Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Licht- en klankspelen

Gestart door eve, 20 juni 2021, 10:35:28 AM

eve

De fabrikanten van decoders hebben hun best gedaan om de gebruikers een goed aantal functieplaatsen te bezorgen. Bij ESU bijvoorbeeld gaat het bereik van F0 tot en met F31. Dat zijn 32 verschillende mogelijkheden om via de decoder iets aan te sturen. Je moet al heel wat fantasie en kunde hebben dat te vullen bij een "stille" loc.
De situatie wijzigt grondig als je gaat spelen met geluid. Nog steeds bij ESU blijvend heb ik een geluidsbestand bekeken van een dieselloc. Alle functieplaatsen zijn netjes ingenomen door een brede waaier van brommen, grollen, piepen en kraken. Nu ja, ze zullen allemaal wel min of meer hun nut hebben.
En voor het licht ?
F0 (voorwaarts, achterwaarts) en F8 (Aux1[1]) zijn vrij voorzien. Met wat inzicht kun je ook het rangeersignaal bij F12 plakken.
Technisch gezien kan je dit verwezenlijken op een decoder met 2 uitgangen : Lf0 en Aux1.
Een decoder met die gaat tot Aux13 is absoluut niet nodig.
Het geluid gaat over twee draadjes naar de luidspreker. Punt.
Daarbij komt dat de lichtfuncties ergens verloren staan in het geluidspak : F0, F8, F12...
Met behulp van een Lokprogrammer kun je dat allemaal aanpassen, verplaatsen en verschuiven. In de optiek van de fabrikant heeft iedereen toch 1) een Lokprogrammer en 2) kan er nog mee werken ook.

Wat denk je van deze indeling ?

F0   Licht

F1   Geluid aan/uit (schijnt zo te zijn bij de meeste fabrikanten)
F2   Signaalhoorn

F3 t/m F12    Lichtsignalen

F13 t/m F31   Geluid (je moet dan keuzes maken)

Ik meen dat dit veel evenwichtiger en overzichtelijker is : een goede verdeling tussen licht en geluid. En een goed gebruik van de mogelijkheden van een moderne decoder.

Mvg, Erik.


pandur

Niet te vergeten dat je lichtfuncties met sound kan combineren ! (of omgekeerd)
Zoals bij de soundfile deur open / toe kan je het cabine licht laten aangaan
Bij het inschakelen van de parkeerlichten , kan je de handrem horen op zetten , en omgekeerd .

Mvg , Eric
NMBS-DB / H0 2rail DCC - ABC / ECoS II 4.2.10 / ECo Boost /MC II / LokPro 5.2.2 (2.7.9)

Floris

Die combinatie van licht en geluid gebeurt al wel hoor, bij duitse stomers heb ik weleens de generator horen opstarten als je t licht aan doet bijvoorbeeld.
Maar goed, zit zelf dus met een wrakkige oude multimuis te rommelen hier en dan kun je niet zoveel met functies boven de 10 (in theorie komt de muis tot 20 geloof ik, maar das alweer onhandig gedoe met shift en niet goed zichtbaar op t schermpje). In de praktijk kan ik dan dus al niet bij de rangeerfunctie van geluidslocs. De remfunctie die ik weleens ben tegengekomen in een loc zat geloof ik op F19, denk dat die in de praktijk best handig is maar zo heb je dr niet veel aan. De boel opnieuw mappen met een multimuis, nouja uh.... ik sla even beleefd over.  :P
Wat ik wel grappig vond is dat de Moyse-rangeerloc van REE dus gewoon nauwelijks functies heeft. Gewoon motor aan uit, je kan kiezen tussen goed, moeizaam of uberhaupt niet starten, en verschillende toeterconcerten. In de praktijk een veel bruikbaarder ding voor een boerenlul als ik, want geloof dat alle functies onder de 10 zitten.

Wat ik me dan een beetje afvraag is of er dan wel mensen zijn die hele "toneelstukken" schrijven voor een computerbestuurde baan waarbij je alle geluiden gebruikt?
zegmaar kantine naast t spoor, licht in de kantine aan, koffiemachinegeluiden, geblaas, geslurp, een goeie boer, kopje weer op tafel, voetstappen, licht in de kantine uit, voetstappen op grind, daarna uit de loc geluiden van cabinedeur, cabinelicht aan, allerlei geluiden van deurtjes in de loc en ander gerommel, loc starten, compressor erbij etc, dan portofoongekraak met de treindienstleiding enzo, al die tijd heeft er nog niks gereden... ik denk dat t wel gaaf is, maar een beetje een specifieke hobby.

eve

Ik heb eens een workshop bijgewoond bij ZIMO.
Daar waren mensen aanwezig met Spoor 0 locs die exact dat deden wat jij nu beschrijft : het allerlaatste kuchje en zuchtje kon daar opgeroepen worden.
Maar een baan hadden ze niet. Om de loc aan bekenden te tonen werd dus daar de ganse opera afgespeeld tot de laatste akkoorden toe. Meer was er ook niet...

