Er was eens...

Gestart door Dirky, 18 juni 2021, 15:19:15 PM

Moeten niet treingerelateerde posts worden gewist?

Met toestemming van auteur?
14 (35.9%)
zonder toestemming van auteur?
7 (17.9%)
mag het gezwets ongestoord doorgaan?
9 (23.1%)
moet het gezwets gestopt worden?
21 (53.8%)
geen mening
4 (10.3%)

Totaal aantal stemmen: 39

Stemmen gesloten: 03 juli 2021, 12:52:40 PM

Dirky

Er was eens dit forum, lang geleden, waar +90% van de bijdragen zinnig, interessant en aangenaam waren. In die tijd heb ik veel (bij)geleerd...
Over de jaren heen is die 90% zo sterk verminderd dat ik me hier niet meer thuis voel en bij deze mijn bijdragen alvast op 0 zet. Ik volg wel nog de onderwerpen van de mensen die echt iets doen i.p.v. er over te lullen.

Voor diegenen die verder nog interesse in wat ik soms doe – alhoewel dit n.a.v. mijn pensioen ook veel verminderd is - is er het Facebook gebeuren. Je zal er niet lezen wat ik deze middag gegeten heb maar nu en dan wel een creatie zien verschijnen...

modelbaanHO

Dirk, ik sluit me helemaal aan bij jouw gevoel.
Ik lees de bijdragen op het forum nog wel, maar al niet meer zo regelmatig als ik dat vroeger deed.
Zelf iets posten of reageren doe ik al een hele tijd niet meer en waarschijnlijk zal dat zo blijven (met deze uitzondering dan).
Er zijn een aantal mensen die modelbouwen op een zeer hoog niveau en dat hier ook tonen en dat kan ik nog altijd appreciëren.
Maar het merendeel van de bijdragen en vooral de commentaren en zinloze discussies... daar ga ik snel door.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Decapod

Dirk, hopelijk neem je het me niet kwalijk dat ik dat zeg, maar ik herinner me dezelfde discussie van een paar jaar geleden voor bij mij het licht even uitging. Het is heel begrijpelijk wat je aanhaalt. Ik erger me soms ook aan dat gejanhagel, maar misschien is het net jammer dat je niets toont, want zo verdwijnt die 90% waarvan je zelf deel uitmaakte ook, en dan is net de balans zoek. Dat is jammer voor het forum, maar misschien nog meer voor anderen die graag nog veel leren en dus graag kijken naar wat anderen doen/maken om er zelf motivatie uit te halen en eventueel zelf iets te tonen (denk maar aan Cyriel). Als er enkel nog die enkelingen overblijven die fantastische dingen laten zien, wordt de lat zo hoog gelegd - en daar kunnen die enkelingen helemaal niets aan doen; integendeel: ze willen dat hopelijk blijven doen - dat weinigen ook nog maar durven wat te laten zien. Dat is een zwaard dat langs twee kanten snijdt. Als jullie nu gewoon eens het één en ander laten zien, ook onaf werk, dan is dat evenwicht er vanzelf en dan verdwijnt het gezannik in het niks.

Anderzijds, 't is ook zomer, velen zitten buiten, anderen werken de laatste loodjes nog af voor de vakantie, nog anderen kijken naar het voetbal, ... . Dat zal er ook wel voor iets tussenzitten.

Misschien mag ik dat niet zeggen, maar is het niet meer een taak voor de mods om die zinloze discussies te modereren? Op lrpresse en het stummiforum gebeurt dat heel actief. Iedereen houdt zich eraan en de bijdragen zijn dan meestal ook heel interessant, al is er ook plaats voor geleuter, maar dan alleen aan de 'zinc'.

(Enfin, ik beloof bij deze plechtig dat ik mijn oude draad vanonder het stof vandaan haal. We zitten in de laatste rechte lijn van dit rotjaar. Daarna zal er wel plaats zijn voor gepruts. But, be gentle, please ...  ;) .)
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

Karel A.J.

Aub NIET verwijzen naar Facebook als alternatief! Dat al de z__k_rs en mietoeters en moppentappers maar naar Facebook trekken. Mij zullen ze daar niet zien, dus blijf aub hier posten, Dirk.

