baanontwerp

Gestart door yves, 23 juni 2021, 18:31:23 PM

yves

Hallo,

blijkbaar kan ik geen bijlagen verzenden, ik zie de bijlageknop niet in bijlagen en andere opties.

Mvg,

yves

g][/url]ages.org/][/url]

yves

hallo,

hier een baanontwerp (nu enkel alle sporen en perspectief in bijlage) voor een kleine baan 272 x 122 cm.
Ik moet nog starten met de opbouw. Zou ik hiermee analoog of digitaal gaan?

Mvg,

SuSke

Welkom op het Forum Yves.

Of je digitaal dan wel analoog wil rijden, ligt volledig aan jezelf.
Misschien kan je ook even aangeven of je al locs hebt en of je 2 dan wel 3-rail gaat rijden. Ook daar zit een verschil in.

Bij 3-rail zijn de meeste nieuwe locs alleen digitaal te krijgen, bovendien hoef je je minder zorgen te maken over keerlussen en sluitende kopspoortjes.
Dus, rij je 3-rail, geen probleem en dan ga je bijna automatisch digitaal dankzij de verkoopstrategie van één groot merk  ;D ;D

Bij 2-rail wordt het een stuk complexer.
Analoog ga je een boel secties moeten maken en delen afzonderlijk schakelen, wat op zich wel een uitdaging is en uiteindelijk ook wel zal werken.
Digitaal is het eenvoudiger omdat je een heleboel minder harde scheidingen moet maken. Je hebt sowieso 2 keerlusmodules nodig (blauwe boog bovenaan, in je stijgspiraal) en een slimme schakeling voor het kopspoortje in je schaduwstation (wissel laten bepalen welke rails aansluiting geven).

Heb je al locomotieven? Neen, ga dan gelijk voor digitaal.
Over realisme voor een 2-rail of 3-rail baan ga ik me niet meer uitspreken. Ik heb van beide systemen al banen gezien die meesterlijk zijn afgewerkt en andere welke dat niveau helemaal niet halen. 't Is maar waar je handigheid ligt en hoever je wil gaan.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

yves

Dank u Suske,

ik heb nu 5 analoge stoomlocs en zou die dan laten digitaliseren als ik digitaal ga (bijkomende kost). Sowieso koop ik vanaf nu enkel nog digitale locs, die kunnen ook analoog rijden (ik heb nu een klein analoog grondovaaltje). De locs koop ik tweedehands, scheelt een slok op de borrel.
Ik zal 3-rail rijden met k-rail, en dus best voor digitaal gaan. Ik las dat digitaal duurder is maar gemakkelijker in aanleg (oa minder bedrading).
Wat je vermeld over keerlusmodules is zeer interessant, ik heb er geen benul van hoe de baan nu op te delen met keerlusmodules, elektrische wisselbedieningen, seinen (moeten op deze baan seinen of is dat enkel voor het oog), terugmeldingen etc... Ik sla soms tilt als ik er veel over lees.
Zou het simpel willen houden daar ik zinnens ben alles zelf te maken/aan te leggen, misschien moet ik tegen dan maar eens lid worden van een modelbouwclub?
Trouwens wat vindt je van het ontwerp?

Mvg,

SuSke

Citaat van: yves op 23 juni 2021, 19:55:14 PM
Ik zal 3-rail rijden met k-rail,...    .... keerlusmodules is zeer interessant, ik heb er geen benul van hoe de baan nu op te delen met keerlusmodules

Voordeel als je digitaal 3-rail gaat rijden is dat er geen keerlusmodules en speciale schakelingen nodig zijn.

Citeer
... Ik las dat digitaal duurder is maar gemakkelijker in aanleg (oa minder bedrading).

Dat hangt er allemaal vanaf wat en hoe je alles wil gaan aansturen. Normaal rij je digitaal met 2 draden van de centrale/controller naar de baan.
Maar dan komt het... hoe ga je de wissels bedienen en eventuele seinen.
Ge je er 'besturingsprogramma' op los laten, dan moeet dat wel weten waar welke treinen zijn, dus weer draden en kabels om dingen te melden aan de centrale.

Citeer
Trouwens wat vindt je van het ontwerp?

Een plan waar je zeker plezier mee kan beleven.
De kopspoortjes in het zichtbare stuk zijn een beetje aan de korte kant. Die zijn nu amper lang genoeg voor 1 wagon met een loc.
Ik weet ook niet wat je wil doen. Veel rondrijdende treinen of net lekker rangeren.

Laat me zeggen dat dit een mooi plan is om zelf te ontdekken wat je graag wil doen en om de kneepjes van de hobby in de vingers e krijgen.
succes.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

yves

Suske,

is reeds een voordeel dat er geen keerlusmodules/schakelingen nodig zijn.
De 2 kopspoortjes kan ik elk nog verlengen met een 2200 geeft wat meer ruimte, dat zal ik doen.

Mvg,

raf

Yves de truuk toen de firma's met digitaal begonnen was inder daad minder bedading

maar een wissel of een sein moet je nog steeds aansluiten en blokken moet je ook nog defigneren zelfs als je digitaal rijd

mooi ontwerp voor de oppervlakte die je hebt

gr raf 

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

svvander

Hele leuke baan. Ik heb maar enkele praktische bedenkinge,: 122cm diep, ga je deze tegen een muur plaatsen? Hou er rekening mee dat je nog vlot aan de achterste sporen moet kunnen. Ik zou ook iets meer ruimte naast de sporen aan de randen voorzien. (Voor het geval een trein ontspoort... ge wilt 'm niet van uw tafel zien donderen).
Tot slot, je zit met een half tussenverdiep door je helix. In het middenstuk ga je ruimte genoeg hebben om overal vlot aan te geraken op je 2de verdiep, maar achteraan rechts gaat heel moeilijk worden denk ik, tenzij je er langs rechts makkelijk aan kan.

Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

yves

Sven

de tafel komt tegen een muur achteraan maar ze wordt op (vergrendelbare) wielen gemonteerd om ze naar voor te kunnen rijden in geval nodig.
De 272 cm is tot de uiterst mogelijke cm benut, ik zal aan de zijkanten een antivallat moeten aanbrengen. Vooraan kan ik ze breder maken en achteraan staat ze tegen de muur.
In het midden van de helix komt een ruim kruipgat en om rechts achteraan ergens aan te kunnen laat ik alle zijkanten open.
Ik ga ze ook redelijk hoog maken, misschien 1 meter, zodat ik er makkelijk onder kan kruipen.

Mvg,


svvander

Slim gezien! Dan zal het zeker wel lukken. Hou ook rekening met eventuele scenery... niet te vol duwen (een fout dat ik ook al veel gemaakt heb: gelukkig enkel maar bij het tekenen :-) )
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

yves

Sven,

waarom niet te vol met scenery, omdat ik er niet meer aan zou kunnen?

Mvg,

svvander

Omdat je ook al vrij veel spoor liggen hebt. Dan gaat het heel druk worden. Het leuke is dat je dan wel kan werken op details.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

yves

Sven,

het zal om de details gaan en zo blijft het overzichtelijk.

Mvg,

svvander

Ik volg het graag mee op. Post regelmatig maar foto's. Ik ben ook nog aan het meten en plannen en doen. Momenteel bezig met een klein baantje (is allemaal nieuw voor mij, dus veel proberen en herbeginnen).
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be