Ik voel zeer veel voor de REE Moyse - benadering : niet overdrijven.

Mvg, Erik

Floris

Citaat van: eve op 20 juni 2021, 12:06:47 PM
Ik heb eens een workshop bijgewoond bij ZIMO.
Daar waren mensen aanwezig met Spoor 0 locs die exact dat deden wat jij nu beschrijft : het allerlaatste kuchje en zuchtje kon daar opgeroepen worden.
Maar een baan hadden ze niet. Om de loc aan bekenden te tonen werd dus daar de ganse opera afgespeeld tot de laatste akkoorden toe. Meer was er ook niet...
ja, dan doet t me toch wel erg denken aan die speelgoed-politieauto's met 4 knopjes met geluiden en een stickertje "try me!" op de doos die je in de jaren 90 had. Maat van me en ik gingen na school altijd naar de speelgoedwinkel om te kijken of ze nog revell-zooi in de aanbieding hadden, wat dan niet zo was natuurlijk want alle afgeprijsde spullen hadden we al opgekocht met 3 maanden vooruitgevraagd zakgeld. Uit wraak voor het gebrek aan goedkope vliegtuigjes maar even langs de politie- en brandweerwagenafdeling en alle try me-knopjes indrukken en gauw naar buiten de winkel in een oorverdovend geraas achterlatend. We wisten natuurlijk inmiddels haarfijn welk knopje van welke politiewagen de meest langdurige takkeherrie gaf, dat mag duidelijk zijn.

overigens kocht je voor de prijs van een sounddecoder toen al 7 politiewagens ofzo. Alleen al daarom ben ik nooit echt overtuigd geraakt van geluidslocs, al heb ik dr inmiddels wel een handvol.

D_Loc

Citaat van: eve op 20 juni 2021, 10:35:28 AM
Wat denk je van deze indeling ?

F0   Licht

F1   Geluid aan/uit (schijnt zo te zijn bij de meeste fabrikanten)
F2   Signaalhoorn

F3 t/m F12    Lichtsignalen

F13 t/m F31   Geluid (je moet dan keuzes maken)

Ik meen dat dit veel evenwichtiger en overzichtelijker is : een goede verdeling tussen licht en geluid. En een goed gebruik van de mogelijkheden van een moderne decoder.

Mvg, Erik.



Zie daar het verschil in interesses, mij boeien al die lichtfuncties niet erg veel. Het afzonderlijk kunnen schakelen van front- en sluitverlichting is voor mij voldoende. Cabineverlichting is aardig maar als ik bijv. bij de 55'ers/1800 van B-Models mocht kiezen tussen cabineverlichting of verlichting in de motorruimte dan kies ik voor deze laatste. Bij Märklin versie is dit eenvoudig in te bouwen want daar is voldoende ruimte.

Ook ik gebruik een multimaus en kan dus ook maar 20 functies aanroepen. Met de nieuwste firmware kan je geloof ik tot 30 functies maar ik heb tot op heden nog niet de moeite genomen om deze te (laten) updaten.
Komt er voor nu in ieder geval op neer dat ik van mijn eigen Loksounds niet eens alle functies zelf kan bedienen ;D
De functies die mij niet boeien staan dus ook na F20 geprogrammeerd.
Ik heb ook nog een witte z21 maar die gebruik ik eigenlijk nooit als ik even een nieuwe loc of aanpassing aan een soundfile ga testen op de "laminaat" baan. Dat ding ligt dus al een aantal jaren opgeborgen.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

SuSke

Het wordt inderdaad moeilijk zonder een "programmer" en in bredere zin een "algemene programmer à la JRMI" of dergelijke.
Verschillende merk gebonden decoders en als je dan al het geluk hebt alleen maar ESU-decoders tegen te komen, dan staan ze allemaal anders geprogrammeerd.

Wat de functietoetsen betreft zijn er mensen die voor elke loc een lijstje hebben met wat waar zit.
Ik persoonlijk ben meer voor de gestructureerde aanpak en alle loc's op een gelijkaardige wijze "bestuurbaar" hebben.
Moet er alleen nog aan beginnen.
Mijn Lenz LH100 kan inderdaad 29 functie schakelen (dus ik ben er al 2 kwijt) en ik heb een meerderheid aan digitale locs zonder geluid.