Ik ben hier nog niet zo lang, en heb nog niet zoveel gepost, om de simpele reden dat ik niet zoveel te vertellen heb. En hoe het vroeger was, dat weet ik al helemaal niet. Ik doe mijn best om te antwoorden waar ik denk iets te kunnen bijdragen - wat niet zo vaak voorkomt. Als ik ooit eens iets te tonen heb dan zal ik het wel tonen, ja.

En inderdaad, de verhouding tussen het aantal nuttige berichten en het totaal aantal berichten is bedroevend laag. (In noord-nederland spreekt men dan van de signaal-ruisverhouding, een term uit de (HF-)electronica). Maar dat lost men niet op door zelf niets nuttigs meer te posten.

Het meest storend vind ik dat er zelfs vanwege moderators van die totaal overbodige berichten komen in de trant van "goe bezig!" of "knap!" of "dit ga ik volgen!".

Floris

Tja, tis nooit goed, ben zelf afgetaaid van beneluxspoor omdat ik de kleuterjuf-moderatie daar zat was. Weinig behoefte om die hier geinstalleerd te zien worden...
Wil je meer leuke modelbouw zien op een forum, bouw wat leuks, zet t erop, zo simpel is het...

59erke

Citaat van: Karel A.J. op 18 juni 2021, 17:17:26 PM

Het meest storend vind ik dat er zelfs vanwege moderators van die totaal overbodige berichten komen in de trant van "goe bezig!" of "knap!" of "dit ga ik volgen!".

Die kleine woordjes kunnen ook een motivatie zijn om verder te doen met wat je laat zien. Als je iets laat zien waar jezelf trots op bent en niemand reageert met een positief berichtje dan zet dat ook een domper op je humeur.

Maar Dirk heeft wel gelijk dat er hier  de laatste jaren maar zeer weinig aan modelspoor projecten wordt getoond.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Klaas Zondervan

Citaat van: Floris op 18 juni 2021, 18:08:52 PM
... ben zelf afgetaaid van beneluxspoor omdat ik de kleuterjuf-moderatie daar zat was.
Ja, de moderatie daar is soms wel een beetje krampachtig. Heb er zelf ook wel eens aanmerkingen op gemaakt.
Voordeel van beneluxspoor is dan weer wel dat het plaatsen van plaatjes daar heel makkelijk is, dat mis ik hier wel. Voor mij een reden om de voortgang van mijn projecten alleen op beneluxspoor te tonen.

Alan On Track

Citaat van: 59erke op 18 juni 2021, 20:28:30 PM

Die kleine woordjes kunnen ook een motivatie zijn om verder te doen met wat je laat zien. Als je iets laat zien waar jezelf trots op bent en niemand reageert met een positief berichtje dan zet dat ook een domper op je humeur.


Mee eens, ik stoor me helemaal niet aan dat soort berichtjes, integendeel.
Modelbouw is een kunst

Havoc

Als het enkel modelspoor naar jouw gedacht mag zijn dan zeg ik: "doe de deur dicht en de wind van achter".

Sorry maar als "het niveau" niet naar je zin is dan is dat spijtig. Deze reactie komt bijna altijd van modelbouwers die er een heel hautain gevoel bij hebben. Awel.... spijtig genoeg halen 90% van de modelbouwers niet het niveau dat jij wil dat iedereen haalt. En omdat dit de reacties, zijn laten die 90% niets zien. Jij bent de uitzondering, niet de gemiddelde modelbouwer. En als je die 90% niet wil inspireren.... laat het dan zitten, ga ergens anders maar geef diegenen waarvoor modelbouw een hobby is en geen levenswerk niet het idee dat wat zij doen het niet waard is van gedaan te worden.

Veel plezier bij facebook. Start daar een groep met  anderen die ja knikken met al wat jij zegt.

Maar als we hier niet als een bende vrienden onder elkaar mogen omgaan omdat dat jouw idee niet is... wel, dan is dat jammer. Voor jou. Ik heb hier al mensen leren kennen die ook buiten het forum vrienden kan noemen. Omwille van de mensen die het zijn. Niet omdat ze mooie foto's laten zien. Maar omdat van al dat gezever, gelul, gezeik, gezaag en gekanker ik weet wat mensen het zijn. En dat is mij meer waard dan dat ze de juiste bomen op de juiste manier maken.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Floris

Citaat van: Klaas Zondervan op 18 juni 2021, 20:50:20 PM

Voordeel van beneluxspoor is dan weer wel dat het plaatsen van plaatjes daar heel makkelijk is, dat mis ik hier wel. Voor mij een reden om de voortgang van mijn projecten alleen op beneluxspoor te tonen.
Nou, zo makkelijk vind ik die plaatjesupload juist niet, krukkig gedoe plaatje voor plaatje en dan werkt t alleen op beneluxspoor zelf... Gebruikte m eigenlijk nooit.

