Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Digikeijs DR5000ADJ + Multimaus

Gestart door Trierer Luc, 06 juni 2021, 17:31:00 PM

Trierer Luc

Hallo allemaal,
Ik overweeg een aankoop van deze centrale.
Weet toevallig iemand wat met ADJ bedoeld wordt? Bestaan er 2 types DR5000 en DR5000ADJ en zo ja wat zijn de verschillen?
Heb overal gezocht maar ben niet wijzer geworden.
Dank bij voorbaat en groeten uit Trier!
Luc
2R digital Roco MM + versterker 10764

raf

ik heb deze in gebruik DR5000 en ik zou geen verschil weten tussen de twee
voortreffelijke centrale en ik rij met een roco muis ,gsm en laptop ;die laatste echter bijna niet.
vrienden die komen (corona nu niet)die rijden met hun eigen gsm of pluggen de roco muis of de draadloze gewoon mee in de poorten .
ik rij dus marklin op DCC en heb mijn eigen rem systeem
https://youtu.be/wLddw2tcgHM
de stop afstand is nu 18 cm maar wordt als de baan meer gevorderd is opgeregeld tot 40 cm .
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Trierer Luc

Dank je Raf,
Ik plan dus ook de DR5000 met Roco MM en Roco Boosters.
Blij te horen dat dit goed werkt.
Wissels wil ik eerst verder analoog schakelen, later omschakelen. Schakel jij digitaal?
Luc
2R digital Roco MM + versterker 10764

Andress24

ADJ staat voor Adjustable - deze centrale wordt met een voeding geleverd waarvan de uitgangsspanning kan worden aangepast. Voor de rest is de centrale krak dezelfde.

Groeten uit München!
1:1 -  Belg in München
1:87 - Kempen in de jaren '90

H0 - 2 rail DCC - DR5000 - Koploper

Dirk

Ik ook een DR5000, 2 zelfs, ik had laatst een stom ongelukje en ik had de centrale opgeblazen. Ik heb gemaild en mocht de centrale terug sturen. Omdat ik dacht dat ze echt dood was heb ik een andere gekocht, voor de prijs kan je het niet laten, maar na een week bericht dat mijn centrale gemaakt was, en nu heb ik er 2. Ik gebruik ze samen met 2 boosters en alles op loconet, mijn USB kabel is 5m lang, dat zou niet mogen, maar ik heb geen kortere en alles doet wat het moet. Roco  Wlanmaus en gewone rocomaus.Ik zou niet weten welke centrale meer kan bieden voor die prijs. Is rudimentair, maar ze doet het prima voor minder dan 1 derde van de de ESU centrale die weliswaar een schermpje heeft en knoppen maar geen loconet en de Z21, die ook meer dan het dubbele kost

mvg

Dirk
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

Trierer Luc

@andress: Super, vielen Dank
Luc
@Dirk: klinkt naar tevredenheid!

Luc
2R digital Roco MM + versterker 10764

raf

ik rij mijn eigen systeem wat wissels en blokken aan gaat .
dus ik schakel geen wissels met mijn RM
ik schakel zo wie zo geen wissels maar wissel straten .
ik heb druk knoppen waarmee ik begin  en eindpunt mee bepaal en dan doen de processoren de rest .
de blok modules schakelen met een ook de licht seinen mee dus de weerstanden zitten mee op de print
het filmpje geeft een deel van de baan weer die ik aan het bouwen ben.
https://www.youtube.com/watch?v=B6HbzTAmaR0&t=246s

nu de dr5000 vergelijken met een ecos is zoals een ford met een mercedes vergelijken.
de dr5000 onthoud namelijk geen modellen .die moet je in de Rm of de computer of de gsm ingeven .terwijl de ecos wel alles zelf onthoud .ook het zchakelen tussen de verschillende loks verloop bij ecos iets makkelijker .als ik met 10 treinen tegelijk aan het rijden ben en ik wil er eentje laten stoppen om iets te corrigeren aan bv een ontspoorde wagon .wel dan is het bladeren door die muis hoor .
daarom ik vind het spijtig dat roco nooit de mogelijkheid heeft genomen om de loks op een sd kaartje op te slaan .dan kon je de modellen waar je mee wilde rijden op die kaart zetten en dan had je niet alles in de muis staan .zoals nu wel
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Andress24

