Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Terminus

Gestart door RUNE, 24 juni 2021, 20:10:11 PM


Stedahult

Mvh. Steef

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Metpetergaathetbeter

je achtergrond(die er niet is) heeft verraden dat het wel om een stuk Modelspoor ging en niet die 1/1 Schaal Spoorwegbaan ;)

SuSke

die wil ik ook, dus graag een woordje uitleg en een tekeningetje  ::)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Val-Rikard


Stedahult

Citaat van: SuSke op 12 maart 2022, 22:34:44 PM
die wil ik ook, dus graag een woordje uitleg en een tekeningetje  ::)

+1
Mvh. Steef

RUNE

Citaat van: SuSke op 12 maart 2022, 22:34:44 PM
die wil ik ook, dus graag een woordje uitleg en een tekeningetje  ::)

Komt er aan Frans, Steef en ....
Ik zal een paar bouwtekeningen maken met een woordje uitleg (geef me een paar dagen  :) ) en zal ze hier posten.

RUNE

BOLLENSTAMPER - maken van een werkend exemplaar :
Benodigdheden :
- messingstrip/plaat van 0,2 a 0,3 mm dik
- ev. plasticard strips/plaat van 0,5/0,75/1 mm dik  (optioneel)
- messingdraad van 0,45 mm
- nikkel/zilverdraad van 0,33 mm (kan ook messing)
- messing tube van 1 mm buitendiameter en 0,5 mm binnendiameter
- soldeer
- secondenlijm
- tape

Knipsel43 by rudi nelissen, on Flickr

Bouw van onderdeel A : slinger

knip en vijl van messingstrip of plaat de slinger van de bollenstamper en soldeer hier 2 stukjes van 1 mm van de messingtube aan
maak nog een extra tube-stukje van 1 mm dit heb je later nodig bij het samenbouwen
Maak ook het gewicht van de slinger, hiervoor nam ik gewoon een stuk plasticard diameter 4 mm dik 1 mm, gaatje erdoor zodat het over de slinger kan schuiven vastzetten met secondelijm. (dit kan ook ev in messing)

Bouw van onderdeel B : stelarm

Boor in een stukje messing van 1x4 mm twee gaatjes van 0,5 mm, soldeer aan deze strip een stukje messingdraad van 12 mm lengte met een dikte van 0,45 mm
kijk nu of onderdeel A hier vlotjes overschuift (schuur eventueel de draad nog wat op, slinger moet vlot rond de stelarm draaien)
het extra stukje tube van 1 mm (A) mag nu over de stelarm geschoven worden tot tegen het messingplaatje met de 2 gaatjes en met een drupje secondelijm vastgezet worden.

Bouw van onderdeel C : bodemplaat

Dit onderdeel kan in messing of plasticard, 2 zijsteunen met bovenin een gaatje van 0,5 mm lijmen of solderen (naargelang van het gebruikte materiaal) op een bodemplaatje. maak ook nog 2 stukjes messingtube van 1 mm en knip een stukje draad van 0,45 mm diameter als as voor de stelarm ( neem 20 mm, teveel kan afgeknipt worden na het vastlijmen in de steunen)

Rest nu alleen nog het samenbouwen.  nadat de slinger over stelarm geschoven is kan je boven aan de stelarm een stukje tape kleven van 2 mm en fixeren met een druppel secondelijm (slinger schuift er niet meer af en het lijkt op een handvat)

Knipsel44 by rudi nelissen, on Flickr

Verder heb je nog een stukje nikkel/zilverdraad (of messing) nodig om wissel met de bollenstamper (onderste gaatje van de stelarm)te verbinden.  Is even zoeken naar de juiste stand voor het vastzetten.  Beweging van de stelarm (onderste gaatje) is ongeveer 1 mm
links en rechts van de as in de zijsteunen.

Ik hoop dat het duidelijk genoeg is. Als er nog vragen zijn hoor ik het wel, veel succes  :)


Cozzy

Wow, dankjewel voor het maken en delen van deze bouwtekening Rudi!
Misschien nog een close-up van het resultaat?

groetjes,
Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

SuSke

Bedankt Rudi, we gaan aan de slag.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Powered By Diesel

Knap werk. Een topbaan in wording!
running on heavy fuel

Stedahult

Bedankt voor het delen, zal er eens 5 gaan fabriken.
Mvh. Steef

Alan On Track

Bedankt voor dit verslag, ik ga er zo ook een viertal maken  ;D
Modelbouw is een kunst

just4fun

Lijkt mij iets om in ons boekske te zetten  ;)
Paul