Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Bedford TK

Gestart door treinbeginner, 22 juni 2021, 14:19:07 PM

treinbeginner

Hallo iedereen,

Een tijdje geleden een eerste poging gedaan om een vrachtwagen type Bedford TK te 3D printen in H0 (1/87) zoals deze in onderaanneming gereden heeft voor de NMBS.
De vrachtwagen werd eerst volledig in 3D getekend en daarna met een resin 3D printer geprint, geschilderd en werd ineens voorzien van voor- en achterlichten. Het model is gebaseerd op de laatste foto.
Nummerplaat en decals moeten nog toegevoegd worden.
Beste tevreden met de eerste poging.










Bron: Pinterest

Vriendelijke groeten,
Marc
 

Floris

knap ding zeg! volledig eigen tekenwerk ook?

Decapod

Sjiek zeg. Dat je er al in slaagt van dit te tekenen ...  :o
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

Metpetergaathetbeter

op FB zag ik hem ook al passeren, knap !

PietB


59erke

Knap werk, zo eentje zoek ik ook nog voor op mijn baan (maar dan in kleiner schaal N formaat)
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Val-Rikard


Metpetergaathetbeter

#7
eigenlijk de allerknapste Bedford ik in 1/87schaal zag ! Wat met de ruiten ?

evan

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

dani

Citaat van: 59erke op 22 juni 2021, 16:38:27 PM
Knap werk, zo eentje zoek ik ook nog voor op mijn baan (maar dan in kleiner schaal N formaat)
als je het kan tekenen in 3D, kan je het ook verschalen in 3D.
En dan hangt het af van de printere resolutie en kwaliteit.
Misschien eens vriendelijk vragen aan topicstarter, en wie weet is Marc nog van de slechtste niet ....  (ben ik bijna zeker van dat hij dat NIET is )
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

mahtoska1


PietB

Citaat van: dani op 22 juni 2021, 20:08:32 PM
als je het kan tekenen in 3D, kan je het ook verschalen in 3D.
Hele fijne details, zoals de spijlen rond de ramen zullen wegvallen als je ongeveer 55% verschaalt vermoed ik.
Eigenlijk weet ik het wel zeker.  ;)

treinbeginner

Hallo iedereen,

Bedankt voor de leuke reacties.

Citaat van: Floris op 22 juni 2021, 14:43:54 PM
knap ding zeg! volledig eigen tekenwerk ook?
Hoofdzakelijk eigen tekenwerk, de cabine zelf is losjes gebaseerd op een low-poly bestand, om een paar ruwe contouren van de cabine te hebben.

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 22 juni 2021, 17:28:36 PM
eigenlijk de allerknapste Bedford ik in 1/87schaal zag ! Wat met de ruiten ?
De ruiten, daarvoor dacht ik dunne plexi of verpakkingsmateriaal te snijden of te laseren.

Citaat van: PietB op 23 juni 2021, 01:23:20 AM
Citaat van: dani op 22 juni 2021, 20:08:32 PM
als je het kan tekenen in 3D, kan je het ook verschalen in 3D.
Hele fijne details, zoals de spijlen rond de ramen zullen wegvallen als je ongeveer 55% verschaalt vermoed ik.
Eigenlijk weet ik het wel zeker.  ;)
Inderdaad, helemaal met eens. Die spijlen aan de ramen zijn nu al best dun. Ik vrees dat er in N niet echt veel van overblijft...  :-\

Vriendelijke groeten,
Marc
 

evan

Een tip die ik kreeg een tijd terug van een bekende (bevriende, Mike Budde) modelbouwer die echt een kei is in autootjes maken:

https://www.youtube.com/watch?v=5mbo6RsNNXo
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Floris

Of het lukt met die raamspijlen in N is nogal afhankelijk van de printer, die hier op werk, een anycubic, maakt alles een fractie dikker dan de tekening dus dan kon het best weleens gewoon blijken te werken.

Verder nog een tip qua schilderbaarheid van de modellen: laat het randje van de velg tegen de band aan wat overdreven uitsteken, kan door het randje meer uit te laten steken en de band wat naar binnen te drukken. Hier zie wel wat ik bedoel denk ik:
renault screenshot2 by Floris Dilz, on Flickr
oogt in de 3D-tekening misschien niet zo mooi, maar je krijgt veel strakker geschilderde wielen.