Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Terminus

Gestart door RUNE, 24 juni 2021, 20:10:11 PM

cousin_hub

Citaat van: RUNE op 27 januari 2022, 17:47:18 PM
Citaat van: cousin_hub op 27 januari 2022, 15:58:58 PM


Zijn de huizen in 3D geprint ?

Dank u

Seb

Waou...  top !

Neen Seb,
geen 3-D, simpel handwerk met pluimkarton en plasticard. Ze zijn nu bijna klaar, ga proberen in het weekend nog wat foto's van te posten. :)

RUNE

Eerste voertuigen uit het Catawiki-lot zijn aangepakt en ge-upgrade en mogen de baan op. De camionette van de Gemeentedienst heb ik nadat ik ze met de air-brush te lijf ben gegaan ook nog voorzien van een bagagerek.  Dit heb ik gemaakt van nikkel-zilverdraad van 0,2 mm, geknipt en gesoldeerd, spiegels aan elkaar gesoldeerd van messing (afval-stukjes).
De straat begint ook stilaan afgewerkt te geraken, hier moet nog wat fijngetuned worden en de straatverlichting aangesloten worden
Alvast al enkele foto's :

IMG_20220129_175313 by rudi nelissen, on Flickr

IMG_20220129_175558 by rudi nelissen, on Flickr

IMG_20220129_175931 by rudi nelissen, on Flickr

IMG_20220129_175909 by rudi nelissen, on Flickr

IMG_20220129_175849 by rudi nelissen, on Flickr


DFS

Mooie vorderingen, dat rekje is knap gemaakt  :o

Floris

oh man wat een zooi, zalig!

Boemeltrein

Prachtig gewoon die straat, zo realistisch dat ik er gelijk triest  :'( van woord, het weerspiegeld perfect de grauwheid van sommige Belgische straten en dat is een staaltje van kunnen. Een echte "sfeer"weergave.

De absolute beginner

Waanzinnig! Ik ken betrekkelijk veel van die straten, en ik vraag mij vaak af wat er zich achter zo'n gammele deur bevindt. Ook hier doe ik dat.

Cyriel

Jappy

Al die Waalse industriële banen werken serieus inspirerend zeg. Je mag hier trots op zijn, die auto's zien er zo veel beter uit nu.
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

Fretbol

Schitterend, sfeer tot en met!

mahtoska1


Fred

Vakwerk!  Dit baantje zou perfect aangesloten kunnen worden aan het Ougrée van Floris.
Ik ben wel geïnteresseerd hoe jij en Floris de auto's van Wiking, Rietze, en co kunnen pimpen tot modellen die op zich een plaats in een vitrinekast verdienen. 
Frederic

RUNE

Citaat van: Fred op 30 januari 2022, 23:17:37 PM
Vakwerk!  Dit baantje zou perfect aangesloten kunnen worden aan het Ougrée van Floris.
Ik ben wel geïnteresseerd hoe jij en Floris de auto's van Wiking, Rietze, en co kunnen pimpen tot modellen die op zich een plaats in een vitrinekast verdienen.

