Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

NMBS ontwaardingstoestel?

Gestart door Alan On Track, 22 juni 2021, 20:30:09 PM

Alan On Track

Hallo iedereen,

Ik was mijn oude foto's aan het opruimen toen ik dit merkwaardige toestel tegenkwam. Ik heb het gefotografeerd in 2011 bij iemand thuis als ik me niet vergis, en de vorm intrigeert me. Kan iemand me hier wat meer over vertellen? Was dit een soort ontwaardingstoestel? Waar/ wanneer werd dit gebruikt? Leuk dingetje om in model na te bouwen in elk geval  :)

Alvast bedankt

modeltreinen 273 by Alan Jockmans, on Flickr
Modelbouw is een kunst

Rangeerduivel

#1
Citaat van: Alan On Track op 22 juni 2021, 20:30:09 PM


ontwaardingmachine?
nee integendeel
Ik meen mij te herinneren dat de loketbediende er blanco (roze) coupons (vervoerticket) in stak om ze te bedrukken met blauwe inkt.
Je ziet trouwens zo'n coupon klaar zitten onderaan in de machine
De treinwachter knipte op zijn beurt een rond gaatje in de 'coupon'...

;)

De absolute beginner

Ha, ik denk (zo goed als zeker) een "chustermachine" (ik weet de juiste schrijfwijze niet), inderdaad om coupons te drukken. Ik heb zo'n spel eens gezien in 't treinmuseum in Schaarbeek, en met men interesse voor "ouden brol" weet ik het nog goed (ik was nochtans maar 6 of 7 jaar).

Cyriel

Metpetergaathetbeter

inderdaad voor de juiste coupons te stampen .....

E49memling

#4
Naast zo'n apparaat stonden grote bakken (in grote stations) of kleine ( in kleine stations). In die bakken stonden kleine metalen matrijsjes(-ik zal het stempels noemen-) waarmee het ticket werd gedrukt. Het werd vooraan in de gleuf gestoken, en met een stevige slag bonkte die op het (edmonson)-kaartje die dan uit het apparaat kwam. Tevens drukte die een aantal gegevens de prijs van het ticket, (misschien nog meer, maar dat weet ik niet) op een rol, achteraan het toestel. die rol gebruikten ze dan om achteraf de opbrengst uit te rekenen.
Het apparaat op de foto is niet compleet, het handvat waarmee het ticket 'geslagen' werd, is er niet aan.
Ik heb hier een fotootje van zo'n kaartje van 1972, maar ik weet niet hoe ik het hier kan posten...

Rangeerduivel

#5
Citaat van: E49memling op 25 juni 2021, 21:45:54 PM
Het apparaat op de foto is niet compleet, het handvat waarmee het ticket 'geslagen' werd, is er niet aan.
Ik heb hier een fotootje van zo'n kaartje van 1972, maar ik weet niet hoe ik het hier kan posten...

Jouw uitleg klopt volledig Walter, er ontbreekt een onderdeel dat het apparaat er deed uitzien als een Jackpot (éénarmige bandiet)! ;D

Ik wil jouw foto hier wel op gooien als je'm stuurt naar rudyvanwayenberge @ gmail . com (spaties weglaten)

;)

Michiel

Zoek met de term "Schuster" (uitvinder) op internet en je krijgt een mooie lijst van links (respectievelijk fotos) naar dit toestel.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

E49memling

Citaat van: Rangeerduivel op 26 juni 2021, 07:24:23 AM
Citaat van: E49memling op 25 juni 2021, 21:45:54 PM
Het apparaat op de foto is niet compleet, het handvat waarmee het ticket 'geslagen' werd, is er niet aan.
Ik heb hier een fotootje van zo'n kaartje van 1972, maar ik weet niet hoe ik het hier kan posten...

Jouw uitleg klopt volledig Walter, er ontbreekt een onderdeel dat het apparaat er deed uitzien als een Jackpot (éénarmige bandiet)! ;D

Ik wil jouw foto hier wel op gooien als je'm stuurt naar rudyvanwayenberge @ gmail . com (spaties weglaten)

;)
Dank je. Ik heb het doorgemaild. 'Ergens' heb ik nog een doos met tientallen van die oude ticketjes, allemaal van die periode -van zo'n kleine 50 jaar geleden dus-, maar dat 'ergens' is een beetje het probleem, na 4 verhuizingen in die tijdspanne...

De absolute beginner

Citaat van: E49memling op 25 juni 2021, 21:45:54 PM

Het apparaat op de foto is niet compleet, het handvat waarmee het ticket 'geslagen' werd, is er niet aan.


Ik dacht het ook al, maar ik was het niet zeker.

Cyriel

Rangeerduivel

Hier de door Walter (E49memling) gestuurde foto;


;)

Metpetergaathetbeter

geen geld om met de trein te rijden als je die prijzen vergelijkt a ja we verdienden ook minder  ;)

Metpetergaathetbeter

daar heb je tegenwoordig gene droge pistolet meer voor voor die waarde  ;)

E49memling

#12
Ook bijna 50 jaar geleden.
Grappige van het verhaal: Groot-Bijgaarden -> Schaarbeek kostte 12 Frank. De rit was van Gr Bijgaarden naar Bru Nd, daar overstappen naar een trein voor Schaarbeek, omdat er geen rechtstreekse treinen waren.
Een kaartje 50% Groot-Bijgaarden->Brussel Noord kostte 14 Frank.
Nog iets: Een kaartje 50% was 12 Frank, Volle prijs kostte 19 Frank.

SuSke

Citaat van: E49memling op 27 juni 2021, 13:17:44 PM
...
Nog iets: Een kaartje 50% was 12 Frank, Volle prijs kostte 19 Frank.

Dat verschil is er nog steeds. Je krijgt geen korting op het vast deel van de prijs. Aan de consument om te raden hoeveel dat bedraagt want verschillend per traject ;D ;D
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

E49memling

Citaat van: SuSke op 27 juni 2021, 20:12:36 PM
Citaat van: E49memling op 27 juni 2021, 13:17:44 PM
...
Nog iets: Een kaartje 50% was 12 Frank, Volle prijs kostte 19 Frank.

Dat verschil is er nog steeds. Je krijgt geen korting op het vast deel van de prijs. Aan de consument om te raden hoeveel dat bedraagt want verschillend per traject ;D ;D
Klopt. Of het nu verschillend is volgens het traject, weet ik niet. Destijds had je een vaste prijs voor het ticket, toen 5 Fr. Dus om te weten wat je prijs 50% was trok je die af van de volle prijs en telde weer bij bij her verminderd tarief.
Voorbeeld: ticket 121 Fr; 121-5=116; 116/2= 58 58+5= 63 Fr of prijs vol tarief +5 gedeeld door 2