Ferivan in de GvA

Gestart door Herwig, 05 juni 2021, 14:16:23 PM

Herwig

Vandaag in de zaterdagkrant van de Gazet van Antwerpen                     blz.  30
Een ganse pagina, met een trio mooie foto's en ... Jan Martens.
------
citaat:   " ...   een tramwagon die uitwerpselen van de Antwerpenaren naar de Kempen vervoerde ... "
Dit kan wel korter:  een  b e e r w a g e n ....

Rangeerduivel

Citaat van: Herwig op 05 juni 2021, 14:16:23 PM
Vandaag in de zaterdagkrant van de Gazet van Antwerpen                     blz.  30
citaat:   " ...   een tramwagon die uitwerpselen van de Antwerpenaren naar de Kempen vervoerde ... "

Nu je 't zegt, ik dacht al dat ik hier iets rook, gelukkig niet voor lang meer!  ;D ;D ;D

;)

Havoc

Wagon is wel degelijk correct. Vooral niet vergissen als je dat schrijft ;) Ook mogelijk is "aalwagon". Vermoedelijk is de lange uitleg gebruikt omdat niemand dat woord nog kent.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Metpetergaathetbeter

Citaat van: Havoc op 05 juni 2021, 17:05:34 PMomdat niemand dat woord nog kent.
niet veralgemenen hé Johan

Havoc

Allé dan, omdat de gemiddelde Frut-lezer dat woord niet meer kent.

Kan natuurlijk ook zijn omdat journalisten dat woord niet meer kennen. Maar ik veronderstel dat die van 't stad "beer" een ander woord toedichten.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Herwig

#5
Wandelaars  &  fietsers langs de Kempische Vaart kennen dit bouwsel naast het jaagpad :
( en blijkbaar geldt dit ook als cultuur (-erfgoed ) )

https://www.hln.be/brecht/mestbunker-verandert-in-vleermuizenhotel~aa793cea/
     ( slechts ter illustratie met dank aan HLN )


Alberke

Citaat van: Herwig op 05 juni 2021, 14:16:23 PM
Vandaag in de zaterdagkrant van de Gazet van Antwerpen                     blz.  30
Een ganse pagina, met een trio mooie foto's en ... Jan Martens.
------
citaat:   " ...   een tramwagon die uitwerpselen van de Antwerpenaren naar de Kempen vervoerde ... "
Dit kan wel korter:  een  b e e r w a g e n ....
Als dat het enige interessante is dat uit dat artikel kan worden weergegeven, awel, het juiste woord is strontkar!
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Herwig

#7
Het enige ?       Allesbehalve ... 
Maar,      "...  het opmerkelijkste model is een (deze) wagon die Jan triomfantelijk uit de vitrinekast haalt ...."  (citaat)

Hij haalt bijvoorbeeld aan in een andere  §   de verschillende productiemethodes:  spuitgieten, vacuumgieten, 3D 
en elders gaat het eventjes over de PCC.   En hij vertelt over zijn tramvirus sinds z'n jeugd.

Een volledige trammetjespagina gedaan krijgen, in de zaterdaggazet, dat is toch niet niks.


Havoc

De buurtspoorwegen hadden enkele bijzondere wagons. De aalwagons, gevangeniswagons, alcoholwagons... Interessantere tijden.
Met vakantie voor onbepaalde duur.