Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

SignalPilot en ECoS aansturen seinen

Gestart door Belgaboy, 23 juni 2021, 16:44:17 PM

Belgaboy

Ik heb mij onlangs een signalpilot (SiPi) aangeschaft en wil daarmee enkele Zwitserse seinen aansturen. (Met 3 en 4 leds)
De gewenste seinen zijn beschikbaar in de lokprogrammer en het opstellen van het aansluitschema is dan ook kinderspel.
Maar....hoe kan ik nu deze seinen aansturen via de ECoS? Bij accessoires is er geen enkel Zwitsers sein beschikbaar als icoontje.

Iemand raad?
ESU ECoS 2.1, iTrain.

SuSke

Ik ga misschien vloeken in de kerk, maar 'niet gehinderd door enige kennis rond seinen in een Ecos', is er als "work-around" geen sein beschikbaar dat een gelijkend lichtbeeld heeft? vb. een Duits sein dat hezelfde aantal lampen heeft maar een andere configuratie. Ik zou in die richting zoeken of anders zoeken naar een download van iconen...
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

ramdani

seinen rechtstreeks aansturen met iTrain, doe ik ook met mijn Belgische seinen, alleen het adres programmeren met je ecos;

mvg,
Michel
c+k-rail/weichen walter flexrail met Roco z21 start,Digikeijs decoder en terugmelding,iTrain
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=71005.0

Belgaboy

Citaat van: ramdani op 23 juni 2021, 17:46:10 PM
seinen rechtstreeks aansturen met iTrain, doe ik ook met mijn Belgische seinen, alleen het adres programmeren met je ecos;

mvg,
Michel

Je moet die toch ook via de ECoS kunnen bedienen eer ze gaan werken in iTrain. In iTrain zijn de types seinen die ik wil gebruiken inderdaad aanwezig maar ik heb geen idee hoe je dan de connectie maakt tussen je seinen en de seinen in iTrain...
ESU ECoS 2.1, iTrain.

ramdani

#4
Citaat van: Belgaboy op 23 juni 2021, 17:52:33 PM
Je moet die toch ook via de ECoS kunnen bedienen eer ze gaan werken in iTrain. In iTrain zijn de types seinen die ik wil gebruiken inderdaad aanwezig maar ik heb geen idee hoe je dan de connectie maakt tussen je seinen en de seinen in iTrain...

neen, mijn seinen werken enkel met iTrain, alleen de decoder (dr4018) heb ik zijn beginadres gegeven met de z21-app; de seinbeelden en bijhorende adressen doe je in iTrain;
kijk is in de handleiding van de SignalPilot op pag.32, punt 9;

mvg,
Michel
c+k-rail/weichen walter flexrail met Roco z21 start,Digikeijs decoder en terugmelding,iTrain
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=71005.0

RobVille

#5
Hoi,

In iTrain ga je naar "schakelbord editor". Daar maak je de keuze voor het Zwitserse sein dat je wil hebben en plaats dit in het grid. Dan ga je de eigenschappen (Dubbelklikken) van dit sein invullen.  Vervolgens ga je terug naar de normale layout. Als je nu de cursor op het sein voor een aantal tellen plaatst, dan zie je vanzelf de verschillende aspecten te voor schijn komen in een popup venster en kun je de gewenste seinbeelden kiezen.

Groetjes,
Rob
Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction

Belgaboy

#6
Dank je voor de reacties.
De instelling via het schakelbord in iTrain is mij bekend. Ik heb dat ooit werkend gekregen voor een eenvoudig bloksein maar toen was het sein ook ingegeven in de ECoS.
Het Zwitserse sein (4 leds) dat ik wil gebruiken is zowel gekend in de lokprogrammer als in iTrain. Ik neem aan dat je dan de gegevens vanuit de lokprogrammer overneemt in iTrain.
Sein(en) kunnen dan niet bediend worden via de ECoS maar reageren wel op wijzigingen uit iTrain.
Ik hoop dat ik het correct heb.  Ga het deze week nog testen.
ESU ECoS 2.1, iTrain.

