staat op het boodschappenlijstje. Altijd handig als je het op een of andere manier los kan krijgen zonder de sloophamer nodig te hebben.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

SuSke

je kan ook opteren voor een wateroplosbare houtlijm, maar die wordt stugger dan boekbinderslijm (minder elastisch).
Als rolgeluiden je niet deren kan je die ook gebruiken.

Het drogen op de XPS-plaat zal iets langer duren dan normaal op hout, maar geduld is een schone zaak.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Havoc

Citaat van: SuSke op 30 juni 2021, 12:04:39 PMHet drogen op de XPS-plaat zal iets langer duren dan normaal op hout, maar geduld is een schone zaak.
Oei, dat komt niet goed. Ik ben foeilelijk!  ;D
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Klaas Zondervan

De droogtijd kun je verkorten door na het insmeren met lijm de stukken niet meteen op elkaar te lijmen. Maar eerst 10 minuten open laten liggen zodat de lijm kan voordrogen.

Je schreef in het begin dat de XPS op multiplex ligt. Hoe heb je dat dan vastgelijmd?

Havoc

Die is met tec7 gelijmd. Maar dat is gewoon een rechthoek die enkel vooraan goed moet liggen met de rand. De andere 3 zijden zijn na drogen bijgesneden.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Davy

Ik heb kurk 4mm gebruikt en dat dempte het geluid heel goed maar na een tijdje droogt kurk uit en wordt dat hard.
Ondertussen sporen opgebroken door verhuis.
Ik heb een stuk zwarte rubber van 2 a 3mm gevonden en dat dempt het rolgeluid enorm. Alleen is die rubber in grote afmetingen moeilijk te vinden in de handel.