Dank voor de mooie woorden Frederik en de interesse.
Het pimpen van die Wikings en zo is helemaal niet zo moeilijk en gaat eigenlijk vrij vlot, mijns inziens kan iedereen dat tenzij dat je ECHT 2 linkerhanden hebt.  Voor het mooiste resultaat heb je wel een airbrush nodig en je hoeft echt geen meester te zijn hiermee.
Ik begin altijd met het uit mekaar halen van het model, meestal heb je dan 5 onderdelen (wielen, carrosserie, interieur en chassis en vensters).  Vensters en wielen leg je aan de kant, die hebben geen bewerking nodig (wielen zou nog kunnen maar dat hangt van het resultaat af wat je wil bereiken) De rest spuit je dan in grondverf, ik gebruik hiervoor Vallejo primer, meestal een donkere.  Na drogen hiervan spuit je alles in de juiste kleur. Voor het interieur gebruik ik meestal Vallejo-air, maar een andere acrylbasis verf kan natuurlijk ook.  De carrosserie spuit ik met een ennamel-verf, in mijn geval Humbrol, glanzend.  Na droging wederom breng ik nog wat details aan met een fijn penseel.  (TIP gebruik geen te fijn penseel zoals 0/2, 0/3 maar ga voor maat 1 of 2 zelfs groter kan nog. Waarom ? Wel een grotere maat van penseel behoud beter een stevige punt en houd meer verf vast en met een goed puntpenseel kan je beter een dun lijntje trekken dan met zo een 0/3). Hierna duw je alles weer in mekaar en klaar.  Je kan het dan nog weatheren naar believen of nood.
Alles bij elkaar heb je dat gefikst op 1 a 2 uurtjes (zonder drogen)  Dit zijn zo tussendoor werkjes.
Dit is hoe ik het doe, er zullen ook nog wel andere manieren bestaan die hetzelfde resultaat geven, ook prima !
Iedereen kan dat, GEWOON DOEN !

Floris

Nou, dat vul ik dan nog even aan: in plaats van glanzende verf voor de buitenkant neem ik meestal zijdeglans (revell), eventueel polijst ik de verf als ie bijna droog is nog eens met een tandenborstel maar dat is wat tricky, want bijna droog is een niet heel wetenschappelijk begrip zegmaar, te vroeg borstelen en je veegt de verf er weer af. Gebruik je een donkere onderlaag, hou er dan rekening mee dat je bij veel kleuren zwart kunt gebruiken (blauw, groen, rood, oranje, zilver) maar bij sommige kleuren beter donkerbruin (wit, geel en wat daar in de buurt zit) omdat die kleuren de neiging hebben "koud" te slaan over een zwarte ondergrond (geel wordt groenig, wit een soort blauwgrijs)

Wat ik voor het schilderen altijd wel probeer te doen is wat foto's van een echte dr bij pakken en een kritisch naar de vorm kijken, soms kun je met vrij beperkte chirurgische ingrepen een auto veel beter laten smoelen, bumpertje wat dunner krabbelen, hoek onderaan de carrosserie afronden, dat soort werk. Varieert nogal, soms denk ik dat het dingen zijn die de ontwerper van het modelletje niet gezien heeft, soms zijn het noodzakelijke concessies om een modelletje betrouwbaar te kunnen spuitgieten in plastic.

Dan kun je t interieur nog eens aanpakken, ik probeer wel uit te vinden welke interieurkleur bij welke exterieurkleur hoort, dashboard, vloer en stoelen eventueel een aparte kleur, binnenkant van de deuren ook een kleurtje geven want dat zie je vaak best goed, dan tot slot: gooi wat rommel in elke auto. Een tas op de achterbank, een kaart op de bijrijdersstoel, dat soort werk. Wat kleine stickertjes op de achterruit (bobbejaanland etc) doen het ook altijd goed. Ook een leuk detail: antenne dr op, kun je zo maken van een kwasthaar.

Nog iets waar ik altijd enorme meningen over hebt maar wel altijd een roepende in de woestijn zal blijven: hou op met autootjes maken met draaiende wielen, wie met autootjes wil spelen koopt maar matchbox, maar zet in plaats daarvan sturende voorwielen in automodelletjes. Nouja, zolang iedereen die autootjes maakt dom, eigenwijs en geestelijk nog op de kleuterschool zit moet je maar zelf hier en daar de voorwielen schuin zetten voor een levendig straatbeeld.

RUNE

Met de beknopte uitleg van mij en de gevorderde versie van Floris (het finetunen) zal het zeker lukken om tot een topmodel te komen.  En het is vanzelfsprekend (en hier moet ik Floris bijtreden) om met voorbeeld van het echte model te werken (foto's e.d.).  En een van de belangrijkste dingen die ze mij vroeger op de kunstacademie geleerd hebben bij het modeltekenen is 90 % KIJKEN en 10 % TEKENEN, en dat geldt ook voor modelbouw.
Veel succes. :)

OlivierV

Zalig straatje zeg!
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan