Compressor

Gestart door marimon, 31 mei 2021, 19:28:29 PM

RUNE

Citaat van: Alberke op 01 juni 2021, 12:37:58 PM
Citaat van: RUNE op 01 juni 2021, 12:13:27 PM
Ik moet Sven en Martin hierin bijtreden, de compressordruk goed kunnen regelen is een must.  Dat zal je heel wat gevloek besparen.
Al die andere speelgoeddingetjes zijn misschien goed als je voor de eerste keer een je airbrush gebruikt, maar na een keer of tien zal je je wel beginnen ergeren en zeggen waarom had ik niet beter een paar euro meer uit gegeven.  Om dan vijf pogingen later een andere aan te schaffen. En zo is zoals we weten : goedkoop is dure koop.  DUS koop een goede en dat is niet altijd een dure.
Wel bij mij is het omgekeerd. Ik heb dat grote ding, met waterfilter, drukregelaar, en meter, op rust gesteld. Meer dan dit heb k niet nodig.
Misschien is het bij velen een beetje het Porsche complex: met een fiets  geraak je er ook  ;D
Maar met de Posche ben je er sneller en niet moe van t trappen  :D  (O ja, dit is een grapje)

Floris

t handige van zo'n klein dingetje lijkt me vooral dat je op allerlei plekken kunt komen waar t met een grotere compressor een heel gehark wordt, zoals reparaties op obscure plekken op de modelbaan, even wat witte brokkelgips of smerige lijmglans wegairbrushen zegmaar, waar je gegarandeerd schade hebt als je de altijd net te korte slang van je normale compressor over de baan hebt slingeren. kan me dr in elk geval met zo'n volgepakte baan als ik heb en mn compressor met vrij korte slang wel een en ander bij voorstellen.

marimon

Er zijn dus veel soorten en maten.  :)
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

Havoc

Ik denk ook dat het meer van je oefenen en kunde gaat afhangen dan van je compressor. En wat wil je ermee doen? Wat weatheren of de muren van je traphal schilderen?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Alberke

Citaat van: Havoc op 01 juni 2021, 20:54:54 PM
Ik denk ook dat het meer van je oefenen en kunde gaat afhangen dan van je compressor. En wat wil je ermee doen? Wat weatheren of de muren van je traphal schilderen?
My point exactly!  :D
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Martin Welberg

Citaat van: Havoc op 01 juni 2021, 20:54:54 PM
Ik denk ook dat het meer van je oefenen en kunde gaat afhangen dan van je compressor. En wat wil je ermee doen? Wat weatheren of de muren van je traphal schilderen?

Er is hier niemand die hem probeert een schroefcompressor aan te lullen. Of een machine met een 300 liter drukvat. Er zijn er hier bij die praten alsof je een aparte schuur voor je compressor zou moeten bouwen terwijl dat niet de vraag is. Prima, oefenen en kunde krijgen gaat in mijn ogen nu eenmaal beter met goed gereedschap.

Martin Welberg

Maar goed, ik ben zelf begonnen met een TC108 replica van een 80 euri, wekte prima op beurzen etc maar had voor de ruimte thuis toch wel erg veel lawaai (ik werk graag in een redelijk stille omgeving) met de 48/52dB die het ding produceerde en werk nu met een Sil-Air TC20A die dan 38dB produceert, zoiets als je koelkast die aanslaat.

Voor weatheren heeft een airbrush wat minder aan constante luchtstroom nodig dan bij het spuiten van een compleet model, maar vindt het wel prettig als een compressor toch wel een liter of 16-20 per minuut produceert.

Alberke

Citaat van: Martin Welberg op 01 juni 2021, 21:39:26 PM
Citaat van: Havoc op 01 juni 2021, 20:54:54 PM
Ik denk ook dat het meer van je oefenen en kunde gaat afhangen dan van je compressor. En wat wil je ermee doen? Wat weatheren of de muren van je traphal schilderen?

Er is hier niemand die hem probeert een schroefcompressor aan te lullen. Of een machine met een 300 liter drukvat. Er zijn er hier bij die praten alsof je een aparte schuur voor je compressor zou moeten bouwen terwijl dat niet de vraag is. Prima, oefenen en kunde krijgen gaat in mijn ogen nu eenmaal beter met goed gereedschap.
Ok, maar geef toe dat je voor een "echte" compressor wel wat ruimte nodig heeft, en niet alleen om hem te plaatsen en/of op te bergen, maar die hogere druk gaat toch de onvermijdelijke "mist" veroorzaken die je niet in je leefruimte wil.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Floris

mja, een modelbouwcompressor is ongeveer zo groot als een naaimachine, dus ja, er is ruimte nodig maar vind t nou niet zo spectaculair. En als je verf de lucht ion jaagt slaat die ergens neer, maar goed, met een doos vang je al n hoop op.

svvander

Ik ben met een Badger begonnen, met spuitbus op gas. Werkte ook.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Alberke

Citaat van: svvander op 02 juni 2021, 08:34:16 AM
Ik ben met een Badger begonnen, met spuitbus op gas. Werkte ook.
En met een binnenband van een auto ging het ook!  :D
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

RUNE

Wat die spuitnevel betreft valt het nog wel mee (tenzij je natuurlijk je auto mee gaat spuiten), maar zonder kan het jammer genoeg niet.  Maar voor alles is er een oplossing.  Dit is hoe ik het gedaan heb, de nevel in de ruimte is zo goed als nihil nu.
Benodigdheden : 4 stukken pvc of karton van 50x50, een rol gaffa-tape, een stuk ledstrip van de chinees. En dan alles aan elkaar tapen, voldoet prima en voor die paar euro kan je het niet laten.  Mocht je nog een oude dampkkap in de kringloop tegen komen kan je die er ook nog achter aankoppelen.

IMG_20210602_094859 (002) by rudi nelissen, on Flickr


svvander

Mijn spuitcabine:



Een oude ladekast. (zie ook: Click )
Ondertussen heb ik al een een afzuigsysteem (moet ik wel nog monteren): een oude ventilator van een PC.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

RUNE

Yep ! :D  Dat bedoel ik dus

Alberke

Ik heb zo'n kast die openvouwt, met afzuiging.
Weer iets om weg te bergen.
Allemaal lastig als je klein behuisd bent.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D