RobVille

Voor mij is dit ook nieuwe kost. Ik ga er in ieder geval vanuit dat je de SignalPilot gewoon moet aansluiten op de ECoS. Instellen van de SignalPilot doe je, zoals je reeds vermeld hebt, met de LokProgrammer. Op YouTube heb ik een filmpje (https://www.youtube.com/watch?v=_SiCit-Z9_g) gevonden met eenvoudige uitleg. Bij het programmeren in de Programmer kies je niet voor het icoon "Decoder" maar voor "Signale". Deze heeft een iets andere manier om adressen toe te kennen. Nu begeef ik me op glad ijs. Bij het programmeren ga je uit van de aantallen LED's in een seinkop. Stel je gebruikt in de output 7 LED's, dan kun je de effecten per LED instellen en het geheel een eigen adres geven. Dit adres kun je nu gebruiken om het seinbeeld in de ECoS weer te geven. iTrain zal vervolgens dit adres(sen) gebruiken bij het aansturen van dit sein.

Groetjes,
Rob
Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction

Belgaboy

#8
Hoi Rob,

Ik begrijp je werkwijze maar wat me nog niet duidelijk is , is hoe je de correcte adressen in iTrain invoert.

Via de lokprogrammer zijn de adressen bv (20, 21 en 22 voor een vier led sein) maar in iTrain is de adresindeling opgemaakt in 1.1, 1.2, ... (blokken van 8 adressen)
Komt adres 20 dan overeen met 3.4? of zie ik het totaal verkeerd?
ESU ECoS 2.1, iTrain.

ramdani

je ziet het verkeerd, je verwart terugmelders met accessoires,
je kan gewoon de adressen van je lokprogrammer overnemen;

mvg,
Michel

c+k-rail/weichen walter flexrail met Roco z21 start,Digikeijs decoder en terugmelding,iTrain
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=71005.0

Belgaboy

Ik heb 16 wissels die de adressen 1 to 16 hebben. In ITrain zijn dat dan adressen 1.1 tot 1.8 en 2.1 tot 2.8.

Hoe krijg ik dan adres 20 in iTrain? Ik kan dat niet rechtstreeks ingeven.
ESU ECoS 2.1, iTrain.

ramdani

#11
je kan dat wel rechtstreeks ingeven, kijk maar, mijn sein heeft adres 17 tot en met 21 en zo staat het ook in iTrain:



en al de rest staat er ook met hun adres:



er zal iets niet goed staan in het volgende scherm:

c+k-rail/weichen walter flexrail met Roco z21 start,Digikeijs decoder en terugmelding,iTrain
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=71005.0

Belgaboy

Ik denk dat ik het gevonden heb:



Onder voorkeuren heb je zeker de accessoire-adressen ingesteld als standaard?
Ik had daar 8 staan vandaan de adressen 1.1 tot 1.8
Nu ik het op standard heb gezet kan ik inderdaad rechtstreeks het adres 20 ingeven.

Morgen ga ik alles eens aansluiten en testen maar alvast bedankt voor de geniale tip...bespaart me een hoop zoekwerk.
ESU ECoS 2.1, iTrain.

ramdani

ja, dat moet op standaard staan   8)

succes met het testen,

mvg,
Michel
c+k-rail/weichen walter flexrail met Roco z21 start,Digikeijs decoder en terugmelding,iTrain
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=71005.0

Belgaboy

#14
Vanmorgen verscheidene tests gelopen met verschillende SBB seinen (4-led, 3-led, voorsein) en alles werkt zoals het hoort nu. Ik kan elk gewenst Zwitsers seinbeeld aansturen vanuit iTrain.
Bedankt voor de gouden tip Michel!
Ik vind het wel jammer dat deze SBB seinen nog niet zijn opgenomen in de ECoS zelf maar misschien komt dit nog in de toekomst ??

ESU ECoS 2.1, iTrain.