Ik kan de Dr5000 alleen maar aanbevelen. Ik heb voor de rest trouwens alleen maar Digikeijs onderdelen (wissels, blokdetectie, servos, keerlus) en heb er geen spijt van. Het enige minpunt bij Digikeijs is de gebruiksaanwijzing, maar wat dat betreft ben ik ook een Korynthenkacker, een kommaneuker. Het is op zich slim, dat die alleen digitaal bestaan, maar qua layout, opbouw en duidelijkheid kan dat een pak beter. Die kritiek geldt ook wel voor andere merken in de modelbouwbranche, hoor, ESU vind ik bijvoorbeeld ronduit rommelig. Flinterdun papier en klein geschreven op een miniscuul formaat - niet echt optimaal als je doelpubliek een al wat oudere generatie is...
1:1 -  Belg in München
1:87 - Kempen in de jaren '90

H0 - 2 rail DCC - DR5000 - Koploper

Driesel

Hallo,

Ik heb hier ook een DR5000 en ben er ook zeer tevreden mee. Voor de besturing gebruik ik een eenvoudige Daisy-controller van Uhlenbrock; via het Z21-protocol kan ik ook de locs draadloos aansturen via een tablet. De centrale is gekoppeld aan een laptop en het besturingssysteem RocRail. Zoals hierboven al gemeld krijg je een multi-functionele centrale voor relatief weinig geld.

Enig probleem dat ik had (en dat anderen ook hebben) is de USB-aansluiting die niet zo stevig vast zit. Dus best de USB-kabel fixeren zodat die de USB-aansluiting op de centrale niet los wrikt.

Succes in Trier (mooie en aangename stad trouwens)

raf

#9
ook nog vergeten te melden is dat je de oude roco centrale en boosters kunt gebruiken
de centrale is om te bouwen naar een booster ik heb daar nog ergens een handleiding over
zo gaat mijn schaduw station volledig op een roco booster draaien .maar das nog niet in zo verre klaar dat er nog niets is

met de usb aansluiting heb ik nog geen probleem gehad.mischien een druppel twee componenten lijm om dit te voorkomen zou dus een voorkomende oplossing zijn .
maar ja ik heb deze niet altijd aan de laptop hangen

hoe doen jullie het als je met meerdere treinen rijden ??? als ik de de dr5000 noodstop druk valt alles stil .daarna terug op groen en alles rijd terug
druk ik echter op de roco muis dan valt ook alles stil maar moet ik lok per lok terug in de gang zetten .dat vind ik dus wel een nadeel maar das de muis denk ik en niet de dr5000
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Dirk

Citaat van: raf op 07 juni 2021, 01:48:05 AM

de dr5000 onthoud namelijk geen modellen .die moet je in de Rm of de computer of de gsm ingeven .terwijl de ecos wel alles zelf onthoud .


Dr DR5000 is bedoeld om digitaal met software te gebruiken, zelf gebruik ik iTrain, daar gaat alle data in en wordt ook verwerkt en bijgehouden. Ik heb geen problemen met updates van de centrale en dan om tot de conclusie te komen dat de volledige treinen database weg is, Geen idee of er een backup mogelijkheid zit in de Ecos, maar de probleemverhalen wb de betrouwbaarheid van de Ecos en het niet standaard hebben van Loconet is voor mij genoeg om voor de DR5000 te kiezen. OK, de manual is summier, een PDF en blinkt idd niet uit qua duidelijkheid, maar de centrale is ook alleen maar een centrale, dus je moet ze koppelen and that's it, de rest doe ik met de software.
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

Kris

Hallo ,

Ik heb mijn proefbaantje ook met deze centrale uitgerust , en met servosturing voor de wissels , werkt perfect  samen met de gratis Z21 app op tablet , nu nog uittesten met Itrains



krispy

Ik gebruik volgende setup
De Dr5000 samen met rocrail ,centrale via ethernet naar raspberry PI4+ waar rocrail op draait
Schakelen van de wissels gebeurt via aankliken  op het spoorplan (scherm 1), en de locs bestuur ik via rregelaars op een tweede scherm , kan er gemakkelijk 8 regelaars op kwijt dus 8 locs tesamen geeft geen probleem , wil ik extras , dan het ik hier oude gsms waar een app opstaat (RTdrive lenz))die dan naar de centrale over wifi stuurt voor die extras
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

Trierer Luc

Dank aan allen voor de Feedbacks.
@raf: ik rijd nu enkel met RocoMM + Verstärker en vrijgeven na een noodstop laat weer alle treinen vertrekken. Bestaat er misschien toch een interfaceprobleem met de DR5000 ?
Luc
2R digital Roco MM + versterker 10764

raf

ja Luc als ik met de versterker rij van MM dan start ook alles op
maar het zal inderdaad wel iets te maken heben hoe alle singesteld staat

in de V5 kun je aanvinken "onthouden laatste snelheid" en dan nog hoe de verlichtn g stond
darna vertrekken ze ook gewoon maar ik vergeet het altijd in de software aan te zetten LOL
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.