baanontwerp

Gestart door yves, 23 juni 2021, 18:31:23 PM

yves

waar plaats ik best (voor)seinen (antieke met klaparmen)?

yves


mark7758

Een tekening helpt meestal wel.
Maar voorseinen staan op remweg voor het inrijsein. Gemiddeld is dat 100 meter per 10km/h aan snelheid.
Dus 80km/h = 800 meter afstand tussen voorsein en inrijsein.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

yves

 ik heb in mijn vorige mails de plans toch meegestuurd?

Havoc

Citaat van: mark7758 op 15 november 2021, 14:27:41 PMMaar voorseinen staan op remweg voor het inrijsein. Gemiddeld is dat 100 meter per 10km/h aan snelheid.
Dus 80km/h = 800 meter afstand tussen voorsein en inrijsein.

Neem 90km/h, dat telt iets gemakkelijker. Dat is dan 900m of 10 echte meter in 1/87.....
Met vakantie voor onbepaalde duur.

yves

Kan men dit op het plan aanduiden mss?

mark7758

In jou baanplan zitten die voorseinen eigenlijk altijd in de tunnels.  Sorry.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

yves

bedankt maar ik bedoelde eigenlijk de plaatsing van de seinen (en eventueel voorseinen) op de 3 plannen.
Ik ga voor de antieke met uitklap armen.
Hoe weet je trouwens dat er tunnels gaan komen, ik kan toch ook alle sporen zichtbaar laten?

yves


yves


doomslu

Yves, wat zou je eigenlijk willen?
Stel de vraag nog eens iets duidelijker.
Gaat het trouwens om Belgische seinen?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

yves

op 8 november zijn mijn sporenplannen gepost in 3 niveau's, het gaat vooral om het onderste niveau, op de 2 hogere niveau's zal het aantal seinen beperkter zijn.
Ik heb Duitsland tijdperk 3 voor ogen, dus rechts rijden en seinen rechts van de baan.
Ik ga voor vormseinen met uitklapbare armen en k-rails.
Er is veel te lezen over blokseinen, voorseinen en seinen maar ik ben de bomen door het bos wat kwijt.
Op het onderste niveau zullen seinen moeten geplaatst worden om het er wat realistisch te laten uitzien en evt automatisch rijden mogelijk te maken?
De vraag is nu: waar plaats ik deze het best, dus bij in- en uitrijden station, rangeren, langs de baan etc.
Is mss wat vaag omschreven maar ik reken op de know-how en inzichten van de forummers.



efl045

Citaat van: yves op 22 november 2021, 08:26:21 AM
...en evt automatisch rijden mogelijk te maken?
Als je digitaal rijdt zijn seinen pure versiering en helemaal niet nodig om automatisch te rijden.
Rij je analoog dan kun je seinen die de baanspanning afschakelen gebruiken om te automatiseren.

Herwig

#43
     
". . . . .De vraag is nu:     waar plaats ik deze het best, dus bij in- en uitrijden station, rangeren, langs de baan etc.. . . . ."  (citaat)

VGB / Miba - boek   'Signale'  , exact wat je nodig hebt     >

            https://www.google.com/aclk?sa=L&ai=DChcSEwicjOe2g6z0AhUOz3cKHdjKBbEYABAjGgJlZg&sig=AOD64_3raTU282QdT1FzvBdZigjIqFen5A&adurl&ctype=5&ved=2ahUKEwi4kNe2g6z0AhUFrKQKHcydBS8Quxd6BQgBENcC
Signale und Tafeln im Modell:         Standorte und Einbau, Anschluss, Antriebe und Schaltungen

> 'k Weet wel wat over ketelwagens en ander goederenmaterieel van de DR, de latere DB en DB-Europ.   Maar over het Duitse seinwezen, noppes .

yves

thx maar kan een helpende hand me dit eens op de plannen visualiseren, ik ga digitaal rijden doch dat wil niet zeggen dat de seinen niet zo werkelijkheidsgetrouw moeten staan, ze moeten toch ook werken?