Klaas Zondervan

Citaat van: Floris op 18 juni 2021, 22:06:31 PM
....krukkig gedoe plaatje voor plaatje ...
Ik kan wel zien dat je daar een poosje weg bent. Er is nu een nieuw versie waarbij je een hele rij plaatjes in één keer kan uploaden.

Floris

ow, nouja, vind t geen reden om terug te komen, sorry  :P

Michiel

#12
Jammer dat je er geen zin meer in hebt, Dirk. Je bent steeds een inspiratie voor me geweest, vanaf je aankomst hier met je Nederbrakel project. Ik hoopte een beetje dat je nu je Nederbrakel-project weer uit de kast zou halen, maar niet dus. Een Facebookaccount heb ik even gehad, maar DAAR erger ik me nu net echt aan de lege, zielloze "like"-kultuur. Ik ben er weer een jaartje weg.

Dat het hier een praat-cafe is, dat stoort me niet helemaal, en is een keuze. Ik lees wel tussen de off-topic bericht door, maar zoals gezegd zijn de on-topic berichten vrij schaars in verhouding. Als Belgisch modelspoorforum mag het aandeel "mijn modelbaan in wording, met rijdende Belgische treinen" echt wel hoger. Scenery, met in de spits een opbod hoe de mooiste rijhuisjes maken, is het centrale thema geworden als het om modelspoor gaat. Ieder zijn ding, maar met Belgische modeltreintjes rijden is hier wel een fait-divers geworden. En dat vind ik jammer. Maar ik pik de zeldzame on-topic bijdrages graag mee.

Dirk, bedankt voor de 10 jaar inspiratie en motivatie. Amuseer je op FB.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Val-Rikard

Citaat van: Havoc op 18 juni 2021, 21:31:34 PM
Als het enkel modelspoor naar jouw gedacht mag zijn dan zeg ik: "doe de deur dicht en de wind van achter".

Sorry maar als "het niveau" niet naar je zin is dan is dat spijtig. Deze reactie komt bijna altijd van modelbouwers die er een heel hautain gevoel bij hebben. Awel.... spijtig genoeg halen 90% van de modelbouwers niet het niveau dat jij wil dat iedereen haalt. En omdat dit de reacties, zijn laten die 90% niets zien. Jij bent de uitzondering, niet de gemiddelde modelbouwer. En als je die 90% niet wil inspireren.... laat het dan zitten, ga ergens anders maar geef diegenen waarvoor modelbouw een hobby is en geen levenswerk niet het idee dat wat zij doen het niet waard is van gedaan te worden.

Veel plezier bij facebook. Start daar een groep met  anderen die ja knikken met al wat jij zegt.

Maar als we hier niet als een bende vrienden onder elkaar mogen omgaan omdat dat jouw idee niet is... wel, dan is dat jammer. Voor jou. Ik heb hier al mensen leren kennen die ook buiten het forum vrienden kan noemen. Omwille van de mensen die het zijn. Niet omdat ze mooie foto's laten zien. Maar omdat van al dat gezever, gelul, gezeik, gezaag en gekanker ik weet wat mensen het zijn. En dat is mij meer waard dan dat ze de juiste bomen op de juiste manier maken.

Waarom weer een scheldpartij en een moddergevecht ? Dirk zegt gewoon dat het forum soms veel bla bla verkoopt en dat er soms weinig inhoudelijk over de actieve hobby te zien is.
Als er mooie dingen te zien zijn, op welk niveau dan ook, werkt dat voor mij inspirerend.

Havoc

Neen, het weer hetzelfde dat regelmatig weer terugkomt."Whaaaa.... jullie doen niet wat ik wil. Als jullie niet doen wat ik wil zoals ik dat wil dan ga ik weg en kunnen jullie mijn foto's niet meer zien. .."

Dit is een grote groep mensen met allemaal verschillende ideeën en visies. En als je er niet mee omkan dat dat het geval is en je er niet wil bij neerleggen dan moet je eens in de spiegel kijken en je conclusie trekken. Niet proberen de rest te chanteren.
Met vakantie voor onbepaalde duur.