KMB HLD60 met KKK : WIP

Gestart door eve, 04 juni 2021, 15:23:11 PM

eve


by Erik Verleysen on Flickr

Mvg, Erik.

SuSke

#1
Erik, Is dat een Symoba dat er onder gekleefd is?
Dan zou het met een Roco ook moeten lukken ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

eve

Dag Suske,

Ja, dat is een Symoba.
Die verkopen een testpakket zodat ik alles kon uitproberen.
Als die van Roco dezelfde afmetingen heeft, moet dat inderdaad lukken.
Gezien de beperkte ruimte hier is compactheid van belang.

Mvg, Erik.

Herwig

#3
Ben eerder liefhebber van de Roco - KKK  . 
In deze situatie de vierkante versie .    Indien mogelijk .  Maar de draaistellen zitten hier in de wég ?
( in andere situaties steeds de langwerpige Roco te monteren, indien het kàn )

De Roco KKK's ondergaan trekkracht in een  horizontaal  vlak.
https://www.google.com/imgres?imgurl=https%3A%2F%2Fwww.etsemmen.nl%2F%2FFiles%2F7%2F117000%2F117909%2FProductPhotos%2FSource%2F385758211.jpg&imgrefurl=https%3A%2F%2Fwww.etsemmen.nl%2FRoco-40344-ombouwset-voor-kortkoppeling-1&tbnid=REyCAXxfm5UghM&vet=10CBIQxiAoBGoXChMIyOiwspj-8AIVAAAAAB0AAAAAEAc..i&docid=jXc0Q-Zk-Kem9M&w=512&h=384&itg=1&q=Roco%20KKK&ved=0CBIQxiAoBGoXChMIyOiwspj-8AIVAAAAAB0AAAAAEAc
( slechts ter illustratie met dank aan ETS Emmen )

Ribu of Simoba of Fleischmann hebben dat  verticale stangetje, waar tenslotte alle rijtuigen of wagens aanhangen .....

't Is misschien maar een idee ,  maar 'k  vond/vind  volledig  horizontaal   iets betrouwbaarder.

SuSke

Erik, Ik zal eens kijken of ik hier nog ergens een Roco heb liggen, dan stuur ik die even op en kan je die ook proberen.

Citaat van: Herwig op 04 juni 2021, 16:38:04 PM
't Is misschien maar een idee ,  maar 'k  vond/vind  volledig  horizontaal   iets betrouwbaarder.

Dat is geen idee Herwig. Een kracht moet liefst in een zo recht mogelijke lijn van het ene punt naar het andere punt geleid worden. Elke hoeskverdraaiing geeft andere en bijkimende krachtswerkingen in het materiaal met soms onpretige gevolgen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Rangeerduivel

#5
@ Frans & Herwig,
Wat jullie beweren over die (zoals Herwig het noemt) horizontale trekkracht is idd begrijpelijk waar,
alhoewel, ik heb meerdere stuks zulke Symoba koppelingen in gebruik en die zijn, al zou je het tegendeel denken, zeer solide.
De fabrikant heeft met de door jullie genoemde stelling wel degelijk rekening gehouden,
Ook Fleischmann heeft iets in die aard

Deze zijn iets breder dan de Symoba, maar het is niet uitgesloten dat de twee gaatjes net op de plaats zitten waar Erik de twee schroeven heeft geplaatst... :-\

;)
Edit; Achteraf nog eens bekeken en wat ik beweerde van die twee schroefjes klopt niet...


eve

#6


by Erik Verleysen on Flickr


Bovenstaande foto toont de 2 Roco-koppelingen en onderaan de Symoba. De Symoba past amper...
Wat jullie schrijven over de overbrenging van de trekkrachten is absoluut waar, maar na testen is gebleken dat deze Symoba soepel blijft werken.
Ook Roco gebruikt een adapter met zwaluwstaart om de juiste koppelingshoogte in te stellen en daar gaat de horizontale krachtenoverbrenging...

En dan : het draaistel zit in de weg. Ja? Een nieuw draaistel dan...

Op den duur recupereren we nog juist de verf van de KMB 60.

Mvg, Erik.

SuSke

#7
Ik twijfel niet aan de competentie van de fabrikanten dat de koppelinghouders sterk genoeg zullen zijn.
Het is meestal de ingebouwde speling die er voor zorgt dat koppelingen niet goed werken en afbreken, want berekeningen zijn gemaakt op een ideale configuratie.

BTW. Ik zie dat je Roco's al hebt, dus dan ga ik niet zoeken  :D :D
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Thommy

Jocadis had onder de 51's ook die symoba. Leeft ook nog na vroeger in de club langere treinen te trekken. Dus ik heb wel vertrouwen in die koppelingen
Greetz

Thommy