Ik zou in deze dan ook voorrang geven aan lichtfuncties boven geluidsfuncties, en ik vermoed dat bij een goede programmering je enkele basis geluiden wel kan hebben bij de eerste 9 functie-toetsen.
Ook de rangeerfunctie met gehalveerde snelheid en dubbelzijdig wit licht (voor Belgisch materiaal) op de gebruikelijke F3 of F6.
Koppeling van bepaalde lichtfuncties met geluidsfuncties is handig en zeker niet te versmaden.

Belangrijk blijft dat er rekening moet gehouden worden met mensen die een beperkte aansturingsmogelijkheid hebben à la RocoMaus en mensen die zonder sound rijden.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Alberke

Beperkte aanstuurmogelijkheden?
Een PC heeft iedereen hier op het forum, tenzij ze in een internet café gaan zitten.
JRMI kan je downloaden.
Hardware: een Arduino met "motor shield", er zal wel een goede ziel of twee eens uitleggen hoe die te programmeren (staat zelfs k&k online)
Kostprijs: 1 appel en zelfs geen ei.
Leerkurve: zeker niet moeilijker dan prutsen met muizen
Mogelijkheden: the Sky.. enz
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Thommy

Het is idd wat je zelf belangrijkste vindt.
Persoonlijk lichten aan/uit, achterlichten schakelen, rangeerlichten en cabineverlichten zijn voor mij genoeg (en mss motorruimte)
Maar zoals ik reeds 2j terug aanhaalde met het MSM model van 2019, het aantal geluiden dat in die loc zit, vind ik erover. Overweg? Perronomroep? Heeft dat nog met de loc te maken? Het aantal dat in hun hld62 of de expo zaten waren al ruim voldoende voor mij

Maar dat zijn allemaal persoonlijke keuzes. Maar dat het logisch rangschikken erop vooruit mag gaan, zeker waar want soms zitten lichten ergens 'verstopt' tussen de geluiden
Greetz

Thommy

eve

Mijn dank aan iedereen die een reactie geplaatst heeft. Ze waren nuttig en ik pas mijn plan aan.

1. Er zijn blijkbaar zeer veel muizenissen in de digitale modelbaan-wereld : ik bedoel de RocoMaus en familie. Ik heb gisteren wat tijd doorgebracht met de handleidingen van het goede ding : zo beperkt zijn de aanstuur-mogelijkheden nu ook niet.

2. Zowel voor licht als voor geluid zijn er basisinstellingen die een zeer groot deel uitmaken van wat er werkelijk gebruikt wordt in de praktijk.

Daarom denk ik nu meer in deze richting :

F0 tot en met F10 : functies van zowel licht en geluid die je voor 95% nodig hebt.
- licht voorwaarts, licht achterwaarts
- geluid op en aan
- rood bijschakelen
- lokhoorn
- rangeersein
- remgeluiden
- cabinelicht
- afstelsein
- ...

F11 tot en met F20 : minder gebruikte functies
- aansturen van een eventueel 3de lamp
- compressoren
- noodsein
- perrongeluiden
- heuvelen
- ...

Boven F20 : de laatste piepjes en kraakjes.

Een decoder op deze wijze geprogrammeerd zou met veel minder inbreng van de gebruiker ingezet kunnen worden zonder extra programmeerwerk.

Mvg, Erik.

Thommy

Eve, daar kan ik me al veel meer in vinden.
vandaar dat ik ook de VBV HLD62 aanhaalde, daar zijn de zaken "beperkt", maar nog overzichtelijk vind ik persoonlijk.
Greetz

Thommy

eve

Citaat van: Alberke op 20 juni 2021, 14:12:13 PM
Beperkte aanstuurmogelijkheden?
Een PC heeft iedereen hier op het forum, tenzij ze in een internet café gaan zitten.
JRMI kan je downloaden.
Hardware: een Arduino met "motor shield", er zal wel een goede ziel of twee eens uitleggen hoe die te programmeren (staat zelfs k&k online)
Kostprijs: 1 appel en zelfs geen ei.
Leerkurve: zeker niet moeilijker dan prutsen met muizen
Mogelijkheden: the Sky.. enz

Hugo,

Wat je schrijft is niet verkeerd.
Ik heb ook een JMRI onder andere.
Maar de besluiten die je trekt kloppen niet of niet altijd.

Je lost het probleem op door de aanstuurmogelijkheden uit te breiden. Ik probeer de voorhanden zijnde mogelijkheden overeen te laten komen met de meest gebruikte functies.

