Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Terminus

Gestart door RUNE, 24 juni 2021, 20:10:11 PM

Cedric

Knappe modelbouw  :D
Komt er ook een dieselmotor in ?

RUNE

Motor is al uitgebouwd, het wordt een lege ruimte met nog wat losse leidingen, motorsteunen en nog wat roestige rommel. :-\

RUNE

Gisteren roest en vuil aangebracht op de buitenzijde, nog enkele lagen en de buitenkant is klaar maar dit gebeurd nadat het onderstel is gemonteerd.  Hier moet ik trouwens nog aan beginnen een van de komende dagen.  Vandaag ga ik de binnenkant aanpakken, machinekamer en machinistencabin.
Alvast een foto-update :

IMG_20210817_205717 (002) by rudi nelissen, on Flickr

De absolute beginner

Jawel, we hebben er een Floris bij!

Cyriel

Michiel

Indrukwekkend... nu al reeds.

Je hebt het steeds over "lagen". Zou je snel en beknopt die lagen kunnen opsommen? Geen uitgebreide beschrijving, maar korte benoeming van elke laag? Dan kan ik me een beeld vormen van hoe je een dergelijk project plant. (Ik ben een wandelend drama als het op plannen aankomt).
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Jappy

Dat ziet er doeltreffend uit. Mooie recyclage van de oude Roco ook.
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

RUNE

Citaat van: Michiel op 18 augustus 2021, 10:46:19 AM
Indrukwekkend... nu al reeds.

Je hebt het steeds over "lagen". Zou je snel en beknopt die lagen kunnen opsommen? Geen uitgebreide beschrijving, maar korte benoeming van elke laag? Dan kan ik me een beeld vormen van hoe je een dergelijk project plant. (Ik ben een wandelend drama als het op plannen aankomt).

Even een kort overzicht van de lagen. Het aantal lagen varieert afhankelijk van het onderwerp, in dit geval zijn het er vele en dat komt omdat er hier in het model gesneden, geplamuurd en geschuurd werd. Kort gezegd het model werd aangepast.
Begonnen werd met een dun laagje spuitplamuur en dan licht opgeschuurd met fijn waterschuurpapier. Vervolgens een laag primer.
Hierna volgen de kleuren. Eerst een laagje geel buiten en 2  verschillende lagen roest binnen. Dan een 2de laagje geel buiten, maar dan met toevoeging van een beetje oud-wit om een verweerd geel te verkrijgen.  Vervolgens de koppen bovenop voorzien van 4 lagen roest (van donker naar licht). Hierna kon het afplakken van de strepen gebeuren. Dan het zelfde proces als met het geel maar nu met het groen. Hierna worden nog steeds met de airbrush op enkele plaatsen weer verschillende kleuren roest gespoten.
Na al deze lagen met de airbrush volgt de fijnafwerking met penselen.
Dit is het stadium waar we nu zitten,  dit proces zal ook gebeuren met de andere onderdelen zoals b.v. het onderstel. Wanneer dan later alle onderdelen samengevoegd zullen zijn zal alles nog afgewerkt worden met enkele laagjes stof (airbrush) en evntueel nog wat drybrush. En om dan finaal af te werken met een laagje vernis.

Alan On Track

Dat wordt prachtig. Dat soort locs maakt me altijd wel wat weemoedig. In Schaarbeek staan er altijd wel een aantal stellen compleet te verkommeren. AM75-stellen die graffiti verzamelen tot het bittere eind. Triest.
Modelbouw is een kunst

RUNE

Alle onderdelen gereed om te assembleren  :)

IMG_20210819_212455 (002) by rudi nelissen, on Flickr

Metpetergaathetbeter

misschien die wat achteraan plaatsen om de te grote afmetingen wat te verbergen ?

Michiel

#115
Als iets wat te groot uitvalt, is het beter om het vooraan te zetten, toch? Ik denk dan aan het diepteveld, en om dit te versterken.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Metpetergaathetbeter


RUNE

Als het vooraan groter lijkt en achteraan kleiner, dat heet perspectief  :D

RUNE

Bijna alle onderdelen samengevoegd, nu zien we alles in hetzelfde perspectief  :)
Loc naar het afstelspoor laten slepen.

IMG_20210820_101211 by rudi nelissen, on Flickr

IMG_20210820_101321 by rudi nelissen, on Flickr

IMG_20210820_101446 by rudi nelissen, on Flickr

59erke

Knap werk, misschien nog wat graffiti, vandalismesporen en wat overblijfselen van de originele beschriftingen .
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan