Fal LSModels en andere ertswagens

Gestart door Decapod, 19 juni 2021, 14:40:54 PM

Decapod

Weet iemand vanaf wanneer de Fal-wagens die LSModels uit tp III op het programma heeft staan voor dit jaar in het echt op de sporen kwamen? Het gaat om een setje van 2 Fal Esperance-Longdoz (nr. 32081) en 2 Fal Forges de Clabecq (nr. 32082) die binnenkort zouden uitkomen. Het zijn tp III-wagens, maar tp III is vrij lang. Waren ze voor 1958 al in dienst?
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

Metpetergaathetbeter

is dat niet te achterhalen als je oude foto's/filmpjes bekijkt daar U dit koos moet je daar mogelijks toch enige documentatie voor hebben niet ?

SuSke

Beide bedrijven zijn opgericht in de 2de helft van de 19e eeuw.
Kans dat die wagens dus voor 1958 gereden hebben is reëel, maar dan zullen ze brandschoon geweest zijn.

Er is een tekening te vinden in het archief van Floris Dilz die een datum van 1956 vermeld.

SVYWF 547881-547920  548019-548048 by Floris Dilz, on Flickr

en eentje met een datumvermelding 1955

SVYWF 547471-547504 by Floris Dilz, on Flickr
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Metpetergaathetbeter

#3
of net niet zoeken is weten hé https://www.fs160.eu/fiNeweb/Wconstruction/Fal/Fal.php doorschrollen en je vind gevraagde je zal de zaak wat moeten bestuderen

die 2de wagon is er ook een Franse die hier een aantal jaren dienst deed

Decapod

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 19 juni 2021, 14:49:51 PM
is dat niet te achterhalen als je oude foto's/filmpjes bekijkt daar U dit koos moet je daar mogelijks toch enige documentatie voor hebben niet ?

Nee, Peter, ik heb er nauwelijks documentatie over, vandaar dat ik het hier ook vraag. Ik moest ergens beginnen  :D ... en het forum blijkt weer maar eens de juiste plek. Ik heb al veel foto's en filmpjes zitten bekijken, maar het is nooit helemaal duidelijk of het wel over deze wagens gaat.
Dank je voor de link.

Frans, merci. Ik had eigenlijk al eens moeten kijken in het archief van Floris, maar dat was nog niet bij me opgekomen. Ze hebben dus wel degelijk voor 1958 gereden, al zullen het dan inderdaad wel heel propere wagons geweest zijn. Maar dat is niet erg. Hopelijk verschijnen ze met het juiste nr. en de juiste aspotten voor de periode waarin ik ze graag zie.
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

Floris

Heb hier een foto van een clabecq-wagen, fabrieksnieuw zo te zien, op het NMBS-nummerplaatje is het jaartal niet echt te lezen maar heb sterk het idee dat t laatste getal een 7 is, dus de wagen zou dan in 1957 zijn afgeleverd.
(en voor alle slimmeriken die dan roepen jamaar misschien wel 1947? dat type draaistel is pas in 1948 voor t eerst gebouwd http://drehgestelle.de/6/Y25_cfmcf.html)

Hoe het zit met de data op de esperance-tekeningen, die zijn op zn best een aanwijzing voor de datum van bestelling van die wagens denk ik qua dr zitten daar wel wat rare dingen in. Hier bijvoorbeeld voor een vrij ouderwetse wagen 1952...
SVYWF 546021-546062 by Floris Dilz, on Flickr
maar op deze tekening uit 1946 staat zo'n zelfde wagen. Of is het een vervolgserie? ik weet t niet... informatie over ertswagens is voor mij althans vrij mistig.
Schema des differents types de wagons - Esperance longdoz 1946 by Floris Dilz, on Flickr

conclusie wat mij betreft: tweede helft jaren 50.

Metpetergaathetbeter

dit laatste had ik met hetzlfde onderwerp ook gevonden !

Metpetergaathetbeter


Decapod

Thx, Floris. Als ik het goed heb gaat het over het type Nivelles 1950 of Enghien 1952 afgaande op die schetsen. Dan zal het inderdaad tweede helft jaren 50 zijn. Plausibel dus om achter een 25/26 te hangen.

Er waren nog heel wat andere types ook, maar die blijven nog obscuurder. Spijtig dat er zo weinig foto's van bekend zijn (buiten die uit de collectie van Frans Maes en Geert Nauwelaerts).
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

Metpetergaathetbeter

vroeger had men eigenlijk alleen oog voor loc's vandaar .....

Floris

Citaat van: Decapod op 19 juni 2021, 18:45:52 PM
Thx, Floris. Als ik het goed heb gaat het over het type Nivelles 1950 of Enghien 1952 afgaande op die schetsen. Dan zal het inderdaad tweede helft jaren 50 zijn. Plausibel dus om achter een 25/26 te hangen.

Er waren nog heel wat andere types ook, maar die blijven nog obscuurder. Spijtig dat er zo weinig foto's van bekend zijn (buiten die uit de collectie van Frans Maes en Geert Nauwelaerts).

Pas op, even geen dingen door elkaar halen, de tekeningen die ik postte zijn allemaal ouder spul, ging me alleen om de data op de tekeningen (tenzij LS models andere types ertswagens gaat maken)

SuSke

Ik zou persoonlijk ook niet afgaan op de datum op die schetsen om de ingebruikname vast te pinnen. Eerder zelfs een paar jaar later.
Deze schetsen zijn de eerste ontwerp schetsen waarna alle detailplannen voor de fabricatie ook gemaakt moesten worden en de meestergasten en ingenieurs hun licht moesten laten schijnen over de gebruikte materialen en afmetingen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Herwig

#12
" ... ik weet t niet... informatie over ertswagens is voor mij althans vrij mistig. ... "    ( citaat Floris )

Floris, als 't zelfs voor een  Ijzer- & Staal-specialist  als u,  troebel is, dan .....

Datering ertswagen type  "Dijle" ,  nog met plankenhouten remmershuisje  :
De historie van de (Belgische) remmershokjes in-het-algemeen,  is een lastige kwestie....
Werden die na WO2 nog wel nieuw geplaatst ?    Vooroorlogse exemplaren bleven wel nog een tijd aanwezig. Soms zonder deur, noch venster. .  Dan werden ze geleidelijk afgebroken en eventueel vervangen door een remmersplatform met reling.
In Duitsland waren de laatste remmers-huisjes in plaatstaal, alleszins niet meer in hout.

Floris

Nouja, zo'n specialist ben ik dus niet hoor, heb niet zo heel veel meer info dan wat er zo her en der op internet staat, het verschil is hooguit dat ik dat allemaal heb zitten downloaden en eens wat informatie naast elkaar heb gelegd... maar dan meestal alleen om erachter te komen hoe de boel er eind jaren 80 uitzag, dus bouwjaar van zo'n wagen is voor mij dan niet boeiend.
Wat betreft de data op de tekeningen, nouja, lijkt me meer een bedrijfs-materieelalbum (dus inventarisatie van wat men had) dan ontwerpschetsen, want zover ik weet werden die wagens gewoon door de fabriek ontworpen en min of meer vanaf de plank besteld, ze hebben bij allerlei bedrijven zo gereden... Het kan dus best zijn dat de tekeningetjes zijn gemaakt nadat de wagens waren geleverd.
Heb wel nog een échte ontwerptekening gevonden van een cockerill-ertswagen, een type dat alleen bij cockerill voorkwam en die tekening zal dus wel zeker ouder zijn dan de echte wagen:
wagon a minerai de 60T Cockerill-ougree 1951 origineel by Floris Dilz, on Flickr

Decapod

#14
Citaat van: SuSke op 19 juni 2021, 23:07:04 PM
Ik zou persoonlijk ook niet afgaan op de datum op die schetsen om de ingebruikname vast te pinnen. Eerder zelfs een paar jaar later.
Deze schetsen zijn de eerste ontwerp schetsen waarna alle detailplannen voor de fabricatie ook gemaakt moesten worden en de meestergasten en ingenieurs hun licht moesten laten schijnen over de gebruikte materialen en afmetingen.

Inderdaad, dan kan je dus veronderstellen dat wagen die gedateerd werden ergens begin jaren '50, waarschijnlijk eind jaren '50 rondreden.

@Floris: ik ben even in je archief gaan snuisteren. Daar vond ik die twee wagens die ik vermeldde (dus niet die op de tekeningetjes die je postte).

Op die laatste tekening die je postte, is ook een 'mise à jour' toegevoegd van 1956. De vraag blijft of het een aanpassing was naar bedrijfsstaat of een aanpassing in het ontwerp. Bij deze wagen lijkt het me eerder dat eerste, want het is er vermoedelijk één van een ouder, minder gesofisticeerd type.

Het beroep van remmer werd afgeschaft tussen 1933-1934, dus die wagens met remmershuisjes zijn waarschijnlijk ontwerpen van ervoor? Dat betekent dan ook dat de eerste schetsen die Floris postte zeer waarschijnlijk schetsen van een materiaalinventaris waren. Verklaart ook de beperktheid aan info die je erop vindt en de bedrijfnummers die erop staan. Er zijn wel wat foto's van te vinden, bv. deze van Hugo Nauwelaerts:

Espérance-Longdoz - Hg minerais 546.091P -1964-05-09 Chertal -  HN-357 by Geert Nauwelaerts, on Flickr

Zou wel eens handig zijn een beetje een lijst aan te leggen van die ertsbakken, want het zijn er zoveel dat je hoofd ervan gaat tollen ... .
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.