Iedereen heeft een computer...
Een wijdverbreide misvatting is dat als je een computer kunt aanzetten, je er ook mee kunt werken...
Een JMRI aansluiten op de baan is niet moeilijk voor jou of voor mij, maar voor het overgrote deel van de "modelspoorders" een grote horde.
Zo simpel is het ook niet. De meesten haken al af bij "downloaden" en "install"...
Je gaat zeer ZEER licht over het koppelen aan een Arduino met "motor shield"...
Je rekent wel op anderen (goede zielen) om uit te leggen hoe je dit moet programmeren...
De prijzen zijn niet duur, maar dat is relatief...
En de leerkurve : daar ben ik het met u totaal oneens. Muizen zijn veel simpeler te bedienen.
Mogelijkheden : the sky... Blijven we maar met onze voeten op de grond. Het is eenzaam daar aan de top.

Dit is stof genoeg om er een apart draadje van te maken : in de context van mijn oorspronkelijke vraag past het amper.
Dus, Hugo, niet aarzelen, er is werk aan de winkel...

Mvg, Erik

Alberke

Citaat van: eve op 21 juni 2021, 09:06:20 AM
Citaat van: Alberke op 20 juni 2021, 14:12:13 PM
Beperkte aanstuurmogelijkheden?
Een PC heeft iedereen hier op het forum, tenzij ze in een internet café gaan zitten.
JRMI kan je downloaden.
Hardware: een Arduino met "motor shield", er zal wel een goede ziel of twee eens uitleggen hoe die te programmeren (staat zelfs k&k online)
Kostprijs: 1 appel en zelfs geen ei.
Leerkurve: zeker niet moeilijker dan prutsen met muizen
Mogelijkheden: the Sky.. enz

Hugo,

Wat je schrijft is niet verkeerd.
Ik heb ook een JMRI onder andere.
Maar de besluiten die je trekt kloppen niet of niet altijd.

Je lost het probleem op door de aanstuurmogelijkheden uit te breiden. Ik probeer de voorhanden zijnde mogelijkheden overeen te laten komen met de meest gebruikte functies.

Iedereen heeft een computer...
Een wijdverbreide misvatting is dat als je een computer kunt aanzetten, je er ook mee kunt werken...
Een JMRI aansluiten op de baan is niet moeilijk voor jou of voor mij, maar voor het overgrote deel van de "modelspoorders" een grote horde.
Zo simpel is het ook niet. De meesten haken al af bij "downloaden" en "install"...
Je gaat zeer ZEER licht over het koppelen aan een Arduino met "motor shield"...
Je rekent wel op anderen (goede zielen) om uit te leggen hoe je dit moet programmeren...
De prijzen zijn niet duur, maar dat is relatief...
En de leerkurve : daar ben ik het met u totaal oneens. Muizen zijn veel simpeler te bedienen.
Mogelijkheden : the sky... Blijven we maar met onze voeten op de grond. Het is eenzaam daar aan de top.

Dit is stof genoeg om er een apart draadje van te maken : in de context van mijn oorspronkelijke vraag past het amper.
Dus, Hugo, niet aarzelen, er is werk aan de winkel...

Mvg, Erik
99% mee eens  ;)
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Rangeerduivel

#13
Om in te pikken op de twee laatste posts;
Reeds meerdere malen ondervonden dat mensen die goed met een PC om kunnen gaan, het doodnormaal en logisch vinden dat iedereen (zelfs niet geschoolden) dat ook kunnen... ::)

Citaat van: Thommy op 21 juni 2021, 08:54:48 AM
vandaar dat ik ook de VBV HLD62 aanhaalde, daar zijn de zaken "beperkt", maar nog overzichtelijk vind ik persoonlijk.

dat klopt Thommy, maar als je er één (hebt zoals ik) die door Erik (Eve) onder handen is genomen is het helemaal de max,
het wordt van een budget-loc een loc met LSM-standaard! 8)

;)

Thommy

Citaat van: Rangeerduivel op 21 juni 2021, 09:57:05 AM
Om in te pikken op de twee laatste posts;
Reeds meerdere malen ondervonden dat mensen die goed met een PC om kunnen gaan, het doodnormaal en logisch vinden dat iedereen (zelfs niet geschoolden) dat ook kunnen... ::)

Citaat van: Thommy op 21 juni 2021, 08:54:48 AM
vandaar dat ik ook de VBV HLD62 aanhaalde, daar zijn de zaken "beperkt", maar nog overzichtelijk vind ik persoonlijk.

dat klopt Thommy, maar als je er één (hebt zoals ik) die door Erik (Eve) onder handen is genomen is het helemaal de max,
het wordt van een budget-loc een loc met LSM-standaard! 8)

;)

dan moet ik eens met Erik praten  :D
Greetz

Thommy