Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Orient express

Gestart door Peter, 23 juni 2021, 09:27:54 AM

Peter

Prachtig beelden op het VRT nieuws van de Orient Express gisteren avond
Met vriendelijke groeten
Peter

dieselfreak

#1
Ook op youtube intussen heelwat filmpjes over het bezoek aan België van de trein der treinen:

https://www.youtube.com/watch?v=i9qljnRp00k

https://www.youtube.com/watch?v=3_u0ojQxQB4

https://www.youtube.com/watch?v=WHtMqQKt9aY

MC

Metpetergaathetbeter

#2

dieselfreak

#3
Het mag al eens meezitten in het leven. :D
MC

doomslu

En zelfs een propere Belgische loc!  :D
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *


59erke

Wel een rare combinatie, die oude rijtuigen met dan zo een moderne lineas loc ervoor   :-\
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

De absolute beginner

Citaat van: 59erke op 23 juni 2021, 12:21:46 PM
Wel een rare combinatie, die oude rijtuigen met dan zo een moderne lineas loc ervoor   :-\


Ja, iets als een type 12 of een type 1 was mooier geweest. Maar ik denk niet dat die nog kunnen rijden.
En ik vrees dat er niet al te veel plaatsen zijn onderweg waar ze nog kolen en water kunnen laden. Ze zouden nog een halve goederentrein moeten meesleuren, uitsluitend met kolen en water. Maar dat is niet te doen hé.

Cyriel

Michiel

Lineas is toch Frans, met hoofdzetel in Parijs dacht ik, materieel ingeschreven in Duitsland, en toch helemaal niet Belgisch?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Geert

In dat tijdperk nog geen graffiti op de rijtuigen  ;)

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Metpetergaathetbeter

die zullen wel wat MEER beveiligd worden dan de doorsnee personenrijtuig

Havoc

Wat mij opviel waren de draaistellen onder de rijstuigen. Dit lijken moderne types of zie ik dat verkeerd?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

doomslu

Citaat van: Michiel op 23 juni 2021, 12:42:30 PM
Lineas is toch Frans, met hoofdzetel in Parijs dacht ik, materieel ingeschreven in Duitsland, en toch helemaal niet Belgisch?

B-Cargo, dan B-Logistics en dan Lineas. Belgisch!  ;)

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

mardig23

Citaat van: Michiel op 23 juni 2021, 12:42:30 PM
Lineas is toch Frans, met hoofdzetel in Parijs dacht ik, materieel ingeschreven in Duitsland, en toch helemaal niet Belgisch?

Lineas is van oorspong Belgisch, en de hoofdzetel is nog steeds in België.

De grootste aandeelhouder is Argos Wityu, een Franse Private Equity.
Mvg Karl

Metpetergaathetbeter

Citaat van: Havoc op 23 juni 2021, 12:56:24 PM
Wat mij opviel waren de draaistellen onder de rijstuigen. Dit lijken moderne types of zie ik dat verkeerd?
De meeste rijtuigen werden in Oostende opgeknapt door de CIWL-werkplaatsen, terwijl de rest in de Hansa-rijtuigenfabriek in Bremen . De renovatie werd uitgevoerd met enkele technische aanpassingen, om te voldoen aan de hedendaagse veiligheids- en comfortwensen, zo werden de restauratierijtuigen uitgerust met moderne keukens.

Ze zijn ook voorzien van airconditioning, wat in 2017 zelfs in de slaaprijtuigen werd geïntroduceerd. In het midden van de jaren 2000 werden de originele draaistellen veranderd in gloednieuwe om hogere snelheden te bereiken (160 km/u in plaats van 140 km/u).