Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

breedte spoorbedding in helix

Gestart door marctje, 06 juni 2021, 13:36:23 PM

marctje

Vraagje
Ik zou een dubbelspoor klimspiraal willen bouwen en vroeg me af hoe breed ik de houten ondergrond moet maken om lange Amerikaanse wagons te laten kruisen zonder ongevallen.
De ruimte die ik voorzie voor deze klimspiraal is 1m40 x 1m40.
marc
Union Pacific and Amtrak models
a world on the other side of the ocean
Lid van de Westmalse Treinclub


Ronald

Marc, zoek op "building a helix" en je vind op zowel internet als youtube veel info. Op 140 kun je met een uiterste radius van 65 nog werken. 60 en 65 gaan dan prima.

Klaas Zondervan

Volgens de tabel in NEM112 gaat dat net niet. Je moet dan 55 mm tussen de sporen hebben.

Ronald


SuSke

Geen twijfel aan je ervaringsdeskundigheid Ronald, maar je kan wel de formule bekijken waarin de overhang berekend wordt in functie van de positie van de draaistellen, de lengte van de wagen en de straal van de bocht. Dat is zuivere wiskunde en daar maakt het geen verschil of je Europees danwel Amerikaans rijdt.
Die overhang is belangrijk als je wil weten of 2 karren samen door de bocht kunnen komen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

rgp

Suske,

Idd, en gezien Amerikaanse wagons soms langer zijn dan Europese, is die tussenafstand een minimum !

NEM zijn een goudmijn en voorkomen veel problemen.  Sommigen denken slimmer te zijn, it be so.

Roland

RobVille

Hallo,

Gewoon testen. Leg een proefbaantje aan en neem de langste wagons, in mijn geval de Gunderson MAXI-IV Double Stack Well Car met een multitractie ervoor. Mijn locs zijn van het type ES44AC en best lomp. Omdat de draaistellen van de wagons echt ver op de hoeken staan, zwaait het middenstuk vrij ver naar binnen. Een kwart van de boog neemt bij mij 55 cm in. De hartafstand tussen beide rails is dan 65 mm en nog raken de wagons elkaar bij het passeren. Trouwens van wiskunde heb ik nooit veel begrepen, meer een ervaringsdeskundige  :)

Groetjes,
Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

Klaas Zondervan

De wiskunde waar Frans het over heeft hebben ze bij de Morop al lang toegepast. Die tabellen zijn niet zomaar uit de lucht komen vallen. Bij mijn eigen spoorbaan ben ik daar tegenaan gelopen. Daar zitten een paar dubbelsporige bogen in die ontworpen zijn voor 500 en 550 mm boogstraal. Ik dacht: dat moet kunnen. Tot ik het ging leggen en een paar mm te kort kwam. De buitenboog vergroot naar 555 mm en toen paste het wel.

RobVille

#9
Hallo,



 



  :o

Groetjes,
Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

Ronald

Citaat van: rgp op 07 juni 2021, 11:59:08 AM
Sommigen denken slimmer te zijn, it be so.

Roland

Wat een heerlijke zuurstokreactie weer.... ik zuig niet alles uit m'n duim, toevallig rij ik US en heb toch wel enige ervaring in deze. En met radiussen vanaf 60 kun je met die hart op hart afstand met lange wagens echt wel rond. Uiteraard is groter beter maar die ruimte heeft Marc niet.

Klaas Zondervan

De vraag is nu of Marc iets kan met de gegeven reacties.

RobVille

Natuurlijk, .... met begrijpend lezen komt hij een heel eind  ;)

Groetjes,
Rob

I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

marctje

Bedankt voor de reacties maar ben er eigenlijk nog niet goed uit, ik heb plaats voor een vierkant van 1m40 en dacht dat dit genoeg was om een dubbelspoor helix te bouwen maar blijkbaar heb ik mij vergist. Eventueel zou ik op de beide koppen van de baan een helix kunnen bouwen omdat ik ook daar plaats heb voor 1m40 en dan enkelsporig zou kunnen werken.
Hieronder een plan met het idee


grondplan kelder met dubbele helix by Marc De Groulard, on Flickr
marc
Union Pacific and Amtrak models
a world on the other side of the ocean
Lid van de Westmalse Treinclub

SuSke

Je beschikbaar vierkant is 1,40m.
US-wagens hebben de bogies ver naar de uiteinden zitten dus de overhang op dekoppen zal wel meevallen. Die in het midden wordt echter groter (lagere car en grote bogie afstand).
Neem 50mm veiligheidsafstand van de rand, en dan 8mm tot halfweg het spoor. Het eerste spoor ligt dan op (1400/2 - 60) 640mm straal.
Tussen de beiden sporen neem je een afstand van 65mm waardoor je een binnenspoor hebt met straal 575mm.
Wordt iets krapper dan wat Ronald aangaf, maar zal in ieder geval werken.

Wil je enkelsporig door je klimspiraal, dan heb je alle vrijheid .
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.