Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Licht- en klankspelen

Gestart door eve, 20 juni 2021, 10:35:28 AM

raf

esu V4 en V5 omdat ik met ABC rem en eigenlijk is de V4 voldoende
F0 licht
F1 kabine verlichting die uitgaat bij vertrek
F2 schakelbaar derde lamp
F3 rangeer modus
en dat is het voor mij wat belangrijk is .
ik heb geen sound loks want ik word er horendul van als er meer dan 3 tegelijk met sound rond rijden.
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

evan

Leuk topic :)

Ik vul nog even aan uit ervaring van met Amerikaans/ Canadese treinen te rijden.  Heel veel zijn bijvoorbeeld ook met ESU uitgerust en dit standaard van Fabriek af.

Een functie die daar de laatste jaren standaard in zit is de "Full Throttle" functie.  Dat zie je ook op de site van ESU in alle sound files.  Deze staat op F9 en sound altijd op F8 (NMRA norm).
Nu die FT functie op positie 9 is een toffe feature voor diesel rijders.  De F9 ontkoppeld als het ware de motor van het geluid.  F9 actief en je geeft gas  (rijstappen) en het motorgeluid jaagt aan naar hogere versnelling.  Je zet F9 uit en de loc begint dan pas op te trekken.  Eens de loc op snelheid.  Zet je F9 weer aan en mindert de rijstappen.  Het toerental van het geluid daalt weer, maar loc bolt voort op zijn snelheid.   Zet je F9 weer uit dan vertraagt de loc weer. 
Dat geeft dus een echte realistische sound. 
Neem dit als voorbeeld met een 55/1800 of een class 66.

VET!
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

eve

Citaat van: raf op 21 juni 2021, 10:24:37 AM
esu V4 en V5 omdat ik met ABC rem en eigenlijk is de V4 voldoende
F0 licht
F1 kabine verlichting die uitgaat bij vertrek
F2 schakelbaar derde lamp
F3 rangeer modus
en dat is het voor mij wat belangrijk is .
ik heb geen sound loks want ik word er horendul van als er meer dan 3 tegelijk met sound rond rijden.

Het gaat hier over een gezocht evenwichtig huwelijk in de functies tussen licht en geluid.

eve

Citaat van: evan op 21 juni 2021, 11:16:06 AM
Leuk topic :)

Ik vul nog even aan uit ervaring van met Amerikaans/ Canadese treinen te rijden.  Heel veel zijn bijvoorbeeld ook met ESU uitgerust en dit standaard van Fabriek af.

Een functie die daar de laatste jaren standaard in zit is de "Full Throttle" functie.  Dat zie je ook op de site van ESU in alle sound files.  Deze staat op F9 en sound altijd op F8 (NMRA norm).
Nu die FT functie op positie 9 is een toffe feature voor diesel rijders.  De F9 ontkoppeld als het ware de motor van het geluid.  F9 actief en je geeft gas  (rijstappen) en het motorgeluid jaagt aan naar hogere versnelling.  Je zet F9 uit en de loc begint dan pas op te trekken.  Eens de loc op snelheid.  Zet je F9 weer aan en mindert de rijstappen.  Het toerental van het geluid daalt weer, maar loc bolt voort op zijn snelheid.   Zet je F9 weer uit dan vertraagt de loc weer. 
Dat geeft dus een echte realistische sound. 
Neem dit als voorbeeld met een 55/1800 of een class 66.

VET!

Dat kan een item zijn op één van de geluidsfuncties.

ERVIN

Leuk topic dit , ondanks ik wel enkele locs heb met geluid , speel ik veel meer met de verlichting dan met het geluid , wat ik in model nog mis is het volgende , iets wat ik vrij regelmatig zie in het grootbedrijf...

Dubbeltractie of treinschakeling ( U mag zelf kiezen) waarvan de laatste loc zijn witte lichten branden aan de kant van de wagons , voor de rest is geluid natuurlijk wel leuk  ,maar zoals Raf aanhaalde , eigenlijk kan je maar 1 loc met geluid op laten rijden.

Van D_Loc heb ik in het verleden onderstaande soundfile gekregen ( klik op het plaatje) , ook hier zoals Evan aanhaalt , motor gaat vol in de toeren maar de loc blijft nog even staan , net of hij veel moeite moet doen om zijn zware sleep in gang te krijgen.

Heljan Class 66 SOUND by Erwin Janssens, on Flickr

Rangeerduivel

Citaat van: ERVIN op 21 juni 2021, 15:21:32 PM
motor gaat vol in de toeren maar de loc blijft nog even staan , net of hij veel moeite moet doen om zijn zware sleep in gang te krijgen.

Dit kan je ook bekomen door de optreksnelheid (CV3) zo ruim mogelijk (meer dan waarde 220) in te stellen en dan aan te zetten met de rijregelaar op 'full throttle'   

;)

eve

Citaat van: ERVIN op 21 juni 2021, 15:21:32 PM
Leuk topic dit , ondanks ik wel enkele locs heb met geluid , speel ik veel meer met de verlichting dan met het geluid , wat ik in model nog mis is het volgende , iets wat ik vrij regelmatig zie in het grootbedrijf...

Dubbeltractie of treinschakeling ( U mag zelf kiezen) waarvan de laatste loc zijn witte lichten branden aan de kant van de wagons...

Welke loc of locs ?

Mvg, Erik.

ERVIN

Traxxen van Piko , 77/78ers van Mehano.

eve

Function mapping
Op een vrije plaats "rear light" of " front light" (afhankelijk van de stand van loc) ON maken gaat niet ?

Is nu wel niet direct de plaats om dit op te lossen... 8)

Mvg, Erik

Metpetergaathetbeter

Citaat van: ERVIN op 21 juni 2021, 15:21:32 PM

Dubbeltractie of treinschakeling ( U mag zelf kiezen) waarvan de laatste loc zijn witte lichten branden aa
da mag toch nie....

Rangeerduivel

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 21 juni 2021, 16:51:45 PM
Citaat van: ERVIN op 21 juni 2021, 15:21:32 PM

Dubbeltractie of treinschakeling ( U mag zelf kiezen) waarvan de laatste loc zijn witte lichten branden aa
da mag toch nie....

Er zijn ook treinbestuurders die het niet zo nauw nemen met de wet, zo éne heeft Erwin waarschijnlijk gezien...

;)
En nu terug on topic, voordat het weer afdwaalt...

SuSke

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 21 juni 2021, 16:51:45 PM
Citaat van: ERVIN op 21 juni 2021, 15:21:32 PM

Dubbeltractie of treinschakeling ( U mag zelf kiezen) waarvan de laatste loc zijn witte lichten branden aa
da mag toch nie....

kan wel, een dubbeltractie in rangeermodus.  ;D
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Havoc

Als ik nu echt eerlijk moet zijn... ik kan niet begrijpen dat je je daarmee bezighoudt. Als het belangrijker wordt dat piepje X op die plaats staat belangrijker wordt dan of het treinverkeer al dan niet steek houdt dan geef ik het op.

Heeft er zich iemand de vraag gesteld of op de doorsnee modelbaan een dubbeltractie in rangeermodus wel KAN voorkomen? Waarschijnlijk niet, maar we kunnen wel het juiste licht laten schijnen.

Er zijn hier precies veel managers die met treintjes spelen...
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Alberke

#28
Citaat van: Havoc op 21 juni 2021, 19:47:19 PM
Als ik nu echt eerlijk moet zijn... ik kan niet begrijpen dat je je daarmee bezighoudt. Als het belangrijker wordt dat piepje X op die plaats staat belangrijker wordt dan of het treinverkeer al dan niet steek houdt dan geef ik het op.

Heeft er zich iemand de vraag gesteld of op de doorsnee modelbaan een dubbeltractie in rangeermodus wel KAN voorkomen? Waarschijnlijk niet, maar we kunnen wel het juiste licht laten schijnen.

Er zijn hier precies veel managers die met treintjes spelen...
:D
Vooral veel tijd hebben, en misschien wat gefixeerd...
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Fred

Frederic